Musikalske rødder flyder sammen i Hudna


Musikalske rødder flyder sammen i Hudna

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den århusianske trio Hudna albumdebuterer med lyden af tre forskellige musikalske stemmer - fra Nashville via tyrkisk folkemusik til tonerne af Mellemøsten.

Tre forskellige kulturer. Tre forskellige religioner. Og tre vidt forskellige musikalske baggrunde.

Sammenlagt giver det Hudna.

Den århusianske trio, bestående af Orhan Özgür Turan, Yossi Karutchi og Søren Bigum, har trods en relativ kort levetid vakt genklang på scenen for, hvad man i mangel af bedre kunne kalde for verdensmusik.

I november sidste år vandt gruppen en Danish Music Award i kategorien Årets Danske World Track - for nummeret »Kadifeden Kesesi«.

Og for ganske nylig udkom trioens debutalbum, hvilket er anledningen til, at Orhan Özgür Turan sidder med et eksemplar foran sig.

»Vi udgiver primært albummet digitalt, da vi udmærket godt ved, at den kan blive svær at sælge i det her format,« siger han og vender det tykke og grafisk smukt udførte cd-cover mellem sine hænder.

»Vi har heller ikke skrevet ret meget i covernoterne, da vi genre vil have, at musikken taler for sig selv.«

Fundamentet i musikken er den tyrkiske folkemusik - med klare tråde til både Balkan, Mellemøsten og vestlig roots-musik som amerikansk folk.

Instrumenteringen på det fortrinsvis instrumentale album tæller således den tyrkiske folkemusiks strengeinstrument baglama, Mellemøstens oud samt banjo, dobro og guitarer.

Betydningen af anerkendelsen ved Danish Music Awards er Orhan Özgür Turan ikke i tvivl om.

»Det betød selvfølgelig, at folk tog os meget mere seriøst. Desuden: Når man hører et nummer og ved, at det har vundet en pris, analyserer man nok ret instinktivt.«

»Derudover har det konkret betydet, at vi har fået en del gode jobs. Til efteråret har vi foreløbig 20 koncerter i kalenderen.«

Velvidende at Hudna-medlemmernes forskellige baggrunde på papiret umiddelbart kan lyde som en god historie, bemærker Orhan, at der nu slet ikke er spekuleret i de baner.

»Vi tænkte sådan set bare, at det ville være godt for musikkens skyld; vi kunne mærke, at vi havde noget helt nyt at byde på.«

»Vi ser det på en måde som omvendt integration«, fortsætter Orhan Özgür Turan.

»Vi har alle sammen brugt tid på at forstå de forskellige musikalske verdener. Søren er virkelig dykket ned i den tyrkiske folkemusik, ligesom jeg har lyttet til en masse jazz, indie og psykedelisk rock. Personligt har jeg lært en masse i processen - og har rykket mig rigtig meget.«

»Man kalder godt nok vores musik for verdensmusik, men hvad er det? Michael Jackson er ligeså meget verdensmusik for min farmor«, smiler han.

»Vi gør i hvert fald ikke noget specielt for, at det skal være verdensmusik. Sådan lyder den bare.«

Musikalske rødder flyder sammen i Hudna

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce