Busserne sinkes af bilerne


Busserne sinkes af bilerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

For tiden har Toyota ved stoppestederne en reklame for Aygo-modellen, der i femdørsudgave sælges for 104.995 kroner. Den har et benzinforbrug på 26,3 km på literen og udleder 88 gram CO2 pr. km, hedder det i reklamen.

Toyota oplyser på hjemmesiden, at bilen er 3455 mm lang og 1615 mm bred, den 998 kubiks motor har tre cylindre og 69 hk, topfart 160 km/t. Aygo er dermed blandt de mindste familiebiler og ifølge FDM's medlemsblad "Motor" nr. 1, 2018, er de årlige udgifter for denne gruppe alt iberegnet 53.540 kroner eller ved 20.000 kilometers kørsel årligt 2,68 kroner pr. km.

Den 24. februar har byrådsmedlemmerne Anders Winnerskjold, Ango Winther og Louise Lindskrog læserbrevet "Fremtidens trafik i Aarhus C", hvor de blandt andet skriver: "Selvom man bor i byen, kan en bil være nødvendig for nogen i en stresset hverdag, hvor ungerne skal hentes fra skole, køres til karate, der skal handles ind osv.".

Buslinje 13 Frydenlund-Holme Parkvej via Busgaden dækker 10 skoler, VUC, to gymnasier og flere afdelinger af universitetet, flere idrætsanlæg og 11 kirker. Et månedskort til to zoner koster for voksne 375 og for børn 275 kroner, for en familie med to børn vil det være en udgift på 15.600 kroner årligt eller cirka 30 procent af udgifterne til en bil. Foruden at atmosfæren spares for 1760 kg CO2.

Uden de mange parkerede biler, der blokerer gaderne på Frederiksbjerg, kunne busserne spare ti minutter på en omgang, hvilket med 32 dobbelture giver fem timer! Hvorved man i princippet kan indsætte fem busser mere på ruten "gratis". Jo flere afgange og hurtigere rejsetid, desto flere passagerer.

Busserne sinkes af bilerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce