Ny forestilling på Svalegangen om aktiv dødshjælp: Til døden os skiller

Albert Stein Ankerstjerne spiller Esben, der bliver sat på en hård prøve, da hans kæreste Karen beder ham om at holde hende i hånden, mens hun får hjælp til at ende sit liv i den Reumert-vindende dramatiker Thomas Markmanns nye forestilling "Mæt af dage" på Svalegangen. Foto: Jens Thaysen

Ny forestilling på Svalegangen om aktiv dødshjælp: Til døden os skiller

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Svalegangens kommende forestilling "Mæt af dage" tager livtag med debatten om retten til at tage sit eget liv og åbner døre ind til nogle af de mange overvejelser og dilemmaer, der er forbundet med emnet.

AARHUS: "Er det en sygdom gerne at ville dø? Er det en sygdom gerne at ville leve?". Sådan lyder det i dramatiker Thomas Markmanns forestilling "Mæt af dage" på Svalegangen, og for hovedpersonen Karen er det en sygdom at leve.

Hun ønsker at få fred for denne verden under ordnede forhold og med kæresten Esben ved sin side.

Stykke om aktiv dødshjælp og kærlighed har danmarkspremiere 20. oktober og rammer lige ned i en højaktuel debat, som de seneste måneder har fyldt meget i medierne.

Scenograf Karin Gille har skabt en helt hvid og enkel scenografi til forestillingen, som afspejler Karens ensomme tankeunivers og leder tankerne hen på en klinisk hospitalsverden. Måske det sted hun drømmer om at få lov til at ende sine dage.

Karen, spillet af Anna Nøhr Tolstrup, har et sort sind og ønsker at få lov til at sige farvel til livet. Forestillingen
Karen, spillet af Anna Nøhr Tolstrup, har et sort sind og ønsker at få lov til at sige farvel til livet. Forestillingen "Mæt af dage" tapper lige ind i en aktuel debat om aktiv dødshjælp. Foto: Jens Thaysen

I tvivl

I rollerne som kæresteparret Karen og Esben ses Anna Nøhr Tolstrup og Albert Stein Ankerstjerne, der begge er uddannet fra skuespillerskolen ved Aarhus Teater i henholdsvis 2016 og 2017.

- Lige så meget som det er en forestilling om aktiv dødshjælp, bliver det også en fortælling om kærlighed, og om hvor langt man vil gå for dem, man elsker. Jeg kan rigtig godt sætte mig ind i hele den situation at være pårørende, så jeg tror det ville være en sværere opgave at sætte sig ind i at skulle være den der gerne vil dø. Den kæmpe frustration det må være at møde et menneske, der simpelthen har en anden livsdrift end en selv, og hvordan man lever med det, siger Albert Stein Ankerstjerne.

- Det, jeg netop synes er spændende ved at spille den anden side, er det med, at man måske bare skal turde prøve at gå ind i det. Hvordan føles det at have det sådan? Vi er så berøringsangste og tør ikke rigtig sætte os ind i det. Hvis man nu turde i stedet for forsøge at ændre på det, så kunne man møde den person og måske kunne personen føle sig mere tilrette i sig selv. Vi skal turde at snakke om de ting, der er er svære, mener Anna Nøhr Tolstrup.

Undervejs i arbejdet med teksten har de to skuespillere oplevet, at de selv er begyndt at stille en masse spørgsmål til tematikken. Det håber de også vil ske for publikum.

- Jeg er blevet klogere på flere ting om aktiv dødshjælp, som jeg ikke vidste i forvejen. Så teksten er med til, at man åbner sig selv og får noget viden omkring det. Det er nemt at have holdninger til noget, men derfor er det også godt at sætte sig ordentligt ind i det og så tage stilling, siger Anna Nøhr Tolstrup.

- Jeg oplevede, at vi som spillere i starten havde svært ved at acceptere den grundpræmis, som stykket bygger på. Hvad er der galt med hende, hvorfor vil hun ikke leve? For mig var det lidt en kamp at holde det åbent, men det tror jeg er enormt vigtig, at vi bliver ved med at gøre, indrømmer Albert Stein Ankerstjerne.

De to skuespillere har oplevet at problematikken omkring aktiv dødshjælp er blevet mere og mere kompleks, jo længere de kom ind i arbejdet med forestillingen.

- Jeg har oplevet at det er blevet mere komplekst for mig. Før ville jeg uden tøven have sagt ja til, at jeg gik ind for aktiv dødshjælp og tænkte, at hvis man gerne vil herfra, hvorfor er der så ikke noget hjælp at hente. Men nu er det lige før, at jeg er kommet mere i tvivl, for jeg har svært ved at forlige mig med, at et samfund, som repræsenterer et fællesskab, skal tage sådan en beslutning på sig, siger Albert Stein Ankerstjerne og smiler.

- Jeg synes, det er svært. Jeg har altid haft en tro på, at hvis folk kommer så langt ud, så er det ikke noget, man bare lige gør. Jeg kan ikke sætte mig til dommer over dem. Men hvornår er aktiv dødshjælp ok? Det har jeg stadig svært ved at svare på, siger Anna Nøhr Tolstrup.

Generelt er de enige om, at det at fjerne tabu og åbne op omkring samtalen, er det vigtigste ved forestillingen.

Publikum låner undervejs i forestillingen Karens og Esbens øjne ved hjælp af Virtual Reality-briller, for på den måde at komme tættere på de forskellige virkeligheder. Foto: Jens Thaysen
Publikum låner undervejs i forestillingen Karens og Esbens øjne ved hjælp af Virtual Reality-briller, for på den måde at komme tættere på de forskellige virkeligheder. Foto: Jens Thaysen

Selvmord inde på livet

Og netop det at bryde tabu var også dramatiker Thomas Markmanns hovedformål med stykket.

Hans far begik selvmord i en alder af 91 år, en handling der kom helt bag på familien. Thomas Markmann fandt ud af, at der er mange ældre, der begår selvmord men har alligevel følt, at det var et tabu at snakke om. Det blev indgangen til at arbejde med manuskriptet "Mæt af dage".

For stykkets instruktør Anna Schulin-Zeuthen har døden aldrig været et tabu. Begge hendes forældre er præster, så i barndomshjemmet var døden en naturlig del af hverdagen.

- Debatten om hvornår man vælger livet til og fra, hvor meget vi tør tale om det i vores samfund, og hvornår et liv og en død er værdigt. Det er store spørgsmål, som vi har valgt at skabe et scenografisk univers omkring. Vi giver ikke entydige svar, men åbner for refleksionen, og måske bryder vi også tabuet omkring det. For hvis beslutningen alligevel er taget, og man vil herfra, så kunne det være, at det ikke var et spørgsmål om et valg mellem liv og død, men et spørgsmål om hvordan døden kan blive, slutter Anna Schulin-Zeuthen.

Foruden Albert Stein Ankerstjerne og Anna Nøhr Tolstrup medvirker også Jakob Hannibal og Kirstine Hedrup.

Ny forestilling på Svalegangen om aktiv dødshjælp: Til døden os skiller

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce