Lag på lag af erfaring

Micha Karlslund i værkstedet ?i den gamle skole i Handrup. ?I baggrunden ses hendes ?mand Steffen Dam, der ?lige nu arbejder på to ?store udstillinger til USA. Foto: Annelene Petersen


Lag på lag af erfaring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kunstneren Micha Karlslund viser sit kunstneriske alfabet i sin nye Study-udstilling på Glasmuseet.

Hun har det som en forfatter, der ikke helt ved, hvordan historien slutter.

Cylindrene er bearbejdet på flere måder. Nogle er rullet i aluminium og kobber, andre er sandblæst, bemalet eller har fået motiver overført. Foto: Annelene Petersen
Cylindrene er bearbejdet på flere måder. Nogle er rullet i aluminium og kobber, andre er sandblæst, bemalet eller har fået motiver overført. Foto: Annelene Petersen
Foto: Annelene Petersen

Man tager et gammelt vinduesglas. Skærer det i passende stykker. Lægger et bregneblad, et stænk kobber, et drys salt og måske lidt sølv på glasset og presser et andet glas ovenpå. Hvad mon der så sker, når det opvarmes?

Tre nye udstillinger
<p>Fredag 10. oktober kl. 17.00 åbner Glasmuseet sine nye udstillinger:</p><p>Melting Point - afgangselever fra glaslinien på Kunstakademiets Designskole Bornholm. Vises til 30. november 2014.</p><p>Come Together - Study-udstilling af Micha Karlslund. Vises til 31. december 2014.</p><p>Frit Valg - Værker fra den permanente samling udvalgt af museets frivillige. Vises til 15. marts 2014.</p>
Fortællinger på glas. Foto: Annelene Petersen
Fortællinger på glas. Foto: Annelene Petersen
Foto: Annelene Petersen

»Jeg er jo ikke kemiker, men det er en kemisk proces, der sker, og det er lige spændende hver gang. Glas opfører sig meget forskelligt. Og det er da lidt betagende, at der er noget, der er ude af ens kontrol. En lille fejl kan vise sig at være frugtbar. Man gør sig lag på lag af erfaring, og jeg skriver ned i en lille bog, så jeg kan genskabe noget, jeg synes er lykkedes,« siger Micha Karlslund om det troløse glas.

Ekstra billede
Ekstra billede
Foto: Annelene Petersen

Hun er oprindeligt uddannet glaskunstner, men forlod det i flere år til fordel for maleriet. Et besøg på et glasseminar i USA sammen med sin mand, glaskunstner Steffen Dam, som er et stort navn inden for branchen i USA, gav hende et kick imod glasset som kunstnerisk udtryk. Hun blev indfanget af amerikanernes entusiasme og fik lyst til at kombinere glas og billeder.

Ekstra billede
Ekstra billede
Foto: Annelene Petersen

Få dage før åbningen af hendes store Study-udstilling på Glasmuseet i den kommende weekend, er værkstedet i Handrup endnu fyldt med de værker, hun har arbejdet på. Dels de eksperimenterende mindre stykker, der ligger som gyldne karamelstænger på en købmandsdisk. Selv har hun kaldt det for sit kunstneriske alfabet.

Ekstra billede
Ekstra billede
Foto: Annelene Petersen

Dels de store blæste cylindre. Her overfører hun i en vis forstand fortællinger fra maleriet til glasset. Formen giver helt anderledes muligheder i forhold til det en-dimensionelle billede. Hun graverer, maler, sandblæser og bruger overføringsbilleder på glasset, der i lighed med en skulptur skal ses fra alle sider.

I en vindueskarm står to mindre glaskrukker, som på den ene side viser en ung pige med kaninhale, en Bonny. Den anden har bittesmå gule kaniner som publikum i et teater. Vender man krukkerne om, ser man et aldrende portræt af en pige med kaninører og en lys kjole, der måske er hængt væk nu, fordi den tilhørte en anden periode i hendes liv.

»Det må gerne være underfundigt. Kunst er på en måde i familie med drømme. En drøm kan være god, men den kan også være grum,« siger Micha, som gerne bruger sin kunst til at udtrykke menneskets skrøbelighed såvel som dets styrke.

Organiske materialer

En række store cylindre fortæller andre historier. En af dem er helt aktuel. Den viser F-16 jagere, der duver som truende rovfugle over en flok mennesker med sværd i hænderne. En anden har noget af det, der måske er kendetegnende for Micha, uanset om hun maler eller laver glaskunst. Også selv om det kan være svært at finde hendes kunstneriske signatur.

»Ja, karrieremæssigt er det nok en katastrofe, at jeg ikke har min egen stil,« ræsonnerer hun.

Og så alligevel. Organiske materialer eller dyr er gennemgående elementer. Vindueskarmens skrammel af vaser med tørrede judaspenge, græsarter og allium skal også med på udstillingen, der netop indrettes i lokaler, der vender ud mod museets have.

En cylinder viser den røde ræv på den ene side og jagtselskabet på den anden.

En er lutter poetisk stemning med store, hvide snefnug. Under processen lyttede Micha til Kate Bushs »50 Words for Snow.«

En tredie har store svingende, sanselige fjerduske, og forneden små konkrete diagramtegninger af glødepærer.

»Med planter og naturmaterialer opnår jeg den stoflighed, jeg ønsker at skabe. For mig giver det en tilsigtet stemning af poesi. Der må jo gerne være noget, der rører folk og som samtidig giver dem noget at undre sig over,« siger Micha.

Inspirationen til udstillingens titel »Come Together« har referencer til sammenpressede glasplader, til mennesker der mødes og til The Beatles´ sang af samme titel.

Micha Karlslunds del er Glasmuseets sjette projekt i rækken af Study-udstllinger. Det er museets forpost, som har til formål at vise nye tendenser inden for eksperimenterende projekter, der falder uden for museets normale program. Her kan glaskunstnerne afprøve nye idéer, og publikum får dermed et kig helt ind i kunstnerens værksted og kilden til en idé. På museet.

Udstillingen vises sammen med de to andre temaer »Melting Point« og »Frit Valg« med fernisering 10. oktober.

Lag på lag af erfaring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce