Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sådan bliver børn klogere på klassisk

Mette Kidal og Lars Christiansen, begge musiklærere i folkeskolen, har udviklet et computerspil, der skal fungere som ­undervisningsmateriale. Musikken til spillet er delvist indspillet af Aarhus Symfoniorkester. Foto: Kim Haugaard


Sådan bliver børn klogere på klassisk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mangel på materiale i musikundervisningen gav to folkeskolelærere ideen til at udvikle et nyt computerspil.

Hvordan fanger man børns interesse, når det gælder klassisk musik?

Udover, som Aarhus Symfoniorkester har gjort i den seneste tid; at invitere i alt 5.500 skoleelever til koncerter i Musikhuset - så kunne man for eksempel udvikle et computerspil, der kan bruges som undervisningsmateriale.

Musikspillet
<ul><li>Udviklet af Triangle Music Games i samarbejde med landets Danmarks landsdelsorkestre, heriblandt Aarhus Symfoniorlester.</li><li>Spillet, der er færdigt til august, er tænkt som undervisningsmateriale i folkeskolernes musikundervisning.</li><li>Der vil være en version af spillet tilgængelig på symfoniorkestrenes hjemmesider. På skolernes hjemmesider vil det kræve et såkaldt uni-login at få adgang til det.</li><li>Projektet er økonomisk støttet af Det Obeliske Familiefond, Louis-Hansen Fonden samt Viborg Kommune.</li></ul>

Og det er netop, hvad firmaet Triangle Music Games har gjort.

Forleden var to af folkene bag, Mette Kidal og Lars Christiansen, i Aarhus for at følge Aarhus Symfoniorkesters indspilninger til spillet, der forventes at være færdigt til august.

Mette Kidal og Lars Christiansen er begge folkeskolelærere gennem godt 12 år. De seneste seks år har de undervist udelukkende i musik på en skole på Østerbro i København.

I gang uden en mønt

»Der mangler simpelthen materiale til musikundervisningen. Så da vi en vinter gik i sne og slud som gårdvagter, sagde vi til hinanden: Det skal vi have gjort noget ved«, fortæller Mette Kidal.

»Så vi gik i gang - uden at have penge til det; vi lagde begge to lån om i huset for at realisere ideen.«

»Ja, og så lykkedes det at få Den Obelske Familiefond med på den for at finansiere det,« tilføjer Lars Christiansen.

»I første omgang var Aalborg Symfoniorkester med på at levere det musikalske materiale til spillet. Siden fulgte de øvrige landsdelsorkestre.«

Spillets indhold

Spillet går kort fortalt ud på, at man som enten figuren Funky eller Philia i byen Symfonia skal opbygge et orkester, bestående af forskellige musikere og karakterer.

Undrvejs bliver man mødt af en række opgaver, der kan bestå i alt fra at kunne genkende klangen af et instrument til at bestemme forskellen på dur og mol.

Klangen af instrumenterne er netop, hvad Aarhus Symfoniorkester har leveret. Ved at indspille både små bidder og længere forløb til lydsiden af spillet.

»Spillet skalikke afløse musik og det at spille,« understreger Lars Christiansen.

»For at spille og lytte til musik er alfa og omega. Men spillet kan give nogle værktøjer til at højne elevens muligheder for gode oplevelser.«

Gevinsten i øvrigt er ganske enkelt, at børnene lærer om musik, som de måske ikke ellers ville stifte bekendtskab med.

»Og hvis nogle af dem endda selv vil få lyst til at spille et instrument, vil det jo bare være superfedt«, siger Mette Kidal.

»Rigtig godt tænkt«

Aarhus Symfoniorkesters musikchef, Palle Kjeldgaard, er begejstret for samarbejdet.

»Spillet er rigtig godt tænkt. Måden, man kommer rundt i et symfoniorkester på; at man skal samle instrumenter, svare på spørgsmål og give sig i kast med nogle lære-lytte øvelser - det er sjovt på en virkelig kreativ måde.«

»Det kunne vi som orkester se en masse perspektiver i. Det er et godt, grundlæggende, pædagogisk materiale, der kan bruges i hele landet.«

Mette Kidal og Lars Christiansen vil, sammen med grafikeren Søren Jønsson, løbende opdatere og udvikle spillet.

Sådan bliver børn klogere på klassisk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.