Mere kultur for pengene: Musikhuset kom ud af 2018 med millionoverskud

Det kører for Musikhuset, der i regnskabet for 2018 har sorte tal på bundlinjen. Det glæder Musikhusets direktør Jan Christensen, der fortæller, at 975.000 besøgende og brugere kom gennem Musikhusets døre i 2018. Foto: Jens Thaysen

Mere kultur for pengene: Musikhuset kom ud af 2018 med millionoverskud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For syvende år i træk kommer Musikhuset ud med sorte tal på bundlinjen. Regnskabet viser et overskud på 1,9 millioner kroner, og de skal bruges på flere kulturelle oplevelser i salene og i Musikhusets park.

AARHUS: Siden 2014 er det kun gået frem for Musikhuset Aarhus på alle parametre. Dengang blev der solgt 270.000 billetter, og omsætningen i huset lå på 72,4 millioner kroner. I Musikhusets netop offentliggjorte regnskab for 2018 er antallet af solgte billetter oppe på 353.000, mens omsætningen ligger på 109,7 millioner kroner.

- Vi har stort set fastholdt den rekordhøje omsætning fra kulturhovedstadsåret 2017, fortæller en tilfreds musikhusdirektør.

Jan Christensen understreger, at Musikhuset ikke er sat i verden for at tjene penge, men for at give gæsterne oplevelser der genererer livskvalitet. Så når Musikhuset kommer ud af 2018 med et overskud på 1,96 millioner kroner, skal pengene gå til at øge både kvalitet og kvantitet i programmet.

Spurgt til, hvad der ligger bag Musikhusets succes, peger Jan Christensen på tre faktorer.

- Vi oplever en trend, hvor folk anerkender, at det at opleve kulturen live giver livskvalitet. Dernæst har vi investeret i programmet og er lykkedes med at få folk ind i salene. Det har skabt øget omsætning, som vi har geninvesteret, så vi oplever en positiv sneboldeffekt. Vi har samtidig løftet belægningsprocenten, så otte ud af ti sæder nu er optaget, siger han.

Musikhuset i tal
975.000 besøgende og brugere gik i 2018 gennem Musikhusets døre.353.000 indløste billet (357.000 i 2017)

Besøgstal inklusive indløste billetter samt gratis- og erhvervsarrangementer: 547.000 (547.000 i 2017)

Belægning: 78 procent (79 procent i 2017)

Musikhusets omsætning var i 2018 på 109,7 millioner kroner. Overskuddet var på 1,96 millioner kroner. I 2017 var omsætningen på 113,8 millioner kroner og overskuddet på 2,25 millioner kroner.
Med internationale stjernenavne som Patti Smith (foto), Band of Horses, Gregory Porter, Joshua Bell og en lang række andre på plakaten ser den udvikling, som Kulturhovedstad 2017 har været med til at forstærke, ud til at fortsætte i 2019. PR-foto
Med internationale stjernenavne som Patti Smith (foto), Band of Horses, Gregory Porter, Joshua Bell og en lang række andre på plakaten ser den udvikling, som Kulturhovedstad 2017 har været med til at forstærke, ud til at fortsætte i 2019. PR-foto

Investerer i kultur

Siden 2013 er Musikhusets investering i arrangementer fordoblet fra 29 til 58 millioner kroner. Musikhuset har de senere år satset på at have flere internationale navne. Sidste år var blandt andet Bryan Ferry og stjernedirigenten Daniel Barenboim i Aarhus, og det indvirker positivt på Musikhusets CV.

- Det er ikke ligegyldigt for kunstnerne, hvem der har været her før. Det har en effekt i forhold til, at man kommer med på turen næste gang. Det er ikke nok at have pengene til at hyre kunstnerne, de har også krav til, hvor de ønsker at spille. Specielt inden for det klassiske har vi fået godt hul på det. Vi er Nordens største musikhus. For nogle år siden spurgte vi gæsterne, hvad vi skulle gøre for at få anerkendelse for det også i indhold og kvalitet. Der blev internationale navne inden for det klassiske og rytmiske område nævnt. Det har vi prioriteret højt, og for det arbejde møder vi nu anerkendelse, forklarer Jan Christensen, der har været direktør for Musikhuset siden januar 2015.

Men store kunstnere er dyre. Derfor er Musikhuset afhængig af velvillige sponsorer og private fonde, for billetindtægterne gør det ikke alene, når der 'kun' er 1500 gæster i salen.

Kvaliteten i programmet smitter også af på folks villighed til at se bort fra afstande.

- Vores image i Danmark er steget. Gæsterne kommer længere og længere væk fra. Det giver et større marked, siger Jan Christensen.

Han fremhæver også, at husets satsning på musicals har båret frugt. "Seebach" blev den bedst sælgende nogensinde med 45.000 solgte billetter, og for første gang er der nu danmarkspremiere på en musical i Musikhuset og ikke i København, når "Flashdance" vises fra 20. april.

Musikhuset har fået hul igennem til de store stjerner. I januar gæstede Placido Domingo Musikhuset. PR-foto
Musikhuset har fået hul igennem til de store stjerner. I januar gæstede Placido Domingo Musikhuset. PR-foto

500 gratis arrangementer

Der er også skruet op for de arrangementer, som ikke kræver billet. Musikhuset har 500 gratis arrangementer om året.

- Folk kommer og oplever noget og får lyst til at komme igen oftere, siger Jan Christensen, der kan oplyse at 975.000 besøgende kom igennem svingdørene til Musikhuset i 2018.

Musikhusets direktør glæder sig over den positive udvikling.

- Til sommer har vi formentlig det bedste program nogensinde. Vi har rigtig meget spændende i salene, i foyeren og caféen. Vi bygger oven på med udendørskoncerter. Vi har 30 gratis koncerter i spejlvandsbassinet og foreløbig to internationale stjernenavne som Patti Smith og Band of Horses i parken. Så musikhusparken sætter vi virkelig i spil i år og fremover, siger Jan Christensen og tilføjer:

- For os er det ikke kun et spørgsmål om at få større og større navne, men at give vores gæster en ordentlig livskvalitet, uanset om de betaler billet eller ej. Det er et led i den udvikling, vi er i gang med.

Mere kultur for pengene: Musikhuset kom ud af 2018 med millionoverskud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce