Marilyn Manson bragte mørket til Aarhus

Marlyn Manson er beviset på, at rocken lever i bedste velgående. Foto: Flemming Krogh

Marilyn Manson bragte mørket til Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mandag aften sænkede mørket sig over Scandinavian Congress Center - og hold op, for en fest, det tog med sig.

ANMELDELSE: Sidste gang, jeg så Marilyn Manson, var på Copenhell i 2012. Det var en fin koncert, men det var også festivalens sidste, det var den sidste på Mansons tour, og det øsregnede. Alle ville gerne have koncerten til at lykkes, men den nåede aldrig helt i mål, og det virkede mest af alt som om, at den gamle heavyrocker helst ville hjem og spille Mario Kart.

Derfor var det også med en vis nervøsitet, jeg gik ind ad døren til Scandinavian Congress Center denne mandag aften sammen med lidt over 2000 andre.

Den nervøsitet skulle dog vise sig at være helt ubegrundet.

Marilyn Manson
Marilyn Manson

Koncert i Scandinavian Congress Center i Aarhus mandag aften
Marlyn Manson er beviset på, at rocken lever i bedste velgående. Foto: Flemming Krogh
Marlyn Manson er beviset på, at rocken lever i bedste velgående. Foto: Flemming Krogh

Marlyn Manson-koncerten var lige kort nok - knap en time og tyve minutter fik vi, og det er altså lige i underkanten. Foto: Flemming Krogh

Manson har ikke nok langefingre

Efter opvarmningsbandet Myrkur var der omkring 20 minutters pause, hvor publikum kunne tanke op på fadøl, få lidt frisk luft og i øvrigt varme op til koncerten med aftenens hovednavn. Han var sat til at gå på klokken 20.30, og efter de obligatoriske ti minutters forsinkelse - det er jo en rockstjerne, vi har med at gøre - blev lyset slukket i salen, og mørklægningsgardinerne sænket, så solen også holdt sig væk.

Som en slags intro fik vi små bider af David Bowies Ziggy Stardust opfulgt af et hip hop-nummer, og så brummede Marilyn Mansons karakteristiske stemme pludselig ud af højttalerne. Jeg nåede lige at tænke, om valget af Myrkur som opvarmning mon var et udtryk for, at den snart 50-årige Manson var blevet mildere med alderen.

Det er han ikke.

Allerede fra første nummer, Irresponsible Hate Anthem, var det tydeligt, at Marilyn Manson var ude for at vise, at han stadig er sig selv, og han er stadig gal - "I wasn't born with enough middle fingers," som han selv siger/growler det i omkvædet. Så var vi ligesom i gang.

Irresponsible Hate Anthem blev også starten på en regulær magtdemonstration fra The God of Fuck, med primært fokus på numre fra Holy Wood. Der blev også plads til et par numre fra Mansons nyeste plade, Heaven Upside Down. Vi fik først Deep Six, Kill4Me og til sidst Say10 spredt ud blandt numre som Disposable Teens, Mobscene - i aftenens anledning med dobbeltpedal - og selvfølgelig Eurythmics-coveret Sweet Dreams (Are Made of This).

I starten af koncerten druknede Mansons vokal en lille smule, men det fik lydmændene rettet op på, og ingen så sig herefter tilbage. Om det var de næsten rappende dele af This Is The New Shit, de growlende stykker af The Beautiful People eller de næsten falsettede stykker i Disposable Teens, så ramte både stemme og band numrene lige i røven.

Marlyn Manson-koncerten var lige kort nok - knap en time og tyve minutter fik vi, og det er altså lige i underkanten. Foto: Flemming Krogh
Marlyn Manson-koncerten var lige kort nok - knap en time og tyve minutter fik vi, og det er altså lige i underkanten. Foto: Flemming Krogh

Marlyn Manson beviste mandag aften, at rocken lever i bedste velgående. Foto: Flemming Krogh

Rocken er ikke død

Marilyn Manson har tidligere i sin karriere været kendt for at levere et sceneshow med masser af visuelle gimmicks og chokeffekter. Der var ikke mange af den slags, der havde fundet vej til koncerten i Aarhus mandag aften og tilbage stod rocken og sangene. Det kan de heldigvis bære, og Manson viste, at han selv uden gimmicks har publikum i sin hule hånd. Der var fællessang under This Is The New Shit og lejrbålsgyserstemning under Sweet Dreams, og da han gik på talerstolen (bogstaveligt talt) til Antichrist Superstar, var der ikke noget eller nogen, der kunne stoppe ham.

Der var dog også lidt malurt i bægeret. For det første er Kill4Me, et af de nye numre, eksemplet på, hvad der ikke må ske for Manson - han bliver nemlig ufarlig på det.

Derudover var koncerten lige med det korteste - knap en time og tyve minutter fik vi, og det er altså lige i underkanten, når billetterne koster lige syd for 500 kroner stykket. Og så var der absolut ingen overraskelser under aftenens koncert. Setlisten var præcis den samme som i Tyskland et par dage før - og det gjorde ikke noget - men ind imellem fik jeg også lidt indtryk af at Mansons "You're the best yet, Denmark" var nøjagtig det samme som han havde sagt til alle andre koncerter.

Det er som sagt okay - når man tager på en lang verdensturné bliver alting hverdag på et tidspunkt - og det var også meget lidt, vi mærkede til det, trods alt. Men det er sådan nogle småting, som gør, at vi ikke kan komme helt op på en topkarakter. Men selv den mest mavesure anmelder kunne ikke mønstre nok mavesurhed til ikke at give fortabt og bare knuselske Marilyn Manson efter koncerten i Scandinavian Congress Center.

Det var en magtdemonstration i rock 'n' roll, og for at citere manden selv, da han præsenterede "Rock Is Dead" - "I know now that this song is factually incorrect."

Rocken lever i bedste velgående.

Marlyn Manson. Foto: Flemming Krogh
Marlyn Manson. Foto: Flemming Krogh
Marlyn Manson. Foto: Flemming Krogh
Marlyn Manson. Foto: Flemming Krogh

Marilyn Manson bragte mørket til Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce