Thriller: Nerver på linjen

Jakob Cedergren spiller foruroligende godt som betjenten, der besvarer alarmopkaldet fra en kvinde, som er i stor fare. Foto: Nikolaj Møller/Nordisk Film

Thriller: Nerver på linjen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

"Den skyldige" åbner en hel verden af gys og gru, selv om den foregår i et enkelt lokale.

Mesterskabet ligger ofte i aldrig at svare på noget. Det gælder for mange gode thriller-film, og det gælder i den grad også for debutant Gustav Möllers "Den skyldige".

Her sidder en betjent og tager imod 112-opkald, hvor særlig et enkelt fanger hans opmærksomhed. For imellem fulde fjolser og folk, som er væltet på cykel, kommer der pludselig et mystisk opkald fra en spagfærdig kvindestemme, der taler til ham, som om han er hendes lille datter. Hvorfor gør hun det? Er hun sindssyg? Eller er hun mon nærmere blevet kidnappet?

Vi ser nærmest ikke andet end betjenten. En mand i uniform, der besvarer nødopkald. Hvorfor sidder han der? Hvorfor er han ikke ude på gaden og anholde nogen? Kidnappere for eksempel?

Det sublime ved "Den skyldige" er, at filmen konstant sender ledetråde ud, men aldrig besvarer dem præcist nok til, at biografpublikummet ikke skal tænke selv. Derfor er man naglet til klapsædet i en gætteleg, hvor tiden og lydene gør dramaet intenst og medrivende. Selvom det hele egentlig bare foregår i et enkelt lokale.

Det er i sig selv en stor præstation at lave en thriller, der foregår på en alarmcentral - og ingen andre steder. Men det lykkes sublimt i ?Den skyldige?. Foto: Nikolaj Møller/Nordisk Film
Det er i sig selv en stor præstation at lave en thriller, der foregår på en alarmcentral - og ingen andre steder. Men det lykkes sublimt i ?Den skyldige?. Foto: Nikolaj Møller/Nordisk Film

Afsindigt spændende

Fantasien bliver på den måde det, der driver filmen fremad. Både den fantasi, der folder sig ud i hovedet på biografpublikummet, når opkaldene bliver ved med at bimle og bamle ind til betjenten. Men også politimandens egen fantasi. For hvordan kan han egentlig sidde der med halvdoven kaffe, vand og treo-tabletter og vurdere, hvad det næste politimæssige træk bør være, mens han ringer til lokalpoliti og en strissermakker, som ellers holder fri?

Jakob Cedergren er eminent intens i rollen som betjenten, der træder langt ud over sine beføjelser som alarmopkaldsmodtager og pludselig sætter en større redningsaktion i gang.

Det er en enormt krævende rolle, skuespilleren her har taget på sig. At sidde ved en telefon i næsten halvanden time og formå at skabe en af de mest nervepirrende danske film i mange år er helt ubegribeligt flot turneret, og "Den skyldige" er i den henseende et eftertrykkeligt comeback for Cedergren, som vi ikke har set i en dansk hovedrolle siden Niels Malmros' "Sorg og glæde" fra 2013.

Sammen med instruktør Gustav Möller formår Jakob Cedergren at holde historien intens, og kun filmens lidt for tydelige konstruktioner i begyndelsen af fortællingen sløver en anelse. Men det skal nu ikke tage noget fra "Den skyldige", for den har modet til aldrig at svare på noget, men i stedet blot undersøge en politisag via lyd og mimik.

Det er ganske enkelt afsindigt nervepirrende.

"Den skyldige"

Thriller, dansk, 85 minutter, tilladt over 11 år.

Stemningen bliver mere og mere dyster, jo længere vi kommer ind i ?Den skyldige? og finder ud af, hvorfor alle ser skævt til betjenten, der besvarer et 112-opkald. Foto: Nikolaj Møller/Nordisk Film
Stemningen bliver mere og mere dyster, jo længere vi kommer ind i ?Den skyldige? og finder ud af, hvorfor alle ser skævt til betjenten, der besvarer et 112-opkald. Foto: Nikolaj Møller/Nordisk Film

Thriller: Nerver på linjen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce