Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Perfekt til larm og fordybelse

Kreativt miljøø i gammel slagterifabrik

Perfekt til larm og fordybelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lydhavnen i Jægergårdsgade er samlingspunkt for mange af byens virksomheder, der arbejder med lydproduktion.

Øvelokaler, lydstudier, pladeselskaber. Netværket Lydhavnen i Jægergårdsgade har det seneste år udviklet sig til en mildest talt velvoksen kultur-magnet.

Med Magnus Vad fra Feedback studiet som guide, kigger vi indenfor.

Musikeren og produceren Mikkel Bolding er en af husets faste beboere.

»Tidligere havde jeg mit eget sted - og egentlig er jeg mest til et meget roligt arbejdsmiljø. Men det er fedt, at vi er så mange samlet her, der laver det samme. Det centrerede fokus giver øget fokus. Siden jeg kom herned, har mit producer-virke virkelig fået et boost,« siger han og fortsætter:

»Vi er konkurrenter, men bliver alligevel stærkere, ikke mindst fordi vi kan sparre med hinanden.

Lige nu arbejder Mikkel Bolding iøvrigt med blandt andet Aarhus-bandet Coco Moon om deres kommende andet album.

Inde bag en anden dør, i et noget mindre rum, sidder musikeren Rasmus Klitgaard Hansen.

Foran computerskærmen er en roman slået op omtrent midtvejs.

»Ja, jeg oversætter også bøger«, fortæller han.

»Romaner fra norsk og svensk til dansk - og fra engelsk til dansk.«

»Jeg udgav sidste år en EP på egen hånd, som Emil Thomsen har mikset og mastereret (den sidste etape i lydbearbejdelsen, red.)«.

Emil Thomsen. Navnet ringer måske ikke nogen klokker. Medmindre man er velbevandret i musikbranchen.

Det viser sig nemlig, at hans foretagende ET Mastering i tidens løb har stået bag produktioner med alt fra Efterklang og Peter Sommer til Lars Lilholt og Bryan Rice.

Thomsen er en haj på sit felt.

Denne formiddag har han temmelig travlt, så udover en kort, men venlig hilsen, bliver det ikke til mange ord.

Længere henne ad gangen, hos kollegaen Carsten Heller, er der også travlt.

Produceren, hvis navn mange vil kunne læse på plader med for eksempel Veto, Nephew, Kashmir og Spleen United, rejser sig og siger pænt dav.

Hans gæster er to medlemmer fra det fremadstormende band The Minds Of 99, der sidste år hittede med »Det Er Knud Som Er Død« (baseret på et mindedigt af Tom Kristensen til polarforskeren Knud Rasmussen, red.)

Knap så bebyrdet ser Søren Graae ud.

Han har indrettet sig med palme-motiver på væggene og meget grønne gulvtæpper i et kontor, hvor han både koncenterer sig om musikken i projektet There Is Only Us og om sin forberedelse som underviser på gymnasiet.

»Det er helt perfekt til larm og fordybelse«, som han siger.