Se den her: Martin Bigum står bag årets festugeplakat

Multikunstneren Martin Bigum, der blandt andet har udstillet sin kunst på store Kunstmuseer som Aros og Statens Museum for Kunst, står bag dette års festugeplakat. Foto: Aarhus Festuge og Dennis Lehmann

Se den her: Martin Bigum står bag årets festugeplakat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Multikunstneren Martin Bigum fortolker det treårige tema 'Bridging' på plakaten for Aarhus Festuge 2018. Se den nedenfor.

AARHUS: Siden 1984 har Aarhus Festuge fået en kunstner til at fortolke årets tema, og sådan er det også i år, hvor temaet er 'Bridging'. Temaet er valgt for en treårig periode, og i år er dermed andet år med temaet.

I år er det kunstneren Martin Bigum, der står bag plakaten, og han har for første gang i sin kunstneriske karriere valgt at kaste sig over et blomstermotiv.

- Da jeg blev tilbudt at lave årets Festugeplakat under temaet 'Bridging', meldte der sig straks nogle meget illustrative billeder af broer, mennesker der holder i hånd og går i række. Men jeg har valgt at anskue det i et lidt større perspektiv, der afspejler rummelighed, siger han.

Foto: Aarhus Festuge

Inspireret af et digt

Martin Bigum er autodidakt kunstner og forfatter. Han anses som en af sin generations mest karakteristiske billedkunstnere, og hans værker er blandt andet udstillet på Aros i Aarhus, Statens Museum for Kunst i København, Randers Kunstmuseum og Heart i Herning. I 2015 blev han udnævnt til Ridder af Dannebrog og han er fast paneldeltager i DR K's Kunstquiz.

Og nu kan han altså også skrive 'plakatdesigner' på CV'et.

- Elementerne i motivet er hver deres stængel, hver deres sarte blomst, men de er også forbundet, og de næres af det samme vand, siger han om plakaten.

Arbejdet med Aarhus Festuges plakat er inspireret af en linje i et digt, som sad fast i Martin Bigums hoved. Linjen lyder 'enhver sin stilhed', og det er også blevet titlen på plakatmotivet. - Den gode kulturoplevelse taler til det register af følelser, erfaringer og minder, vi alle sammen sidder med, og måske kan den endda aflejre nyt brændstof, vi kan leve videre på. I forhold til temaet 'Bridging' handler motivet om, at alle skal have lov til at have sin stilhed og sin egen oplevelse, når vi ser, hvad Aarhus Festuge byder på, siger Martin Bigum.

Plakaten kommer til at pryde hele byen i perioden op til og under selve Festugen, som i år finder sted 31. august til 9. september.

Fra begyndelsen af august kan plakaten købes via aarhusfestuge.dk.

Se den her: Martin Bigum står bag årets festugeplakat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce