Nytænkt klassiker: Glitrende guder og vild vendetta på Aarhus Teater

Fire kunstneriske profiler har skabt universet til Aarhus Teaters "Orestien" på Scala. En af dem er musikeren Lydmor, der har komponeret musik og lyddesignet til forestillingen, som hun også selv medvirker i. Foto: Axel Schütt

Nytænkt klassiker: Glitrende guder og vild vendetta på Aarhus Teater

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Haute couture, lysdesign, musik og scenekunst mødes i Aarhus Teaters udgave af den græske klassiker "Orestien", der tager det 2500 år gamle drama om demokratiets fødsel op på Scala.

AARHUS: Skabninger i stramtsiddende pailletdragter tager imod i Aarhus Teater Scalas foyer, der er henlagt i et blåligt neonlys. Inde fra teatersalen lyder tumult og skrig. Hvad sker der dog derinde? Hvad møder os mon, når vi træder ind i salen? Det er nogle af de tanker, der bliver sat i gang, mens vi som publikum bliver ledt ind i teatermørket.

Inde i salen flyder scenen og gulvet under første stolerække ud i et. Det er belagt med spejlblankt stål, der reflekterer de store plader af lys, der skråner ud over scenerummet. På gulvet sidder musikeren Lydmor omgivet af keyboards og computere, der sender en dyster lydflade ud i rummet.

Aarhus Teater har bedt fire stærke kunstneriske profiler om kollektivt at skabe et samlet visuelt, lydligt og dramatisk værk ud fra det 2500 år gamle drama, "Orestien".

Lysdesigner Ulrik Gad, står bag scenografien, mens Lydmor, musikeren Jenny Rossander, har skabt musikken til "Orestien, som hun også medvirker i. Den internationalt anerkendte modedesigner Mark Kenly Domino Tan har skabt spektakulære kostumer til forestillingen, som den norske instruktør Runar Hodne iscenesætter.

- Det har været fantastisk at arbejde sammen med tre så forskellige kunstnere, fordi man er vant til at have nogle bestemte måder at gøre tingene på. Jenny og Mark har ikke arbejdet med teater før, så de stiller nogle helt grundlæggende spørgsmål, og det har været vældig inspirerende, siger Runar Hodne, der tilføjer, at det er med til at puste liv i værket på ny.

Orestien
"Orestien" har premiere på Aarhus Teater Scala 10. maj og spiller her til og med 8. juni.Forestillingen er skabt af firkløveret, Runar Hodne (instruktør), Mark Kenly Domino Tan (kostumer), Ulrik Gad (lys og scenografi) og Lydmor (musik og lyddesign).

Medvirkende: Nanna Bøttcher, Christian Hetland, Peter Hald, Jens Gotthelf, Rikke Lylloff, Asta Kamma August, Mette Klakstein Wiberg og Emil Prenter.
Den internationalt anerkendte modedesigner Mark Tan har skabt de fantasifulde kostumer til
Den internationalt anerkendte modedesigner Mark Tan har skabt de fantasifulde kostumer til "Orestien" på Aarhus Teater. De er inspireret af antikkens marmorstatuer og ornamentik. Foto: Axel Schütt

Rokker ved demokratiet

Historien udspiller sig i det gamle Grækenland, hvor Kong Agamemnon vender hjem fra den Trojanske Krig. Men hans sejr har haft en høj pris. Han har ofret sin datter, og det får hans kone Klytaimnestra, spillet af Nanna Bøttcher, til at slå ham ihjel. En ond cirkel af blodhævn bliver sat i gang.

Teksten står i dag som et stærkt forsvar for demokratiet, som et værn mod en uendelig kæde af vendetta og æresdrab.

Netop derfor ser Runar Hodne Aischylos drama om demokratiets fødsel som yderst aktuelt.

- Teksten er blevet endnu mere relevant, siden vi startede med at arbejde på forestillingen. Flere steder i Vesten oplever man, at folk sætter spørgsmålstegn ved demokratiet. Sikkert fordi man tager det for givet, og det skal man ikke gøre. Det er den vigtigste pointe ved dette materiale, siger han.

"Orestien" på Aarhus teater er i tre akter. Første akt udspiller sig i Scalas foyer. Andet akt foregår inde i teatersalen i delvist mørke, mens skuespillere (her Christian Hetland) og publikum bades i hvidt lys i tredje akt. Det er en af landets førende lysdesignere, Ulrik Gad, der har stået for lyseffekter og scenografi. Foto: Axel Schütt

Guder i pailletter

Selv om scenen er sat i det antikke Grækenland er der ikke meget toga over Mark Tans kostumer. De består mest af kropsnære pailletdragter, en form for ekstra hudlag, der ligesom det blanke gulv, reflekterer lyset på scenen. Inspirationen har han hentet i antikkens marmorstatuer og ornamentikken fra middelhavsområdet.

- Det er en super relevant tekst, men også en meget svær tekst, synes jeg. Den fylder utrolig meget, og er svær at få gjort nærværende. Så jeg følte, at der var behov for at lave en stor kontrast, som kunne skabe et andet billede end den klassiske toga, men som stadig havde nogle referencer tilbage til antikken, forklarer han og fortsætter:

- Derfor har vi valgt at skabe et ekstra 'hudlag' i inspiration til marmorillustrationen af guderne, som ofte er nøgne eller klædt i lette beklædningsgenstande. I forestillingen er guderne skildret 'nøgne', men med hår på hovedet, hvorimod de levende har et sæt tøj oven på deres kropsnære dragt, som så bliver fjernet i det øjeblik de dør.

Det er første gang, Mark Tan laver kostumer til en hel forestilling.

- Det har været utrolig spændende. Det har været en leg en stor del af vejen, siger han.

- Jeg har altid været drevet af håndværk og af at arbejde visuelt med kroppen. Det har været interessant at udfordre min egen æstetik på scenen. Hvor jeg måske mere er kendt for de skulpturelle former, har jeg her valgt at gå snært på kroppen og arbejde med nogle helt andre greb. Så det har også været enormt givende for mig at arbejde på den måde, fortæller han.

Nanna Bøttcher spiller den bærende rolle som Klytaimnestra, der hævner mordet på sin datter ved at slå Kong Agamemnon ihjel. Handlingen sætter gang i en blodig række af hævndrab. Foto: Axel Schütt
Nanna Bøttcher spiller den bærende rolle som Klytaimnestra, der hævner mordet på sin datter ved at slå Kong Agamemnon ihjel. Handlingen sætter gang i en blodig række af hævndrab. Foto: Axel Schütt

Spændende fredag

Mark Tan begyndte som ganske ung sin karriere inden for skrædderi. I begyndelsen af 20'erne gik han designvejen og uddannede sig på Designskolen i Kolding. Inden da havde han været i Paris og arbejde for store modehuse som Balanciaga, Alexander McQueen og Sonia Rykiel.

I dag har han sit eget firma, som laver tøj til kvinder, og har i fem år haft egen butik i Store Strandstræde i København.

Mark Tan har vundet flere priser for sine kreationer og netop blevet nomineret til en Elle Style Award i kategorien "Årets Designer". Om han får prisen bliver afsløret samme aften, som "Orestien" har premiere i Aarhus, så modedesigneren går en spændende fredag i møde.

Nytænkt klassiker: Glitrende guder og vild vendetta på Aarhus Teater

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce