Kunsthal Aarhus åbner digital legeplads

Naturmaterialer som sten, træ og mos spiller en væsentlig rolle i en af de i alt ni installationer. Foto: WRO Art Center


Kunsthal Aarhus åbner digital legeplads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I samarbejde med WRO Art Center fra Polen slår udstillingsstedet fredag dørene op til den familievenlige »Interactive Playground«.

Slip et barn løs på en udstilling med interaktive installationer - og rummet vil øjeblikkeligt give genklang af liv og lys.

Kravl rundt og mød hinanden. Farverne rød, blå og grøn er klar til at spille hjernen et puds. Foto: Ricky Bross
Kravl rundt og mød hinanden. Farverne rød, blå og grøn er klar til at spille hjernen et puds. Foto: Ricky Bross

Modsat visse voksne, som skal overtale sig selv til at kaste sig ud i det.

Han antyder det kraftigt mellem linjerne; Pawel Janicki, lab curator fra WRO Art Center i Wroclaw, Polen.

Sammen med en stab af øvrige medarbejdere har han i den seneste tid arbejdet på at gøre klar til en ny familievenlig udstilling i Kunsthal Aarhus.

»Interactive Playground«, som den hedder, består af i alt ni installationer, der kombinerer kunst med leg og avanceret teknologi.

Mærk lyden

»Da vi i WRO Art Center begyndte at arbejde med værker målrettet børn, slog det os, at det meste, der i forvejen fandtes, tit var undervisningsorienteret. Vi vil gerne præsentere værker for børn, der har relevans alene i kraft af det kunstneriske,« forklarer Pawel Janicki og viser vej til de aktuelle installationer i Kunsthal Aarhus' underetage.

Det første, der møder øjet er ni store kvadratiske og gennemsigtige kasser i farverne rød, blå og grøn.

»Ideen er, at man kan kravle ind i dem,« siger Pawel Janicki og peger på en lille indgang.

»Når du er derinde, kan du opleve, hvordan lyset »opfører sig«. Og der er plads til mange ad gangen.«

Lidt derfra er værket »Vibra« placeret; en ufo-lignende tingest med enheder, der, når man rører dem, sender vibrationer ud i kroppen.

Her handler det om atmærkelyd og ikke bare røre den.

Sten, træ, mos

Med værket »Platform« bliver der rig mulighed for at slå løs på fire »trommer«, der aktiverer en skærm på gulvet, hvor små og store farverige figurer flyver rundt mellem hinanden.

Et stykke - alt efter temperament - støjende audiovisuel legetøj, som sædvanligvis er et hit, bemærker Pawel Janicki med et smil på læben.

Værd at nævne er også »Textures«: En station med fem forskellige naturmaterialer, blandt andet sten, træ og mos.

Når man rører materialerne, farvelægger de et skelet af en enorm animation, projiceret på en væg.

Værket skal opleves. Det giver om ikke andet børn og andre nysgerrige muligheden for at få beskidte fingre.

Hvilket man, hvis det står til Pawel Jacinki, ikke skal kimse af - især ikke, når man befinder sig midt i en udstilling.

Vejen til kommunikation

De aktuelle interaktive installationer har de seneste otte år været udstillet mange steder i verden.

Fra Edinburgh over Moskva til Mumbai i Indien.

»Digital kunst forbinder man tit med noget, der isolerer én fra omgivelserne; at man sidder foran en skærm,« siger Pawel Janicki.

»Her er alle installationerne tænkt som en invitation til at aktivere grupper af personer. Det digitale er med andre ord en vej til kommunikation med andre«.

»Den dybere mening er naturligvis også, at vi gerne vil få børn til at interesse sig for kunst,« tilføjer han.

Kunsthal Aarhus åbner digital legeplads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce