Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Luftdronning og kraftkonger


Luftdronning og kraftkonger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dansen var rykket ud i det fri på Store Torv, hvor publikum fik spændende smagsprøver på dansens mange udtryk.

Det kræver kræfter og råstyrke, at få den 475 kilo tunge scene i svingninger. Og når den så kommer i gang, har den selv så meget kraft, at den som ingenting, kan kaste danserne af igen.

Den Aarhus-baserede duo Don*Gnu viste på Dansens Dag deres råskitser til forestillingen N.A.R.G. - North Arena Rumble Game, som de har arbejdet på siden sensommeren sidste år.

En rund, vippende scene med en diameter på fem meter, danner rammen om en undersøgelse af nordboernes forhold til aggression.

De fire dansere Jannik Elkær Nielsen, Simon Beyer Pedersen, Helene Brøndsted og Petras Lisauskas skiftevis udfordrede hinanden med bevægelser og fandt sammen i balance på den dynamiske scene.

Det spektakulære dansegulv tiltrak manges opmærksomhed på Store Torv, hvor N.A.R.G. for første gang blev præsenteret under åben himmel.

»Vi oplever, at tilskuerne er meget på, når de oplever scenen. Den rammer virkelig en essens i folk. De kommer til at stå og vippe med scenens bevægelser. Det er det, der er målet - at få folk til at mærke fysisk, hvad vi gør,« forklarer Jannik Elkær Nielsen, der udover at være danser også er koreograf og den ene halvdel af Don*Gnu.

»Der er en reel risiko for, at det kan gå galt. Scenen er meget konkret. Enten er du i balance, eller også er du ikke. Konsekvensen er et udtryk for dine handlinger,« fortsatte han.

Med N.A.R.G. vil duoen prikke til skandinaverne, der udadtil skjuler deres aggression og virker så pæne og ligevægtige. Det har været afsættet til forestillingen, der får premiere på Bora Bora 30. oktober.

»Vi kommer lige fra et ophold i Finland, hvor vi har arbejdet med den aggression og primalkraft, der opstår med scenen, og som den er et symbol på,« forklarede Kristoffer Louis Andrup Pedersen, den anden del af Don*Gnu.

»Noget af det, vi har brugt allermest tid på, har været at lære scenen at kende. Man er nødt til at lytte til den og være i balance, ellers ryger man af. Men man er også nødt til at bryde balancen, for ellers sker der ikke noget,« sagde Jannik Elkær Nielsen.

Spidermans kvindelige modstykke fik præstationen til at se legende let ud, og som publikum glemte man helt, at dansen lodret ned af tårnet og ikke på et vandret dansegulv.

Med langsomme, bløde bevægelser fløj Wrobel rundt på bygningen og gjorde brug af dens gesimser og ornamenter til sin dans. Men indimellem svingede luftdanseren sig også med sådan en kraft og fart, at der gik et sus igennem publikum på torvet under hende, der havde travlt med at filme det smukke optrin.

Efter at være kommet sikkert 'i land' i domkirketårnets nederste vinduer, bragede bifaldet op til Esther Wrobel, der med sin vertikale dans bidragede til en enestående oplevelse på Dansens Dag.