Stærke virkelighedsfortællinger

Tidligere flygtninge fortæller om deres oplevelse af mødet med Danmark. 'Levende fortællinger - 100% Fremmed?' er personlige historier, fremført på Teater Katapults scene i påsken. Foto: Katapult

Stærke virkelighedsfortællinger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Verden bliver på en og samme tid utroligt forskelligartet og samtidigt fællesskabsforbundet/ kammeratskabsforbundet/ enhedssamlende i "100% fremmed?", som er en ganske gribende og utrolig vigtig fortælleteater-forestilling.

ANMELDELSE: "100% fremmed?" er en overrumblende gribende og utrolig vigtig fortælleteater-forestilling. Den går tæt på og helt ind under huden på det barske liv, som seks mennesker fra virkelighedens verden har som bagage - og de står oven i købet selv på scenen og beretter.

OK, en scene totalt fyldt med stole? Den tanke når lige at strejfe én på vej ind i Katapults scenerum. Men ti-øren falder hurtigt, for det viser sig fluks, at det er publikum, som skal sidde på alle de stole som står på rad og række på scenegulvet, mens de seks medvirkende spillere befinder sig i publikumsopbygningen.

Zoran Lekovic, Leyla Oshman Ali, Mina Qaume, Maria Brinks Arianfar, Ashti Ali Hassan og Elina Mercedes Maria Cullen sidder på trinnene op ad den gang, der adskiller de to fløje med klapsæderækkerne fra række A og opefter.

Ret tyst istemmer de et lydkor af forskellige sprog. Det er givetvis deres modersmål, de hver især taler med sagte stemmer. De bevæger sig derpå forskellige steder rundt mellem publikumsrækkerne, hvis sæderygge alle er klappet ned. En af dem løfter en sæderyg på række B, en anden på række F osv. De klapper flere af de sæderygge, de løfter op, ned igen. De leder tydeligvis efter en plads. Og slår sig efter kort tid med på et sæde i et spredt mønster - nogle på de øverste rækker, andre midt på og nogle næsten helt i front.

En for en - efter denne intro, som på én og samme tid markerer seks mennesker i et terræn af sårbarhed og verdensgeografi, begynder de at fortælle brudstykker af deres flygtningehistorie. Fortællinger, som vel at mærke er hentet fra deres egen virkelighed og som i den grad perspektiverer vores trygge danske jordbærgrødsopvækst.

Farefuld flugt

Leyla Oshman Ali, som stammer fra Somalia, fortæller om hvordan hun sammen med sin mor og søster rejste fra Etiopien over Ægypten og via Tyskland til Danmark. En rejse, som for den dengang kun 6 årige Leyla var forbundet med en registrering af, at deres mor tydeligvis var nervøs og fremmed overfor situation.

Situationen var ny for alle tre. Og den beskrives af Ali med lige dele humor og nærvær. Det samme gør sig gældende for samtlige fortællinger.

Afghanske Mina Qaumes møde med Danmark var forbundet med så voldsomme begivenheder som på et asylcenter at opleve en mor sy sin egen mund sammen i forsøg på at undgå at blive hjemsendt med sin psykisk syge søn.

Argentinske Elina Mercedes Maria Cullen beretter om, hvordan hun som kunstner blev udspioneret, og hvordan hun kun havde et kvarter til at flygte ud af landet med sine børn.

Rap, persisk solodans og digte

De mange barske begivenheder bliver konstant serveret med varme og humor.

Zoran Lekovic fra Bosnien fortæller med en blanding af ydmyghed og stolthed om hvordan, han går fra at blive grint af til at kunne beherske både bordtennisspil, det danske sprog og rap. Iranske Maria Brinks Arianfar spidder danskernes hang til ironi og sarkasme, fortæller med et glimt i øjet hvor indviklet det danske sprog er og danser tillige en udtryksfuld persisk solodans.

Og Mina Qaumes læser egne stærke digte op.

"100% fremmed?" er stærk kost. Man bliver helt uvægerlig stærkt bevæget når kurdiske Ashti Ali Hassan fortæller om, hvordan hun som højgravid og med et lille barn måtte flygte sammen med sin mand i over ti graders kulde over høje bjerge. Alternativt ville hendes mand blive ført til Baghdad og henrettet der.

Hassan beskriver med ord den kolossale livskraft, hun har fundet frem for at overleve. Hun sætter stærke og præcise ord på hvordan man som menneske, ifølge hende, skal være og hvordan man skal omgås andre mennesker. Og så synger hun poetisk sprødt Kim Larsens sang "Papirsklip", så alle uvægerligt synger med på omkvædet.

Her og mange andre steder letter taget på Godsbanen. Det er sjældent at teater for alvor lader os mærke at livet er større og mere mangfoldigt end vi går og bilder os selv ind og fælles dansk-andegårds-agtigt bekræfter hinanden i.

Ingen af de seks medvirkende er uddannede skuespillere. Men det de siger er fængslende. Det er iscenesat med en enkelhed som forstærker både ordene og den menneskelige tilstedeværelse. Teatrets her og nu bliver en stærk reminder om en virkelighed, vi ofte forenkler og barrikaderer os bag, frem for det modsatte. Oplev og tag en forestilling som rummer utroligt meget mere end her beskrevet til dig, som mens tid er.

"100% fremmed?" Levende fortællinger. Tekst: De medvirkende i samarbejde med dramaturg Søren Højgaard og Hans Rønne. Instruktør: Hans Rønne. Medvirkende: Seks århusianere og tidligere flygtninge: Zoran Lekovic, Leyla Oshman Ali, Mina Qaume, Maria Brinks Arianfar, Ashti Ali Hassan og Elina Mercedes Maria Cullen. Premiere på Teater Katapult 17. april kl. 20. Spiller også 18. april og 20. april, begge dage kl. 16.

Stærke virkelighedsfortællinger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce