Kunsthal Aarhus: Kosmopolit i chefstolen

Jacob Fabricius er den nye kunstneriske leder i Kunsthal Aarhus. Til venstre formand for bestyrelsen, Preben Mejer. Til højre kunsthallens administrative leder Iben Mosbæk Hofstede. Foto: Kim Haugaard


Kunsthal Aarhus: Kosmopolit i chefstolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dansker med stor international baggrund ny kunstnerisk leder af Kunsthal Aarhus.

Kulturen i Aarhus ser ud til at være på vej til igen at vælge dansk. Efter i en periode at have ansat chefer fra udlandet, har nu både Aarhus Teater og Kunsthal Aarhus valgt danske direktører.

Onsdag afslørede kunsthallen i J. M. Mørks Gade, at den nye leder fra 1. januar skal være den 44-årige Jacob Fabricius.

Han har en kæmpe udenlandsk baggrund og dermed de bedste forudsætninger for at fortsætte den internationale linje, som polakken Joasia Krysa har startet.

Jacob Fabricius har haft anerkendte job i Danmark og udlandet og har arbejdet som freelancer i en årrække.

Lige nu er han kurator på CNEAI i Paris. 2013-14 var han kunstfaglig leder af Charlottenborg Kunsthal og før det leder af Malmø Kunsthal i fem år.

Ellers har han arbejdet mange steder i verden.

»Først da han var 37-38 år, begyndte han at overveje et fast job,« kunne hans far, pensioneret lærer Carl Sørensen, Virklund ved Silkeborg afsløre.

Han var kommet for at ønske sønnen til lykke med det nye job - og med gummistøvler til det ene af sine to børnebørn, der bor med forældrene i Paris.

»Pariserne går åbenbart ikke ud på gaderne, når det regner, for det er ikke til at skaffe ordentlige gummistøvler,« forklarede Jacob Fabricius om det meget jordnære problem.

Straks efter præsentationen skulle han tilbage til sin nuværende bopæl, en husbåd i Paris.

Han var kommet til Aarhus direkte fra London, hvor han skulle afklare detaljer med nogle kunstnere omkring en udstilling.

Det er en kosmopolit, Aarhus Kunsthal har ansat.

Han er født og opvokset i Balle ved Silkeborg og flyttede siden til Virklund med forældrene.

Kunsthistorie læste han på Københavns Universitet, men allerede efter at være blevet bachelor, rejste han ud i verden og begyndte at lave udstillinger.

»Så jeg har lært det hele ved at gøre det,« forklarede han ved præsentationen i kunsthallen.

Som omrejsende i kunstens verden har han blandt andet boet i Brighton, Paris, New York, Los Angeles og Cuba.

»Jeg har et meget stort netværk og har været med til mange typer udstillinger,« sagde Jacob Fabricius, der optrådte beskedent og ydmygt.

Kæresten Nanna Grunnet er også kunsthistoriker, men tager sig for tiden af børnene Niels på fem år og Esther på halvandet år i Paris, hvor de bor.

»Det er ikke helt ukompliceret, hvor vi skal bo herefter, for lige nu har jeg flere ting i gang,« siger Jacob Fabricius.

Han har for kunsthallens ledelse givet udtryk for, hvad han forestiller sig at skabe i kunsthallen.

»Men jeg vil gerne tættere på starten på jobbet, før jeg fortæller det offentligt,« siger den travle mand og tilføjer:

»Jeg har jævnligt besøgt og fulgt Kunsthal Aarhus i nogle år, og den er blevet et væsentligt sted for kunst, kultur og vidensproduktion med et godt, internationalt renommé. Ændringerne har skabt en tydelig og skarp profil.«

Han siger, at Aarhus har sit eget økosystem med udøvende kunstnere, kunstskoler, gallerier, universitet og museer, og kunsthallen er en del af det system med en helt anden rolle end Aros.

2017 som året for, at Aarhus er kulturhovedstad, ser han frem til.

»Det bliver fantastisk, men det var ikke derfor, jeg søgte stillingen,« siger han.

Han er ansat for fire år.

De to steder, Jacob Fabricius har arbejdet længst tid, er på kunsthal Charlottenborg i København og i Malmø Kunsthal.

Han ser fordele i, at Kunsthal Aarhus ikke er så stor og ikke har så store enkeltsale som det er tilfældet i både Malmø og på Charlottenborg.

»Det giver anderledes og spændende muligheder med flere og meget forskellige rum,« siger han.

I Malmø blev publikumsbesøget fordoblet fra cirka 100.000 til 200.000 i gennemsnit i de få år, han var der, og Charlottenborg gik fra 28.000 gæster til 55.000 to år i træk.

»Men indholdet, kunsten, er det vigtigste,« under streger Jacob Fabricius.

»Vi ser Jacob Fabricius som et af de helt store talenter på den skandinaviske kunstscene,« siger Preben Mejer, bestyrelsesformand for Kunsthal Aarhus.

»Jacob Fabricius tør eksperimentere med kunstens rammer og sin egen rolle som kurator,« siger Iben Mosbæk Hofstede, administrativ direktør i Kunsthal Aarhus.

»Hvis han får frie tøjler, kan han virkelig skabe noget,« siger Fabricius' far om sønnen.

»Jeg er glad for, at Kunsthallens positive udvikling kan fortsætte med den nye leder,« siger rådmand Rabih Azad-Ahmad.

»Han er en samtidskunstkurator af internationalt format,« siger Mikkel Bogh, direktør for Statens Museum for Kunst.

»Jacob Fabricius er en af de mest innovative kuratorer og finder altid veje for at forbinde udfordrende kunst og ideer med et nyt publikum. Hans Keren Cutter-udstilling her i Chicago er blevet nydt af vores publikum,« siger Michael Darling fra Museum of Contemporary Art Chicago.

Kunsthal Aarhus: Kosmopolit i chefstolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce