Nordmænd i oprør over gammel hytte, der udstilles i Aarhus

Kunstneren Marianne Heske i hytten i fjeldet i Norge. Privatfoto

Nordmænd i oprør over gammel hytte, der udstilles i Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nasjonalmuseets danske direktør med århusiansk baggrund ville hellere købe udenlandsk end et nationalt værk, men så slog et andet museum til. Snart kan vi se hytten på Aros.

AARHUS: En kvinde med fortid i Aarhus er årsag til en vældig diskussion om en ældgammel norsk bjælkehytte.

Den er aktuel for Aarhus, fordi hytten er med på en udstilling, der åbner 1. december på kunstmuseet Aros.

Karin Hindsbo, uddannet kunsthistoriker fra Aarhus Universitet og leder af Kunsthal Aarhus i tre år, 2009-2011, er nu direktør for Nasjonalmuseet i Oslo, og hun har fået voldsom kritik, fordi hun har brugt millioner af kroner på at købe udenlandsk kunst til museet, men ikke vil købe en ikonisk bjælkehytte, der i 400 år stod i Tafjord i Nordnorge.

Hytten blev i 1980 pillet ned af den norske installationskunstner Marianne Heske, som udstillede den på Centre Pompidou i Paris. Det skete under stor opmærksomhed.

Værket regnes i dag for Norges vigtigste installationsværk. Det har titlen "Gjerdeløa".

Fakta
Udstillingen "Far From Home" åbner lørdag 1. december på Aros Aarhus Kunstmuseum. Den består af værker fra museets egen samling samt lån udefra, heriblandt norske Marianne Heskes "Gjerdeløa", en 400-årig gammel fjeldhytte og en afstøbning af den."Far From Home" vil kunne ses i cirka to år.

Kæmpeskulpturen Boy vil være en del af udstillingen.
Hytten har fået en kopi af kunstharpiks, og den kommer også til Aarhus. Privatfoto
Hytten har fået en kopi af kunstharpiks, og den kommer også til Aarhus. Privatfoto

Tilbud: To millioner kroner

Marianne Heske tilbød i 2013 Nasjonalmuseet i Oslo værket for to millioner kroner. I år har museet sagt nej tak til tilbuddet. For kritikerne var problemet, at museet i mellemtiden har købt mange udenlandske værker for millioner.

Kritikken går på, at museet burde prioritere norsk kunst frem for for eksempel russisk konceptkunst.

Karin Hindsbo har forsvaret sig med, at museet bør have en bred repræsentation.

Når "Gjerdeløa" bliver udstillet på Aros, ville det århusianske museum have haft mulighed for at købe værket, hvis det ikke var fordi sagen har taget en drejning i de seneste dage.

Nu har det fondsejede Sørlandets Museum i Kristiansand købt værket. Her var Karin Hindsbo i øvrigt direktør 2012-2013, inden hun afløste den nuværende Aros-direktør, Erlend Høyersten, som direktør for KODE Kunstmuseerne i Bergen 2014-2017.

Tanken om, at Aros ville få mulighed for at købe værket, fik Sørlandets Museum til at skride til handling, så værket bliver i Norge.

Karin Hindsbo var leder af Kunsthal Aarhus, før hun kom til Norge, hvor hun nu er direktør for Nasjonalmuseet. Arkivfoto: Jens Thaysen.
Karin Hindsbo var leder af Kunsthal Aarhus, før hun kom til Norge, hvor hun nu er direktør for Nasjonalmuseet. Arkivfoto: Jens Thaysen.

Sidste del af trilogi

Nu må Erlend Høyersten nøjes med at vise værket på udstillingen "Far From Home", hvor det skal være med.

Den udstilling er tredje del af en trilogi, hvor første del var "Out of the Darkness" og anden del "No Man is an Island - The Satanic Verses".

- Hvor de to første var henholdsvis globale og europæiske, bliver denne mere individuel. Den handler om forestillingen om et hjem. Hvor er mit hjem? Det spørgsmål stiller de fleste sig vist på et tidspunkt. Er det der, hvor man vokser op, der hvor man bor, eller der hvor ens forældre bor, eller et helt andet sted? Er det geografisk eller mentalt? Nogle har mobile hjem og flytter sig fra sted til sted, siger Erlend Høyersten.

Udstillingen vil ligesom de to foregående vise mange ting fra Aros' egen samling og værker, der er lånt andre steder, for eksempel den norske hytte. Om den siger han, at den i 400 år har virket som beskyttelse for mennesker og dyr i fjeldet, et basic beskyttelsesrum.

- Hytten i træ er et flot værk, og så er der lavet en kopi i kunstharpiks ved siden af, så det fylder godt, siger Erlend Høyersten.

Hytten udstillet på Centre Pompidou i Paris. Privatfoto
Hytten udstillet på Centre Pompidou i Paris. Privatfoto

Nordmænd i oprør over gammel hytte, der udstilles i Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce