Tankevækkende fremtidsscenarie: Vågn op til et nyt liv igen og igen

Elef (Christian Hetland) og Maya (Anne Plauborg) bliver forelskede, men det er noget bøvl, når man er del af et omskifteligt samfund, og hver dag vågner op til et nyt liv med en ny kone, nyt job og nye børn. Aarhus Teater har iscenesat Svend Åge Madsens roman "Se dagens lys". Foto: Jens Thaysen

Tankevækkende fremtidsscenarie: Vågn op til et nyt liv igen og igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus Teater har i anledning af Svend Åge Madsens 80-års fødselsdag taget fat i forfatterens tankevækkende fremtidsroman, "Se dagens lys".

AARHUS: Konen er ny, det samme er jobbet, hjemmet og vennerne. Og livet som børnefamilie når aldrig at ryge i den trivielle madpakkefælde, for børnene bliver også skiftet ud hver dag i Svend Åge Madsens fremtidsfortælling, "Se dagens lys".

Romanen beskriver et meget omstillingsparat samfund, et fremtidigt Aarhus, hvor alt tilsyneladende er ret normalt bortset fra den detalje, at indbyggerne vågner op til en ny tilværelse hver dag.

- Det er på mange måder en god samfundsindretning, for folk bliver så stimuleret af at leve på den måde. Der er aldrig nogen, som keder sig, der er aldrig noget, der bliver rutine, og alle er enormt åbne og gode til at møde nye mennesker. Man har helt afskaffet misundelse og rædslen for at gå glip af noget, fortæller instruktør Rune David Grue, der senest instruerede "West Side Story" på Aarhus Teater.

Se dagens lys
"Se dagens lys" er skrevet af Svend Åge Madsen og dramatiseret af Julie Petrine Glargaard.Iscenesættelse: Rune David Grue

Scenografi og kostumedesign Julian Juhlin

Lys og lyd: Anders Kjems og Kim Engelbredt

Skuespillere:

Christian Hetland Anne Plauborg Anders Baggesen Marie Marschner Anna Nøhr Kirsti Kærn Kim Veisgaard Frederik Mansø Magnus Haugaard

Børnestatister:

Nahla Ravn Kaasing Johanne Marie Brandt Malou Ambrosius Bertram Lyng Engelsted Jarkilde Viola Madicken Bøhm Vatn Malthe Rosenkrands Langballe

Vises på Aarhus Teater 13. september - 10. oktober
Scenograf Julian Juhlin har valgt pastelfarver til at fremhæve det gnidningsfrie samfund, hvor alle er glade og omstillingsparate. Foto: Jens Thaysen
Scenograf Julian Juhlin har valgt pastelfarver til at fremhæve det gnidningsfrie samfund, hvor alle er glade og omstillingsparate. Foto: Jens Thaysen

Gnidningsfri pasteller

"Se dagens lys" foregår i et gnidningsfrit univers, der bliver understreget af scenograf Julian Juhlins valg af pastelfarver på både karakterernes kostumer og de transparente huse i scenografien.

Elef, spillet af Christian Hetland, er egentlig meget godt tilfreds med sin tilværelse, men han kunne alligevel godt tænke sig at blive lidt bedre til at huske, for erindringen er prisen, man må betale for et omskifteligt samfund.

Men så møder han Maya, og hun udstikker en ny kurs i hans ellers strømlinede tilværelse. Maya (Anne Plauborg) trives ikke i dette samfund. Hun er tilbageholdende og dvæler ved fortiden.

Det gør ikke situationen bedre, at de to forelsker sig. For hvad gør man, når man har lyst til at møde det samme menneske igen?

Elef (Christian Hetland) vågner en dag om med Maya (Anne Plauborg), der ikke er som de andre koner, han har haft. Foto: Jens Thaysen
Elef (Christian Hetland) vågner en dag om med Maya (Anne Plauborg), der ikke er som de andre koner, han har haft. Foto: Jens Thaysen

En tåbelig idé

Ideen til fremtidsdystopien fra 1980 ville ikke gå væk, selv om forfatteren Svend Åge Madsen egentlig syntes, at det var "en fuldstændig tåbelig idé".

- Jeg blev nødt til at skrive en roman om det, fortæller Svend Åge Madsen, der senere på året fylder 80.

Aarhus Teater har fået Julie Petrine Glargaard til at dramatisere hans roman. Hun har - ligesom Madsen - været husdramatiker på Aarhus Teater i en periode.

- Det er fantastisk at få en helt anden version af romanen, siger Svend Åge Madsen.

Faktisk har dramatikeren gjort det så godt, at forfatteren er "temmelig misundelig".

- Det, at Maya bliver beskrevet som lidt mut og utilpasset, gør, at vi tror på, at hun er et menneske på en anden måde end de andre. Den scene har Julie virkelig forløst, siger Svend Åge Madsen.

Forfatter Svend Åge Madsen fylder 80 år senere på året. Det er i den anledning, at Aarhus Teater har valgt at iscenesætte hans roman,
Forfatter Svend Åge Madsen fylder 80 år senere på året. Det er i den anledning, at Aarhus Teater har valgt at iscenesætte hans roman, "Se dagens lys". Foto: Jens Thaysen

Sjov og tankevækkende

Instruktør Rune David Grue har læst flere af Svend Åge Madsens bøger, men "Se dagens lys" var ny for ham.

- Det første, der slog mig, var, hold kæft, hvor er det en sjov og tankevækkende idé at få et nyt liv hver dag. Det satte virkelig gang i min fantasi, siger han med et smil.

Samtidig syntes han, det var slående, i hvor høj grad romanen kun var blevet endnu mere aktuel, siden den blev skrevet for 39 år siden.

- For den flygtighed, der er i denne verden, ser jeg også meget i vores samfund i dag, forklarer Rune David Grue.

Angsten for at gå glip af noget har i vores tid fået sit eget begreb, FOMO (fear of missing out, red.), men i forestillingens samfund er der med garanti aldrig nogen, som går glip af noget.

- De egenskaber, som folk er gode til, er nogle egenskaber, som bliver sat meget højt i dag. De er omstillingsparate, åbne og gode til at skabe mange relationer rigtig hurtigt. Det rammer ind i en potentiel overfladiskhed i de menneskelige relationer. Og måske endnu værre, at der i en verden, som er så flygtig holder op med at være en fælles erindring og fælles fortællinger, forklarer han.

- Vi lever ikke i et samfund, der nødvendigvis altid tilskynder til fordybelse. Heller ikke i arbejdslivet. Det kan jeg også mærke i mit eget arbejdsliv. Jeg skal hele tiden levere og fungere i nye sammenhænge. Vi skal hele tiden flytte os. Derfor er det både en konstruktion, som ligger langt for vores liv, og på den anden side er der mange ting ved det her samfund, som er ret genkendelig, siger Rune David Grue.

Elef og Maya ender med at ville gøre oprør mod samfundets evigt skiftende struktur, og publikum følger dem på rejsen mod en anden tilværelse.

- Jeg kalder det et eventyr for voksne. En kærlighedshistorie med nogle eventyrelementer, som vi har betonet meget i opsætningen, siger Rune David Grue, der tilføjer at publikum godt kan gå hen og blive overraskede over, hvordan historien udvikler sig i teaterversionen.

Der er urpremiere på "Se dagens lys", 13. september på Aarhus Teater Scala.

Også børnene bliver hver dag skiftet ud i Svend Åge Madsens fremtidsfortælling, der også rammer også en kritik af en overfladiskhed i vores relationer. Foto. Jens Thaysen
Også børnene bliver hver dag skiftet ud i Svend Åge Madsens fremtidsfortælling, der også rammer også en kritik af en overfladiskhed i vores relationer. Foto. Jens Thaysen
Frygten for at gå glip af noget er ikke til stede i forestillingens samfund, for hver dag er ny. Her Frederik Mansø, Marie Marschner og Kirsti Kærn. Foto: Jens Thaysen
Frygten for at gå glip af noget er ikke til stede i forestillingens samfund, for hver dag er ny. Her Frederik Mansø, Marie Marschner og Kirsti Kærn. Foto: Jens Thaysen
"Se dagens lys" på Aarhus Teater Scala. Foto: Jens Thaysen
"Se dagens lys" på Aarhus Teater Scala. Foto: Jens Thaysen
"Se dagens lys" af Svend Åge Madsen på Aarhus Teater Scala. Foto: Jens Thaysen
"Se dagens lys" på Aarhus Teater Scala. Foto: Jens Thaysen
"Se dagens lys" på Aarhus Teater Scala. Foto: Jens Thaysen

Tankevækkende fremtidsscenarie: Vågn op til et nyt liv igen og igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce