Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Kunstnernes Påskeudstilling: Årets vinder har en usædvanlig historie

21 dages ophold i en græsk flygtningelejr gav Pascal Mayet inspiration til dette kunstværk. Juryen kvitterede med årets KP-pris. Og Aarhuus Stiftstidendes Fond skænkede 10.000 kr. til vinderen. Foto: Axel Schütt.

Kunstnernes Påskeudstilling: Årets vinder har en usædvanlig historie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kunstneren Pascal Mayet blev årets vinder af KP-prisen på Kunstnerens Påskeudstilling, som åbnede lørdag. Med æren følger 10.000 kr. fra Aarhuus Stiftstidendes Fond.

AARHUS: En del kunstværker har givetvis en noget usædvanlig tilblivelseshistorie. Men ét af værkerne på Kunstnernes Påskeudstilling, som lørdag åbnede i Kunsthal Aarhus, skiller sig alligevel ud. Historien bag værket må siges at være noget usædvanlig.

Værket hedder 'Ellinikon' og er lavet af 37-årige Pascal Mayet, som i 2014 blev uddannet fra Det fynske Kunstakademi. Værket faldt i den grad i juryens smag, at Pascal Mayet lørdag eftermiddag kunne kåres som årets vinder af KP-prisen. Med hæderen følger 10.000 kr. fra Aarhuus Stiftstidendes Fond.

Værket består af mange små tegninger og tekststumper, der svæver næsten vægtløst ophængt i sytråd. Både tegninger og tekster refererer til Ellinikon, Athens gamle lufthavn, som indtil i 2001 i 60 år fungerede som storbyens internationale lufthavn.

I dag huser lufthavnen utallige flygtninge, og det er det, Pascal Mayets kunstværk handler om.

Når tilblivelsen af værket er usædvanlig, skyldes det, at kunstneren i foråret 2016 tilbragte tre uger - 21 dage - i den store flygtningelejr.

KP17-prisvinder var også publikums favorit
Kunstnernes Påskeudstilling
Kunstnernes Påskeudstilling, KP17, kan opleves frem til 30. april 2017.

Stedet er Kunsthal Aarhus, J.M. Mørks Gade 13, 8000 Århus C.

KP17 er støttet af Statens Kunstfond, Aarhus Kommune, Knud Højgaards Fond, Augustinus Fonden og Aarhuus Stiftstidendes Fond.

Cencurkomiteen består af: Per Ahlmann, Lisbeth Bonde, Jesper Christiansen, Jesper Dyrehauge og Eva Koch.

Sad på samme sted

Han sov inde i byen. Men hver morgen mødte han op i flygtningelejren, placerede sig på en betonforhøjning i nærheden af indgangen til lejren, og begyndte at male og tegne. Og så forlod han ellers først lejren om aftenen.

- Jeg sad på det eksakt samme sted hver dag. Det betød, at folk i lejren vænnede sig til, at jeg var der. Efterhånden begyndte både børn og voksne at komme på besøg for at tale og nogle gange at tegne sammen med mig, fortæller Pascal Mayet.

Fremgangsmåden betød, at han kom virkelig tæt på lejrens beboere. Og undervejs selv fik nedbrudt nogle fordomme.

- Jeg havde troet, at jeg kom til en lejr med en meget trykket stemning, men sådan var det ikke. Ja, faktisk fik jeg lidt et chok over at se, hvordan folk virkede glade. Børnene legede og råbte opmuntrende råd til hinanden, og de voksne hjalp hinanden.

- Efterhånden fandt jeg ud af, at det var deres måde at overleve på. Hvis ikke du en gang imellem kan slappe af og udtrykke glæde, klarer du ikke en så presset situation. For beboerne var pressede. Nogle familier havde eksempelvis mistet alle deres børn i luftangreb.

- Fælles for dem alle var, at ingen af dem vidste, hvad fremtiden ville bringe. Man kan sige, at de alle ventede på noget, som ikke skete.

Kunstnernes Påskeudstilling KP 17
Foto: Axel Schütt
Man kan virkelig gå på opdagelse i i Pascal Mayets kunstværk. Det rummer et væld af detaljer. Foto: Axel Schütt.

Ingen blev sure

Selv om Pascal Mayet gik tæt på lejrens beboere med både tegninger og spørgsmål, blev de aldrig sure på ham, fortæller han.

- Jeg følte ikke, at jeg trådte på nogens tæer. Jeg følte mig fuldt ud accepteret.

Det var ifølge kunstneren noget andet med de pressefotografer, som af og til kom hastende på besøg.

- Deres fotoudstyr betragtede beboerne næsten som våben, som de skulle beskytte sig mod. Der er en anderledes langsommelighed over det at tegne. En langsommelighed, som gjorde, at lejrens beboere hele tiden var med mig og ikke imod mig.

"Ellinikon" er en del af et større værk, og derfor kommer vi sandsynligvis til at høre mere om Pascal Mayet og flygtningenes situation i den græske flygtningelejr.