Katapult viser tragisk terrorhistorie: Gidseldrama set i børnehøjde

Avisen The Guardians anmelder kaldte forestillingen "Us/Them" for "Playful as well as moving", (legende såvel som rørende, red.), da den spillede i Edinburgh. Gytha Parmentier spiller det ene af to børn, der oplever terrorangrebet på en skole i Beslan på tæt hold. Forestillingen har danmarkspremiere på Teater Katapult i festugen. Foto: Axel Schütt

Katapult viser tragisk terrorhistorie: Gidseldrama set i børnehøjde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den belgiske forestilling "Us/Them" har gået sin sejrsgang i udlandet. Nu har Katapult danmarkspremiere på den prisbelønnede forestilling, der viser terrorhandlingen i Beslan fra et børneperspektiv.

AARHUS: 3. september var det 14 år siden, at det tre dage lange gidseldrama i den lille russiske by Beslan i det nordlige Kaukasus fik en blodig afslutning. En gruppe terrorister havde angrebet en skole, hvor de tog mere end 1.200 skolebørn, forældre og lærere som gidsler. På gidseldramaets tredje dag udbrød der kampe mellem terrorister og sikkerhedsstyrker, der efter flere timers fik nedkæmpet angriberne. De voldsomme begivenheder kostede 334 borgere livet, her af 186 børn og sårede hundredvis.

Den tragiske historie er i hænderne på det belgiske teater Bronks blevet til forestillingen "Us/Them" som torsdag 6. september får danmarkspremiere på Teater Katapult.

Teaterchef Torben Dahl så forestillingen under den internationale teaterfestival Edinburgh Festival Fringe i 2016 og har siden arbejdet hårdt på at få den til Aarhus. Det er nu lykkedes i samarbejde med Aarhus Festuge.

"Us/Them" viser terrorhandlingen fra to børns perspektiv, og er en forestilling som er møntet på både unge og voksne. Da den foregår på engelsk har teatret vurderet, at aldersgrænsen er 13, hvilket er nogle år ældre end når den spiller i hjemlandet Belgien.

"Us/Them"
  • Us/Them spiller på Teater Katapult på Godsbanen 6.-8. september. Hverdage kl. 20 og lørdag kl. 17. 7. september er der desuden en dagforestilling kl 13.
  • Forestillingen varer cirka en time.
  • "Us/Them" er produceret af Bronks (BE) og Richard Jordan Productions (BE) med Theatre Royal Plymouth, Big in Belgium i samarbejde med Summerhall.
  • Dramatiker og instruktør Carly Wijs og skabt i samarbejde med Thomas Vantuycom.
  • Medvirkende Gytha Parmentier og Roman Van Houtven
  • Præsenteres samarbejde med Aarhus Festuge

Sort humor

27-årige Gytha Parmentier spiller sammen med Roman Van Houtven en pige og en dreng, som oplever terrorangrebet på tætteste hold. Hun var 13 år, da de tragiske hændelser udspillede sig i Beslan.

- Jeg kendte ikke til tragedien, men da vores instruktør Carly Wijs fortalte om det, begyndte jeg at huske, at jeg havde set billederne fra angrebet, men jeg kendte ikke til konteksten eller historien om, hvad der var sket, fortæller hun.

For instruktør Carly Wijs var angrebet derimod en skelsættende begivenhed, som hun med det samme tænkte, at hun på et tidspunkt ville lave scenekunst omkring.

Men hvordan laver man en forestilling med udgangspunkt i en så tragisk terrorhandling?

Spørger man Gyntha Parmentier er det ved hjælp af humor.

- Carlys fortolkning involverede en masse sort humor. Hun er ikke bange for at tage et humoristisk greb på frygtelig historie, men gør det samtidig med stor respekt. Hun bruger den slags humor til at takle et emne, som er svært at tale om og åbner dermed op for et rum, hvor det er mere trygt at tale om det, forklarer Gytha Parmentier.

De to børn i forestillingen fortæller, hvad der skete den dag, terroristerne angreb og gennemlever nogle af oplevelserne. En præstation som Gyntha Parmentier modtog en pris for på Edinburgh Fringe, hvor forestillingen modtog tre priser i alt.

Hun føler ikke, at hun i "Us/Them" spiller et barn. Det er mere scenografi og tekst end gestik og tale, der giver illusionen af, at den unge kvinde er et barn på ni år.

- Ordene er nogle, som børn ville bruge. Vi bruger ikke ord, som børn ikke forstår. Det er et tungt emne, og hvis du vil 'spille børn' ved at imitere børn, så mener jeg, at det er mangel på seriøsitet over for emnet, og det ville være disrespekt, mener Gytha Parmentier.

Legende og sørgeligt

Forestillingen havde premiere i Belgien for fire år siden, præcis ti år efter terrorangrebet. I første omgang spillede den kun en lille turné, for teateropkøberne var skeptiske overfor emnet terrorisme, og hvordan Bronks, der producerer teater for børn og unge, ville gribe det an.

Den skepsis blev dog vendt fuldstændig, da de så forestillingen, og året efter drog den på en stor turné på hjemmebane, som også bragte den til Edinburgh.

Siden har den spillet for fulde huse på National Theatre i London, ligesom den også har besøgt USA, Australien, Tyskland, New Zealand, Canada og Frankrig.

- Vores teater spiller normalt for et blandet publikum af børn og voksne. Det var interessant at se i Edinburgh, at der nærmest kun var voksne i salen. Selv om stykket også er skrevet til børn, blev de voksne også meget berørte af det, så vi har fundet ud af, at det er en forestilling, der virker for begge segmenter. Men vi foretrækker stadig, at der er et miks i publikum, fortæller Gino Coomans fra Bronks, mens Gytha Parmentier nikker.

- Hvis der kun er børn i salen er der et hurtigere skift mellem de forskellige følelser. I de hårde scener er de fokuserede og berørte, men i det øjeblik vi er videre, kommer latteren tilbage. De voksne tager den tunge følelse med sig hele vejen gennem forestillingen, siger Gytha Parmentier.

De to belgiere oplever også, at vi voksne kan have svært ved at give os selv lov til at le i den tragiske forestilling.

- Børn er mere fri. De griner, hvis noget er sjovt, og sådan er livet jo. Selv i den mest sørgelige situation kan der være mærkelige eller sjove ting, som vi faktisk kan le af, siger Gino Coomans.

"Us/Them" har danmarkspremiere torsdag 6. september kl. 20.

Katapult viser tragisk terrorhistorie: Gidseldrama set i børnehøjde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce