Ny sæson på Aarhus Teater: Smæk på det visuelle og det lydlige

Sofia Nolsøe fra Aarhus Teaters ensemble spiller den selvopofrende Selma i dramatiseringen af Lars von Triers "Dancer in the Dark", der kan opleves på Scala i efteråret. Ny musik bliver komponeret af Marie Højlund, der også havde en finger med i "Lyden Af De Skuldre Vi Står På". Foto: Yellow1/Per Arnesen

Ny sæson på Aarhus Teater: Smæk på det visuelle og det lydlige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus Teater tager temperaturen på demokratiets tilstand og laver en ny musikalsk version af Lars von Triers "Dancer in the Dark", mens den stormombruste catalonske teatergruppe La Fura dels Baus iscenesætter "Kongens Fald". Nyt sæsonprogram er på gaden.

AARHUS: Aarhus Teater begynder sæsonen udenfor teatrets vante rammer. I stedet for skuespillere og sceneteknisk personale bliver Store Scene befolket af håndværkere, når "West Side Story" har danset over scenen for sidste gang, og en større renovering og digitalisering af scenetårnet går i gang.

- Der skal laves nye træk, ny avanceret drejescene, elevatorer - alt skal laves om, så scenen rent teknisk bliver bragt op på niveau med de bedste teatre i Europa. Det vil få stor betydning for vores forestillinger, siger Trine Holm Thomsen, direktør for Aarhus Teater.

Den tekniske opgradering af teatrets største scene kommer til at kunne mærkes, når årets familieforestilling åbner sæsonen i november.

- Vi præsenterer "Den uendelige historie" af Michael Ende, der foregår i et fantacy-univers, som vi kan løfte markant og mere magisk, når teknikken er i orden på scenen. Vi kommer til at bruge alt det nye, og det bliver rigtig spændende, siger Trine Holm Thomsen.

Ombygningen betyder, at teatret rykker ud til publikum på andre scener i byen. Sæsonen åbner med et nyt stykke af Christian Lollike, "Revolution", som han instruerer og sætter op på Godsbanens Åbne Scene. Efter en tur på teatret Sort/Hvid i København vender forestillingen senere tilbage på Stiklingen.

Teatret tager også Tivoli Friheden i brug, når dramatikereleverne skriver en række vandreforestillinger under den samlede titel "Friheden", som udspiller sig i tivoli.

- Vores skuespillere spiller scenerne, som publikum kan vandre rundt og opleve efter lukketid og samtidig se tivoli på en helt anden måde. Det er der også noget 'rethink' over, derfor er "Friheden" også støttet af kulturhovedstadsåret, som en af vores legacy-forestillinger. Den trækker på nogle af de erfaringer, vi gjorde os med "Fragt" og "Premiere", vandreforestillinger under 2017-paraplyen, fortæller Trine Holm Thomsen.

I 2017 åbnede festugen for første gang på Aarhus Teater. Det er der ikke mulighed for i år men samarbejdet, som blev skabt for to år siden, da Trine Holm Thomsen tiltrådte, fortsætter.

- Vi præsenterer gæstespillet "Flygt" på Aarhus Rådhus. Det handler om PH og Arne Jacobsen som flygter til Sverige under 2. Verdenskrig, så det er et oplagt stykke at spille i rådhushallen, siger hun.

Hun er glad for teatrets serie "Udflugten", der præsenterer dramatik i anderledes rammer, som det fx kunne opleves med "Fragt" på havnen i Aarhus.

- Det giver en borgernærhed, som er helt særlig. Det, at vi ikke altid forventer, at publikum skal komme til os, at vi også kan rykke ud med vores forestillinger. Det er en anledning til at kommunikere til et andet publikum og en måde at udvide scenekunstbegrebet, forklarer teaterdirektøren.

