Tysk sopran i Den Jyske Opera: Aarhus er fuld af smukke mennesker

Tanja Kuhn er en af de fem unge sangere, som er udvalgt til Den Jyske Operas nye faste ensemble. Hun flyttede til Aarhus fra Stuttgart i juni og er allerede faldet godt til. - Havde jeg vidst, at det var så smuk en by, ville jeg da have besøgt den noget før, siger den 30-årige sopran. Foto: Flemming Krogh

Tysk sopran i Den Jyske Opera: Aarhus er fuld af smukke mennesker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tanja Christine Kuhn er nyt medlem af Den Jyske Operas nye ensemble. Den 30-årige tyske sopran nyder sin nye hjemby Aarhus, hvor hun er faldet godt til. 22. august er hun på scenen i operaen "Passageren", der får skandinavisk premiere i Musikhuset Aarhus.

AARHUS: I begyndelsen af sommeren stod Tanja Christine Kuhn med alle sine ting i flyttekasser i en ny by, i et nyt land og med kontrakt på et nyt job som medlem af Den Jyske Operas ensemble.

Alt det nye til trods er hun hurtigt faldet godt til i Aarhus. Hun nyder at have kyst og strand så tæt på. for med en opvækst i sydtyske Heidelberg er det er ikke noget, den 30-årige tyske sopran har været vant til.

- Luften og havet - det er fantastisk, siger hun begejstret og glæder sig over at have havudsigt fra sin nye lejlighed, selvom det så til gengæld kræver noget af en travetur at komme op ad alle trapperne.

Spurgt til, om der er noget, der har overrasket hende ved Aarhus, griner hun og siger:

- Der er så mange smukke mennesker. Jeg gik en tur gennem byen og tænkte: OMG, hvorfor ser alle bare så godt ud her.

- Jeg er meget positivt overrasket over danskernes personlighed. Jeg elsker det. Folk er meget åbne og venlige. Det er meget anderledes end Tyskland. Folk får én til at føle sig velkommen. Der er en meget positiv livsstil her og en stemning af, at alle vil hinanden det godt, fortæller hun.

De nordiske lyse nætter har også været lidt af en overraskelse.

- Da jeg flyttede ind, var der ingen gardiner, så jeg var nødt til at sove med natbriller, fordi jeg slet ikke er vant til, at det er lyst så længe. Men det er jo skønt at kunne sidde ude i solen til kl. 21 om aftenen, siger hun begejstret.

Det århusianske publikum har allerede kunnet få en smagsprøve på Tanja Kuhns stemme. Da Den Jyske Opera i midten af juni spillede under åben himmel i Skanseparken, sang hun et stykke fra August Ennas "Kleopatra", som hun medvirker i til marts næste år.

Operaen er på dansk, og det var derfor noget af en ilddåb for Tanja Kuhn.

- Jeg har aldrig sunget på dansk før, så det var en stor ting for mig. Men folk var så søde og tog godt imod mig. Jeg var så stolt af det danske publikum. De blev, selv om det begyndte at regne, så det må virkelig have fanget dem, siger hun.

Tanja Kuhn og Passageren
Tanja Christine Kuhn er 30 år og født i Heidelberg, Tyskland.Hun er sopran og uddannet ved Academy of Music and Performing Arts i Stuttgart, Tyskland.

Tanja Kuhn er en af Den Jyske Operas nye faste ensemble, der også tæller Johanne Højlund, Silvia Micu, Daniel Szeili og Leif Jone Ølberg.

Den kommende sæson medvirker hun i "Passageren", hvor hun spiller rollen Katia, i "Carmen" som Micaëla og i "Kleopatra, hvor hun spiller Charmion.

"Passageren" får premiere 22. august i Musikhuset Aarhus.

Dirigent: Christopher Lichtenstein

Instruktør: Philipp Kochheim

Scenograf og kostumedesigner: Anja Jungheinrich

Medvirkende: Den Jyske Operas solister, Talent U, Den Jyske Operas Kor og Aarhus Symfoniorkester

Se mere på jyske-opera.dk

En sanger i maven

Ensemblets nye medlem har sunget, siden hun var barn.

- Jeg hørte opera, da jeg ikke var særlig gammel, og begyndte at synge med. Og jeg stoppede bare aldrig igen, siger hun og griner.

- Mine stakkels forældre måtte høre på mig hele tiden. Jeg sang og sang og inviterede ofte andre til at synge med mig.

Tanja Kuhn stillede op til sin første klassiske sangkonkurrence som 11-årig som en af de yngste deltagere og begyndte at have småroller i lokale produktioner.

Hun husker tydeligt den første gang, hun stod på scenen med et orkester.

- Der er en energi, som bærer dig. Det blev jeg helt forelsket i, siger hun.

Forældrene har altid bakket op om hendes brændende interesse for sang og besluttede tidligt at give den unge Tanja sangundervisning. Men det stod ikke klart, at musikken skulle blive en karrierevej.

- Jeg tænkte mere på at studere medicin og troede, jeg skulle være læge, fortæller Tanja Kuhn, der kommer ud af en familie af læger.

- Men på et tidspunkt hørte jeg, hvor svært det er at komme ind på uddannelsen og efterfølgende leve af at synge. Det gjorde mig bare mere tændt på at forfølge den drøm, for jeg elsker, når man virkelig skal arbejde for noget. Hvis det lyder svært, er det interessant. Så jeg var bare nødt til at prøve det af. Der var ikke andet at gøre, det tog mig bare, siger hun med smittende begejstring.

Benarbejdet bar frugt, og Tanja Kuhn blev optaget på Academy of Music and Performing Arts i Stuttgart, hvor hun blev færdig for to år siden.

Passageren
I forbindelse med premieren på "Passageren" i Musikhuset Aarhus, er der en række arrangementer om operaen.3. august - 28. august. Udstilling på Kvindemuseet, Aarhus om forfatteren til Passageren, Zofia Posmysz' litteratur, kurateret af MOCAK (Museum of Contemporary Art in Krakow).

3. august - 28. august. Udstilling i Musikhuset Aarhus om forfatteren til Passageren, Zofia Posmysz' liv, kurateret af MOCAK.

11. august kl. 13-14 i Musikhuset Aarhus, musikalsk optakt til "Passageren" på Caféscenen samt en halv times overværelse af prøverne på "Passageren" i Store Sal. Fri adgang.

Besøg i Auschwitz

Tanja Kuhns første rolle som medlem af Den Jyske Operas ensemble bliver som Katia i Mieczyslaw Weinbergs "Passageren", som får skandinavisk premiere i Musikhuset Aarhus 22. august.

Operaen blev uropført i 2010, mere end 40 år efter, den blev skrevet, og handler om en kvinde, der under en rejse til Sydamerika bliver konfronteret med sin fortrængte fortid som fangevogter i Auschwitz, da hun ombord på skibet møder en passager, som minder hende om en tidligere fange fra koncentrationslejren.

For at forberede sig til rollen besøgte Tanja Kuhn tidligere på sommeren Auschwitz.

- Det var en god idé og så alligevel ikke, for nu er det for realistisk. Så mange sjæle og mennesker døde der. Bare jeg ser mine kolleger øve på en scene, så rører det mig virkelig. Det er en fantastisk opera, siger hun berørt.

Tanja Kuhn skal spille Katia, der er en frihedskæmper i Auschwitz.

- Det må have været hårdt for en kvinde på den tid. Katia er stærk og giver aldrig op, men dør senere i lejren. Det er virkelig en hård rolle, som er følelsesmæssigt udfordrende på en måde, jeg ikke har oplevet tidligere. Samtidig er den på russisk, hvilket også er en udfordring. Musikken er både rørende og svær. Jeg har tvunget mig selv til at give alt, hvad jeg har, for jeg vil virkelig gerne give noget videre til publikum, forklarer hun.

At fortællingen også er en del af hendes hjemlands historie spiller også ind i oplevelsen, tilkendegiver hun.

- Selvfølgelig. Det ligger også i det. Men det er samtidig en del af os alle, så hvis jeg var dansker, ville det røre mig på samme måde, for det er hele menneskehedens historie og ikke kun tysk historie.

Forestillingen bliver instrueret af operachefen for Den Jyske Opera, Philipp Kochheim, som Tanja Kuhn tidligere har arbejdet sammen med.

- Han er en rigtig dygtig instruktør, som er fantastisk at arbejde med. Jeg har tidligere lavet "Giulietta e Romeo" med ham i Braunschweig, hvor jeg spillede Giulietta. Der var der en kort krigsscene i begyndelsen af forestillingen, som jeg havde mareridt over efterfølgende, så med ham som instruktør på "Passageren" vil der blive meget at tænke over for publikum, siger hun.

Opera er et godt stof

Man skal ikke tilbringe mange minutter i selskab med den lattermilde sopran, før man mærker hendes engagement og passion for sang.

Men hvad er det, Tanja Kuhn elsker ved at synge?

- Det spørgsmål har jeg også selv tit tænkt over, siger hun og fortsætter:

- En sanger gør noget, ingen andre kan. Man tager en rolle og udfører den med en unik stemme. Alle stemmer er forskellige, og kun du kan spille dette instrument. Der er så mange muligheder for at lege med hver enkelt tone, lyder det eftertænksomt.

Det at opera så bliver sunget uden hjælp af mikrofoner eller anden teknik, gør også noget ved publikums oplevelse, mener hun.

- Opera går direkte ind i vores sjæl, fordi der ikke er noget mellem mine læber og toner og dine ører. Det er så ærligt, og du kan ikke skjule dig, når du synger. Du er nødt til at åbne dig og give, hvad du har, forklarer hun.

Som så mange andre kunstnere har Tanja Kuhn også oplevet at have sceneskrækken spøgende i baghovedet.

- Du er nødt til at være en lille smule crazy for at stille dig op på en scene og synge. Det er noget, de fleste mennesker ikke bryder sig om, griner den 30-årige sopran.

- Da jeg var yngre, var jeg meget nervøs, for jeg havde ikke så meget erfaring og var ikke så sikker på mig selv. Jeg var usikker på min teknik. Kunne jeg nu stole på min stemme, siger hun og fortsætter:

- Men man er nødt til at have styrken til at gå på scenen og gøre sit bedste. Hvis du er fyldt med frygt, kan du ikke give det, det kræver. Når du spiller på scenen, transporterer du dine følelser, og hvis du føler frygt, så er det også det, publikum mærker. Det krævede nogle gode erfaringer, men så begyndte jeg også at elske at stå på scenen. Nu nyder jeg det. Der er ikke noget i verden som at stå på scenen. Du kan ikke tage bedre stoffer, siger hun og slår en stor hjertelig latter op.

- Ikke at jeg har erfaringer med det, men jeg er sikker på, at der ikke er noget bedre, tilføjer hun med et glimt i øjet.

Føler sig hjemme i Aarhus

For tiden er dagene fyldt med prøver for Tanja Kuhn og resten af holdet bag Den Jyske Opera. Men så snart hun har fri, elsker hun at pakke kufferten. Hun har blandt andet rejst rundt i Asien af flere omgange og besøgt Vietnam, Malaysia, Indonesien og Thailand.

- Jeg kan godt lide at møde andre kulturer og mennesker og komme ind under huden på et nyt land, fortæller Tanja Kuhn, der er lidt af en livsnyder.

- Jeg elsker at spise og drikke god kaffe. Så man vil sikkert ofte kunne finde mig nede ved åen, siger hun med et grin.

Uden for Musikhusets gule mure er det ikke arier, der flyder i ørene på Tanja Kuhn.

- Nej! Opera er mit arbejde. Når jeg har fri, lytter jeg til alt muligt andet. Tænder for radioen og hører, hvad der nu lige er. Det er mere afslappende. For i det øjeblik jeg hører opera, stopper jeg op og tænker over det. Jeg elsker opera, men det er arbejde, siger hun.

Tanja Kuhn skal være en del af Den Jyske Operas ensemble de kommende to år. Det er første gang, hun flytter til et andet land for så lang en periode. Hun har ofte arbejdet i udlandet, blandt andet Italien, men altid haft Stuttgart som base.

- At flytte til at andet land har været en udfordring. Men det ville jeg meget gerne, for jeg vil gerne være en del af Den Jyske Opera. Jeg vil gerne bo her, så jeg kan sidde på en café, høre folk tale dansk og være en del af byen, fortæller hun.

Som operasanger lever man lidt som en nomade, men det er en tilværelse, Tanja Kuhn trives med.

- Man vænner sig til at rejse meget og opholde sig i andre byer i kortere og længere perioder. Det bliver en livsstil. Du ser altid nye ting, så det bliver aldrig kedeligt, siger Tanja Kuhn.

- Det afhænger meget af ens personlighed, men jeg kan føle mig hjemme, hvor end jeg er. Hvis jeg har internet og kontakt til mine venner og familie, så er det ikke noget problem. De er aldrig længere væk end et telefonopkald. Og hvem ville ikke kunne føle sig hjemme her, siger hun smilende og slår ud med armene i sin nye midlertidige hjemby.

Tysk sopran i Den Jyske Opera: Aarhus er fuld af smukke mennesker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce