Spot-on: Udenlandske medier var vilde med Spot

Årets Spot festival kan lige som de senere år føje en lang række positive, internationale omtaler til porteføljen. Det er med til at bane vejen for danske kunstnere, som arbejder på at slå igennem i udlandet. Foto: Flemming Krogh

Spot-on: Udenlandske medier var vilde med Spot

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det var tilfredse medie- og branchefolk, der efter tre dage med dansk og nordisk musik rejste hjem fra årets Spot. Festivalen har fået mange flotte tilbagemeldinger, og det smitter positivt af på branchen og Aarhus som by.

AARHUS: Da Spot festival fandt sted i begyndelsen af maj var det med deltagelse af 1400 branchefolk, hvor af de 262 var internationale gæster. I løbet af tre dage stiftede de bekendtskab med ny musik på den danske og nordiske scene.

Og skal man vurdere besøget ud fra de positive udtalelser, de efterfølgende er kommet med i deres respektive medier og blogs, har festivalen gjort et yderst godt indtryk.

Det kan man blandt andet læse i det engelske musikmagasin Clash Magazine. Journalisten lægger ud med at citere islandske Ísak Ásgeirsson fra det svenske label Welfare Sounds, der giver Spot "ti danske hotdogs ud af ti". Den vurdering lyder skribenten selv til at være enig i, og skriver blandt andet: "Spot leverer fuldt ud varen på kreativitet, innovation og overraskelser, hvilket gør det til en af de mest relevante festivaler. Med en finger placeret direkte på pulsen rammer festivalen ikke kun, hvor musikken er, men hvor den er på vej hen. Det gør den til et komplet must for alle der har brug for og vil være foran i gamet (..)."

De mange rosende ord vækker glæde og stolthed i Spot-sekreatariatet, hvor man efterhånden har samlet en bunke af positive skudsmål sammen de seneste 25 år.

- Det er svar på en af de målsætninger, vi har, nemlig at skabe kendskab uden for landets grænser til dansk og nordisk musik. Med en ovenud positiv respons fra udlandet kan vi vinge den af og tænke, at vi gør noget af det rigtige og er på et internationalt niveau, siger festivalens formand, Gunnar Madsen.

Spot festival
Spot 2019 fandt sted 2. til 4. maj i Aarhus.

Det var den 25. Spot festival.

Publikum og branchefolk kunne lægge ører til over 300 koncerter på mere end 30 scener i hele byen.

1400 branchefolk, hvor af de 262 var internationale gæster, deltog i årets festival.
Dansk-japanske Ida Kudo er en af de kunstnere, der har kunnet bruge sin koncert på dette års Spot festival som springbræt. Hun er efterfølgende blevet booket som support for Sting, når han i juli giver to store koncerter i Østrig. PR-foto: Camilla Winther
Dansk-japanske Ida Kudo er en af de kunstnere, der har kunnet bruge sin koncert på dette års Spot festival som springbræt. Hun er efterfølgende blevet booket som support for Sting, når han i juli giver to store koncerter i Østrig. PR-foto: Camilla Winther

En vigtig anbefaling

Responsen fra de internationale gæster bliver brugt til at udvikle Spot som festivalformat, men den er også vigtig for de danske artister, fortæller han.

- Kunstnerne bruger det i udlandet som en reference, ligesom man har brug for anbefalinger, når man søger job. Når du kommer som dansk artist og skal slå igennem i London, så hjælper det, at et blad som Clash Magazine taler varmt om festivalen og roser niveauet for dansk musik. Det gør det nemmere at komme igennem og understøtter troværdigheden, uddyber Gunnar Madsen.

Det fik den dansk/japanske sangerinde Ida Kudo at mærke. For på årets Spot festival blev hun 'spottet' af en østrigsk arrangør, som har hyret hende til at spille to support-jobs for Sting i Østrig i næste måned. Store jobs med 14.500 tilskuere.

På den måde kommer der løbende eftervirkninger af dette års festival.

Og når det regner på præsten, drypper det som bekendt på degnen. For når Spot afholdes i Aarhus, er det med til at promovere Smilets By i udlandet.

- Det er godt for Aarhus, fordi der er tale om ægte, international respons på, at det er en god by for musikken. Det er ikke ros, fordi vi er gode til at importere musik, men ros for at dansk musik har et epicenter i Aarhus. Det understøtter byens kulturelle image på et reelt niveau. Så er det op til byen at bruge det og arbejde videre med det, siger Gunnar Madsen.

Det var en fjer i hatten for Spot festival og festival-leder Gunnar Madsen (th), da den amerikanske journalist David Fricke fra det navnkundige Rolling Stone Magazine for snart mange år siden begyndte at skrive fra den århusianske festival. - Men det er fortsat vigtigt, at der hele tiden kommer nye medier til, så det ikke er den samme, der har blyanten fremme, siger Gunnar Madsen. Foto: Axel Schütt
Det var en fjer i hatten for Spot festival og festival-leder Gunnar Madsen (th), da den amerikanske journalist David Fricke fra det navnkundige Rolling Stone Magazine for snart mange år siden begyndte at skrive fra den århusianske festival. - Men det er fortsat vigtigt, at der hele tiden kommer nye medier til, så det ikke er den samme, der har blyanten fremme, siger Gunnar Madsen. Foto: Axel Schütt

Fordel med klart fokus

Spot kunne i år afholde sin 25. festival. Den var blandt de første såkaldt showcase-festivaler, hvor musikere og branche kunne mødes. Siden er flere kommet til, men Spots klare fokus på dansk og til dels nordisk musik har været en fordel.

- De fleste andre branchefestivaler har et blandet repertoire inden for den nyere musikscene. Vi er de eneste, der er så store, selv om vi har et overvejende nationalt og nordisk repertoire. På den måde står vi skarpere. Vi har meget musik at byde på i Danmark, så når man for eksempel ikke har den samme festival i Holland, er det også fordi, den nationale scene der ikke er nær så stærk, forklarer Gunnar Madsen.

Det betyder dog ikke, at festivalen kan hvile på laurbærrene, den må hele tiden udvikle sig, understreger han.

Det er heller ikke ligegyldigt, hvor Spot bliver nævnt ude omkring i verden. Derfor er det vigtigt for festivalen, at der hele tiden kommer nye magasiner, bloggere og branchefolk til.

- Vi har en lang portefølje af udtalelser, og det er det, vi internt måler os på, at det ikke er den samme, der har blyanten fremme hele tiden, slutter Spot-formanden.

Spot-on: Udenlandske medier var vilde med Spot

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce