Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny dansk film indspilles på villavej i Risskov

Patriarken Uffe, spillet af Søren Malling, er i gang med at forberede en omgang ?gudesuppe?, der består af ingredienserne vand, løg og bouillonterninger. Optagelserne til filmen »Gud taler ud« er foregået i en autentisk 1970?er villa i Risskov. Foto: Jens Thaysen


Ny dansk film indspilles på villavej i Risskov

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En stille villavej i Risskov har de seneste seks uger dannet rammen om optagelserne til en filmatisering af Jens Blendstrups roman »Gud taler ud«.

Bouillonterningerne er stablet på skærebrættet i en nydelig pyramide, inden de bliver skrabet ned i den store suppegryde. Et net med løg bliver tilsat - stadig med den rødbrune skræl på - inden der bliver rørt godt rundt i gryden.
Se video: Gallapremiere uden hovedrolleindehaveren

Iført morgenkåbe og netunderbuker er Uffe alias Gud, spillet af Søren Malling, i færd med at lave en 'gudesuppe'. En ret, han altid laver, når der sker noget stort i familien. Og det gør der nu, hvor familiens ældste søn kommer hjem for at fortælle, at han skal giftes.

Avisen er kommet på besøg under optagelserne til filmen »Gud taler ud«, en filmatisering af Jens Blendstrups selvbiografiske roman af samme navn.

Romanen udkom i 2004, blev efterfølgende omskrevet til teater, og i de seneste seks uger har et filmhold været i gang med filmoptagelserne i Risskov.

Autentisk tidslomme

Filmen har et samlet budget på lidt over 16 millioner kroner og er blandt andet støttet med 1.025.000 kroner af Den Vestdanske Filmpulje. Det er den støtte, der har gjort det muligt at flytte optagelserne til Jens Blendstrups hjemegn, Risskov.

»Hvis det stod til mig, gjorde vi det hver gang. Det er dejligt at være i en landsdel, hvor folk ikke er trætte af filmoptagelser. De er stadig generøse,« siger producer Morten Kaufmann fra Toolbox Film som co-producerer filmen sammen med århusianske Deluca Film.

Både producenter og skuespillere er enige om, at det at optage film i en autentisk ramme, som nærmest ligger i Blenstrups baghave, giver noget særligt til stemningen.

»Vi var ude for at blive vist rundt af Jens Blendstrup, for at se hans barndomshjem på Blåmunkevej, men det var desværre blevet helt moderniseret og ville ikke kunne bruges som lokation. Men så kørte vi lige rundt om hjørnet, og dér lå huset. Det var et helt tilfælde, at vi fandt det,« fortæller Morten Kaufmann.

Da Merete Stubkjær fra Deluca Film kom indenfor i huset, blev begejstringen ikke mindre.

»Jeg blev helt glad, fordi så meget af den oprindelige stil var bevaret,« fortæller hun.

Huset er sidst blevet sat i stand midt i 1970'erne, så med hessiantapet på væggene, grove skifergulve og sænkede lofter i bedste energikrisestil, var det lige den tidslomme, som producenterne havde været på jagt efter.

En god historie

Her i gulstenshuset på villavejen i Risskov regerer Uffe - patriark, psykolog og selvbestaltet almægtig Gud, der styrer sine omgivelser med hård, kærlig og finurlig hånd. Hans mangeårige patienter er efterhånden blevet en form for disciple, og hans egen lille menighed holder til i hjemmet, hvor der lidt for livligt diskuteres og drikkes i et væk.

Familien tæller tre sønner, hvor den ældste søn Mikkel (Mads Langelund) er flyttet hjemmefra. Den mellemste søn Thomas (Clint Ruben) forsøger at tage en HF, på trods af at han ikke tør bevæge sig væk fra hjemmet, hvilket han heller ikke tør fortælle Gud. Så Thomas beskyttes af moren Gerd Lillian (Lisa Nilsson), som er familiens faste holdepunkt. Midt i alt dette står den yngste søn Jens (Marcus Gert) på tærsklen til at blive lidt mere voksen.

Herhjemme kender vi måske bedst svenske Lisa Nilsson som sangerinde, men hun har de seneste fem år brugt meget af sin tid på at spille teater og lave film. Efter at havde læst manuskriptet var hun ikke i tvivl om, at det ville blive et godt projekt.

»Jeg har læst flere manuskripter og har også sagt nej nogle gange. Det er sjældent, at et manuskript er så tydeligt. Det er en god 'story'. Det er mennesker, der kan fortælle noget, som har lavet det, så jeg blev meget begejstret,« siger hun.

Tilbage til 70'erne

Det Blendstrupske hjem har bestemt ikke lignet de fleste andre på villavejene i Risskov, men for familien på Blåmunkevej var de til tider absurde tilstande hverdag.

»Jeg er meget interesseret i den der grænse mellem, hvad der er normalt og ikke normalt. Hvem bestemmer det? Kan man finde ud af at leve sammen og være lykkelige ved siden af alt det, som er dysfunktionelt? Og det kan man jo,« mener Lisa Nilsson.

Som barn af halvfjerserne har det været interessant at dykke ned i tidsperioden men fra en voksens perspektiv, som moderen Gerd Lillian.

»Det var en helt anden tid og for en, som er svensk og engageret i ligestilling, er det spændende at være nødt til at spille én som hende. Jeg tænker, at jeg ville have forladt ham efter to år. Max!,« siger hun med eftertryk og griner lidt for så igen at blive alvorlig.

»Det har været en spændende rejse i tid og rum. Jeg har fundet forståelse for ting, som jeg havde et barnligt billede af, som jeg lige pludselig har været nødt til at acceptere og kigge på med nye øjne. Min egen mor er født præcis samme år som Gerd Lillian, så det gjorde det endnu mere spændende,« fortæller hun.

Faktisk har Lisa Nilssons mor gået i en af de trøjer, som hun har brugt i rollen.

»Vi manglede nogle cardigans til hende, og jeg havde én, som jeg havde gemt fra min mor, fordi den var så speciel. Jeg tog den med til optagelserne, og alle var fuldstændig enige om, at den var typisk Gerd Lillian.«

Film brander Aarhus

Foruden den lokale verdenspresse fik filmsettet også besøg af kulturrådmand, Rabih Azad-Ahmad (R), der fulgte interesseret med på instruktør Henrik Ruben Genzs skærm under optagelserne.

»Vi har lige afsat 1,5 mio. kroner til Den Vestdanske Filmpulje som et permanent bidrag. Vi gør det, fordi det er branding af Aarhus, og fordi det er noget, som giver gode oplevelser og gør borgerne stolte,« fortalte han.

»Samtidig ved vi, at det giver en rigtig god omsætning for byen. Når vi lægger én krone i filmproduktion, så får vi fire igen. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, at vi fortsat investerer i filmproduktion. Jo flere produktioner, der bliver lavet her, jo nemmere er det også at holde fast i nogle af de filmhold og skuespillere, som er her i området,« sagde rådmanden.

Filmen forventes at få premiere i september 2017.