Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Musikfilm: Tæt på solen

Kasper Kiertzner krydrer dokumentarfilmen om rockbandet The Minds of 99 med brudstykker af semifiktion i kolde, bornholmske omgivelser. Her lommefilosoferer forsanger Niels Brandt om kunstens natur og skaberkraftens uransaglige veje. Har han overhovedet brug for det mørke, der har drevet bandets tidligere albums? Foto: Reel Pictures

Musikfilm: Tæt på solen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fynske Kasper Kiertzners spillefilmsdebut om The Minds of 99 er en energisk, selvbevidst dokumentarfilm om venskab, kunstnerisk metamorfose og skabelsen af et blændende rockalbum.

Efter to stærke albums og rigeligt af musikpriser er The Minds of 99 godt på vej til at blive et af de store, nye danske rockbands. Både kritikere og fans elsker deres umiddelbare energiudladninger og særprægede fusion af post-punk-energi og en sensitiv dybde, der klinger smukt af fortvivlet selvransagelse og simrende identitetsspørgsmål. Det er noget, de fleste kan spejle sig i.

Minds-gutterne kastes ud i deres egen identitetskrise og metamorfose, da Mikkel Bech-Hansen forlader bandet samtidig med, at dokumentarist Kasper Kiertzner kontakter dem for at lave en film om bandet over de næste to år. Bech-Hansens exit er et brud med Minds of 99's oprindelige sammensætning, mens Kiertzners entré indikerer at noget nyt skal ske. Men hvad?

- Hvad nu, hvis man ikke kan lide det, der kommer, spørger bandets karismatiske midtpunkt, frontmanden Niels Brandt.

- Hvad nu hvis drivkraften er væk? Jeg har ikke det mørke inde i solar plexus, jeg plejer at ha'. Mikkels exit var ligesom at få skåret en arm af. Jeg savner hans mørke. Rent gruppedynamisk.

Der er noget på spil. Og alligevel sker det hele på en fredfyldt facon, for umiddelbart ligner Kiertzners film om Frederiksbergdrengene fra The Minds of 99 ikke den typiske, dramatisk opblæste, konfrontationslystne dokumentar om kunstneriske kriser og kreative benspænd og uenigheder.

Bandet selv beskriver "Stor som en sol" som en slacker-agtig rockumentar. En fusion af Metallica-filmen "Some Kind of Monster" og Coen-brødrenes tilbagelænede "The Big Lebowski", og den karakteristik rammer faktisk meget præcist filmens tone. Kiertzner er ikke en mand, der presser på for at vise konflikter og udnytte tvivlsspørgsmål.

Den transformation, bandets gennemgår under albummet "Solkongen"s tilblivelse, vokser naturligt og stille engagerende ud af filmen, som det meste af tiden slynger sig af sted i sit eget rolige, indadvendte tempo. Der er intet råberi. Og er der uoverensstemmelser, rulles der en joint og åbnes en øl.

Kiertzner følger i "Stor som en sol" bandet fra Mikkels endelige farvel til "Solkongen"s deadline 387 dage senere. Og et godt stykke ind i den efterfølgende danmarkstourné. Fokus ligger på den kreative proces og det venskab, der holder sammen på gruppen, mens den forvandler sig og finder fodfæste i en lidt anden tone end den, der prægede de to første frihedstørstende, vrede succesalbums.

Den ellers så bekymrede Brandt klager over, at han har det for godt. Mageligt.

- Jeg kan ikke bare gå og have det godt, lyder det tvivlende og mere end en smule selvbevidst. For sådan, drillende, er "Stor som en sol" også.

Men er det skidt for bandet? At der ikke længere er er dobbelt op på dysterhed og dødsangst fra Brandt og Bech-Hansen. Det er præcis den bevægelse fra det punkt, hvor mørket er den altafgørende kreative motor i bandets lyd og tekster, til der, hvor musikerne forsigtigt nærmer sig lyset og solen, vel at mærke uden at miste den kunstneriske nerve, som Kiertzner fanger så fint og nænsomt.

Resultatet er en forbilledlig rockdokumentar. Den føles på samme tid fokuseret, æstetisk stram, uprætentiøs og alligevel bemærkelsesværdigt løs og legende i perioder.

Måske helt afgørende fordi Kiertzner punktvis krydrer virkeligheden med semifiktive, poetiske indslag, hvor Brandt selviscenesættende reflekterer over kunstnerlivets vilkår og musikkens natur med Bornholms vinternøgne træer, kolde klipper og et febrilsk arbejdende menneske i et isoleret hus som baggrundstapet.

"Stor som en sol"

Musikfilm, dansk, 80 minutter, tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år.

Musikfilm: Tæt på solen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.