Demokratiets fødsel tages op i "Orestien" med Nanna Bødker i hovedrollen. Det græske drama bliver ledsaget af musik fra Lydmor, kostumer fra designeren Mark Tan og et specielt lysdesign. Foto: Yellow1/Per Arnesen
Aarhus Teater har tidligere præsenteret gæstespil fra Det Kongelige Teater, men nu arbejder de to teatre også sammen om forestillingen
Aarhus Teater har tidligere præsenteret gæstespil fra Det Kongelige Teater, men nu arbejder de to teatre også sammen om forestillingen "Kongens Fald", der bliver iscenesat af den kontroversielle catalonske teatergruppe La Fura del Baus, der tidligere har besøgt Aarhus. Foto: Klaus Vedfelt

von Trier på Scala

Scala åbner med Lars von Triers "Dancer in the Dark". Filmversionen havde den islandske sangerinde Björk i hovedrollen, men det er en helt anden version det århusianske teaterpublikum har i vente.

- Det er et utrolig stærkt drama, som jeg gerne ville lave. Ikke som en musical, men som en forestilling med musik til, siger Trine Holm Thomsen, der tog kontakt til den århusianske musiker Marie Højlund, der sammen med Simon Kvamm stod for musikken i "Lyden Af De Skuldre Vi Står På" på Aarhus Teater festugen '17.

- Hun er også lydkunstner og kommer til at komponere musikken og et lydunivers sammen med sin samarbejdspartner Morten Riis. Vi tænker det helt om, som et drama med vores egen lydflade og musikalske univers, siger Trine Holm Thomsen.

Teatrets egen Sofia Nolsøe spiller rollen som den blinde Selma, som ofrer alt for sin søn.

Musik er der også i teatrets genfortolkning af det græske drama "Orestien", der handler om demokratiets indstiftelse og har Nanna Bødker i hovedrollen.

"Orerstien" og Lollikes "Revolution" markerer to ender af demokratiets spektrum. I den ene er demokratiet i sin vorden, i den anden sættes der spørgsmålstegn ved, om det er den rigtige styreform.

- Der bliver smæk på det visuelle og det lydlige. Musikkunstneren Lydmor medvirker og laver musik til forestillingen. Hun kommer til at give stykket en fuldstændig moderne lyd, som vil klæde det. Ikke mindst i dag, hvor vi taler om demokratiet og værdierne omkring det. Det er spændende, at gøre det meget moderne. Designer Mark Tan, der er kendt for sine haute couture-kreationer, står for kostumerne, fortæller Trine Holm Thomsen om forestillingen, der bliver iscenesat af norske Runar Hodne, der senest instruerede "Hospitalet" på teatret.

Kim Veisgaard får selskab af Bodil Jørgensen (tv) og Mette Horn i Soyas "Parasitterne", der bliver instrueret af husinstruktør Sargun Oshana. Foto: Petra Kleis

Samarbejde med Det Kgl. Teater

Aarhus Teater har tidligere præsenteret gæstespil fra Det Kongelige Teater, men det er første gang, at man åbner for et direkte samarbejde om en forestilling. Det sker den kommende sæson med Johannes V. Jensens kanoniserede "Kongens Fald".

- Det er en meget ekspressiv forestilling, som bliver iscenesat af Carlus Padrissa fra den legendariske spanske teatergruppe La Fura del Baus, der er meget voldsom i sine sceniske greb. Han var for år tilbage på Aarhus Teater med den stormombruste forestilling "XXX". Han er god til at skabe nogle vilde billeder, og det er der også i "Kongens Fald". Man får nærmest kvalme, når man læser nogle af scenerne, fordi de er så stærke og ekspressive, så den skal i hænderne på en særlig kunstner, hvis den skal forløses. Det, mener vi, han i den grad er den rette til, forklarer Trine Holm Thomsen.

Handlingen er dramatiseret af Henrik Szklany, som også dramatiserede "Røde Orm" på Moesgaard.

Et andet samarbejde bliver med Odense Teater om "The Rocky Horror Show" i 2019.

- Hvis vi går sammen, kan vi løfte nogle større produktioner, som også bliver set af flere mennesker, forklarer Trine Holm Thomsen.

I starten af næste sæson rykker "West Side Story" til Aalborg Teater med teatrets Mathias Flint i hovedrollen.

Ny sæson på Aarhus Teater: Smæk på det visuelle og det lydlige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce