Northside-anmeldelser: Midnat bragte velsignet rock

Forsanger og guitarist Josh Homme fra Queens of the Stone Age gjorde sit for at gejle publikum op fredag aften og nat på Northside. Foto: Helle Arensbak/Ritzau Scanpix

Northside-anmeldelser: Midnat bragte velsignet rock

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De amerikanske ørkenrockere Queens of the Stone Age brillerede efter en sløj start, mens MC50 fremførte hele kultalbummet "Kick Out the Jams".

- Der er ikke noget i går og ikke noget i morgen. Der er kun lige fucking nu.

Sådan filosoferer forsanger og guitarist i Queens of the Stone Age Josh Homme et par numre inde i koncerten fredag aften på Northside. Efter en famlende start med dårlig lyd og lidt for skinger guitar er jeg tilbøjelig til at tro på ham, da bandet indleder "No One Knows" fra det mesterlige album "Songs for the Deaf".

Det er ikke alene ét af mine yndlingsnumre med gruppen, men det er også første gang denne fredag, at mine fingre begynder at spille luftguitar. Jeg knuselsker det bærende riff og sangens udvikling fra lettere manisk til absolut kaos. Det er et vanvittigt nummer at spille live på grund af de voldsomt mange temposkift, og gruppens trommeslager Jon Theodore formår heller ikke helt at holde trit med Josh Hommes og Troy Van Leeuwens udskejelser på de seksstrengede helvedesøkser.

Mørket klæder de fleste bands således også Queens of the Stone Age. Josh Homme viser, at det er ham, der bestemmer på pladsen, da han opfordrer publikum til at kravle op på hinandens skuldre og gå fucking amok.

- I kan gøre lige, hvad I vil. Det er mig, der er bossen. Security - det er mig, der bestemmer, konstaterer han kækt, inden bandet spiller "Domesticated Animals". Der netop handler om at følge reglerne og lade sig kue.

Selv om sangene bliver mere og mere elektriske, noterer jeg, at strømmen af publikummere væk fra pladsen er tiltagende. De skulle have bidt tænderne sammen og holdt ud. For "Go With the Flow" med det intenst insisterende klaver indleder et sønderlemmende klimaks, hvor man kun kan give slip og følge med strømmen. En berusende oplevelse.

"Song for the Dead" bliver et eminent punktum. Den sang skal nok have vækket både levende og døde inden for en radius af 10 kilometer. Et naturstridigt tempo og en balstyrisk Josh Homme får en gråhåret kvinde foran mig til at gå bersærk og spille tromme i den fortættede natteluft. Jeg forsøger at følge trit på min luftguitar, hvor to af strengene allerede er sprunget. Josh Homme fik ret. Der er kun lige nu.

Queens of the Stone Age spiller på Green Stage på Northside fredag den 8. juni 2018.. (Foto: Helle Arensbak/Ritzau Scanpix)
Queens of the Stone Age spiller på Green Stage på Northside fredag den 8. juni 2018.. (Foto: Helle Arensbak/Ritzau Scanpix)
MC50 med Wayne Kramer på guitar lukkede Red Stage med en mesterlig medrivende koncert, hvor hele kultalbummet
MC50 med Wayne Kramer på guitar lukkede Red Stage med en mesterlig medrivende koncert, hvor hele kultalbummet "Kick Out the Jams" blev spillet. Foto: Helle Arensbak/Ritzau Scanpix

Desserten var sublim

Jeg skulle egentlig være gået hjem efter Queens of the Stone Age. Men et lift til mageløse Mårslet glippede, hvilket gav mig mulighed for at gå ned og høre Wayne Kramer fremføre kultalbummet "Kick Out the Jams" med et regulært stjernehold af håndplukkede musikere.

Det går først op for mig et par numre inde i koncerten, at trommeslageren er Matt Cameron. Soundgardens tidligere og Pearl Jams nuværende rytmekonge, som i denne natteseance er fuldstændig formidabel på sit simple setup. Han er fredagens understregning af, at et supertight fikspunkt giver alle andre optimale arbejdsvilkår. Shit, hvor er han vild i sit skiftevis aggressive, punkede og bluesede udtryk.

70-årige Wayne Kramer fra Detroit dannede bandet MC5 (Motor City 5) i 1967, og året efter indspillede gruppen livealbummet "Kick Out the Jams". I 50-året for albummet har han som eneste nulevende medlem af MC5 sammensat bandet, som ud over Cameron tæller guitaristen Kim Thayil fra Soundgarden, sangeren Marcus Durant fra Zen Guerrilla og The Rolling Stones-produceren og Was (Not Was)-bassisten Don Was.

Marcus Durant er et konstant sitrende omdrejningspunkt. Han går i knæ, springer op som en trold af en æske og synger med æggende punkpatos. "Rock Reducer No. 62 (Rama Lama Fa Fa Fa)" rammer mig som en knytnæve, og jeg kan se, jeg ikke er den eneste under teltdugen, som spasser ud i begejstring.

Det kræver nosser at fremføre et af rockhistoriens mest hyldede livealbummer 50 år efter. Men velspillende Wayne Kramer og det bundsolide band formår at ære og ikke vanære "Kick Out the Jams". Sjældent har jeg været så glad for at misse et lift. Det var et spark lige i mellemgulvet, som kan mærkes dagen derpå.

Om koncerterne:

Northside, Green Stage, fredag: Queens of the Stone Age - fire stjerner

Northside, Red Stage, fredag: MC50 - fem stjerner

MC50 lukker på Red Stage på Northside fredag den 8. juni 2018.. (Foto: Helle Arensbak/Ritzau Scanpix)
MC50 lukkede Red Stage med en mesterlig medrivende koncert, hvor hele kultalbummet "Kick Out the Jams" blev spillet. Foto: Helle Arensbak/Ritzau Scanpix

Northside-anmeldelser: Midnat bragte velsignet rock

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce