Neger eller Afrikaner: Aros beholder de gamle kunsttitler

Vi fjerner historien for det store publikum, hvis titler på gamle malerier for eksempel fjernes, fordi de var eller er stødende for nogen. det mener Aros-direktør Erlend Høyersten. Foto: Flemming Krogh


Neger eller Afrikaner: Aros beholder de gamle kunsttitler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Kunstmuseet Aros vil direktør Erlend Høyersten ikke ændre i historien og kalde et negerhoved for en afrikaner lige som Statens Museum for Kunst har valgt at gøre.

På Statens Museum for Kunst i København er titler og beskrivelser ændret på 14 kunstværker, så de ikke støder andre med racistisk klingende betegnelser. Den linje hopper direktør for Kunstmuseet Aros i Aarhus, Erlend Høyersten, ikke på.

Blandt andet er titlen på værket »Negerhoved« af Christian IV's hollandske hofmaler Karel van Mander III blevet ændret til »Hoved af en afrikaner« på Statens Museum for Kunst. Den norske direktør på Aros ville aldrig ændre titlen, siger han til http://politiken.dk/kultur/kunst/ECE3241158/museum-fjerner-ordene-neger-og-hottentot-fra-kunstvaerker/" target="_blank">Politiken.

»Fjerner vi historien, kan vi ikke lære af historien. Det menneskesyn, som vi møder i kunstværkernes gamle titler og beskrivelser, kan sige noget om, hvor vi er i dag, og hvor langt vi har bevæget os. Det må aldrig blive sådan, at de historiske informationer bliver gemt i databaser, hvor kun forskere har adgang - det store publikum skal have adgang,« siger Erlend Høyersten til Politiken.

Begrundelse for, at Statens Museum for Kunst ændrer i titlerne er at gå uden om ord, som stammer fra betegnelser, europæere brugte om etniske grupper under kolonitiden.

Neger eller Afrikaner: Aros beholder de gamle kunsttitler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce