Urpremiere: På grænsen til det umenneskelige

Den prisvindende komponist Line Tjørnhøj er gået sammen med billedkunstneren Signe Klejs om værket "Entmenscht", der er en musik-teater-installation. Foto: Kåre Viemose

Urpremiere: På grænsen til det umenneskelige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Komponisten Line Tjørnhøj og billedkunstner Signe Klejs har sammen skabt musik-teater-installationen "Entmenscht", der har urpremiere på Godsbanen lørdag.

AARHUS: Sidst den århusianske komponist Line Tjørnhøj kunne opleves på Godsbanens Åbne Scene var i efteråret 2017, hvor hun havde premiere med madoperaen "Agony". Kort før premieren modtog hun en af landets fornemste hæderspriser, Carl Nielsen-legatet.

Nu er Line Tjørnhøj klar med et nyt værk samme sted, musik-teater-installationen "Entmenscht" (umenneskeliggjort, red.), som hun har skabt i samarbejde med billedkunstner Signe Klejs, der arbejder på tværs af kunstarter. Mange århusianere kender sikkert hendes værk "Hesitation of Light", der hver aften gentager solnedgangens farver og lyser Ringgadebroen op.

De to kvinder mødte hinanden under et antropologisk projekt tilbage i 2011 og har siden fulgt hinandens kunstneriske virke.

- Vi kan godt lide at vække til refleksion og tager fat i helt inderlige menneskelige ting, som vi allesammen går og fungerer over, siger 58-årige Line Tjørnhøj, der har haft en usædvanlig vej ind på konservatoriet.

Hun skrev sit første værk som 48-årig og søgte først som 50-årig ind på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Inden da havde hun været sømand og sygeplejerske.

Entmenscht
"Entmenscht" er skabt af komponist Line Tjørnhøj og visuel kunstner Signe Klejs efter idé af Line Tjørnhøj.

Performere: Theatre of Voices

Dirigent: Paul Hillier

Kostumedesign: Mads Dinesen

Spilleperiode: 15. og 16. september kl. 15 på Godsbanens Åbne Scene.

Billetter via godsbanen.dk

Musik-teater-installationen har modtaget støtte fra Statens Kunstfonds Musikdramatiske Udvalg, Aarhus Kommune, KODA Dramatik, Dansk Tennis Fond, Beckett Fonden, Dansk komponistforening og kollektiv, Copydan-midler, KODA Kultur, Åbne Scene og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium Aarhus.

Grænserne skrider

Line Tjørnhøj og Signe Klejs er i deres nye forestilling fascinerede af, hvad der sker, når vi overskrider grænsen til det umenneskelige.

- På nogle måder er vi ved at skride i vores menneskelighed. Det er dels i kølevandet på den højredrejning, der er i gang, hvor man kan få tanker om, hvor grænsen går for, hvad vi kan tillade os at sige om andre mennesker og dels, når det handler om hele vores digitale liv. Det digitale er med til at skabe en ny måde at tænke grænser på, mener Line Tjørnhøj.

De to kunstnere har i den forberedende fase til "Entmenscht" iscenesat deres samarbejde, så Signe Klejs havde rollen som kunstneren og Line Tjørnhøj som modellen.

- Jeg er trådt personligt ind i værket på forskellige måder. Signe har filmet mig, modelleret på mig, trukket latex af mig. Hun har brugt mig og min krop i udviklingsarbejdet af de skulpturer, som er på scenen. Her får publikum får en oplevelse af kunstnerens værksted, siger Line Tjørnhøj, der har komponeret musikken til "Entmenscht".

Men det er ikke 'bare' en koncert. Det er mere et kunstværk, forklarer hun:

- Samtidig med at man får en fortælling, nogle digte og musik, får man også en skulpturel oplevelse.

Vokalensemblet Theatre of Voices er på scenen sammen med skulpturelle kostumer skabt af modedesigner Mads Dinesen.

Grænseløse kunstnere

Fortid og nutid krydser hinanden i kunstværket, som også dykker ned i de kunstneriske udtryksmåder, som blev skabt i kølvandet på 1. og 2. Verdenskrig.

- Ekspressionismen opløste grænserne for, hvor vildt udtrykket kunne være og skildrede det indre i stedet for det ydre. På samme måde sker der noget virkelig stort i den tid, som vi står midt i. Den måde, vi tænker os selv på som mennesker, er i stor forandring. Det er centralt i kunstværket, forklarer Line Tjørnhøj.

Den fælles forestilling griber fat i nogle af kunsthistoriens mest ekstreme og ekspressive kunstnerpersonligheder som Oskar Kokoschka, der fik fremstillet en dukke af sin elskerinde Alma Mahler, da hun forlod ham, og Charlotte Salomon, der forgiftede sin morfar og tegnede ham i hans dødsproces. Kunstnerenes historier indgår i kompositionerne som tekster og sang.

- De karakterer var langt ud over, hvad vi kan acceptere i vores normalitets begreb. Det har ændret sig gennem historien. Der er sket en eksplosion i psykiatriske diagnoser, og i dag kan alt behandles. Man gør normale livsomstændigheder for mennesker til noget, der kan behandles med medicin. Det er en væsentlig forandring af vores liv, mener Line Tjørnhøj.

"Entmenscht" får premiere lørdag 15. september. Spiller også søndag 16. september. Begge dage kl. 15.

Urpremiere: På grænsen til det umenneskelige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce