Det handler ikke kun om 500 meter vej ved Årslev Engsø


Det handler ikke kun om 500 meter vej ved Årslev Engsø

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

For en lille måneds siden var jeg ude at cykle og kom forbi Constantinsborg ved Årslev Engsø. Vejføringen har tidligere gået i en lige linje forbi Constantinsborg, men der var nu ved at blive lavet en ny vej/vejføring - sjovt nok i en bue uden om Constantinsborg.

Jeg ved, at Bestsellerejeren, Anders Holck Povlsen, bor på Constantinsborg. Velvidende, at Holck Povlsen har fået tilladelsen til højhusbyggeri på havnen, slog tanken mig selvfølgelig, om han imod en "selvfinansiering af vejen" havde fået lov til at være medbestemmende mht. vejføringen. Samtidig kunne jeg ikke forestille mig, at kommunen ville give enkeltpersoner lov til at finansiere/have medindflydelse på vejføringen af offentlig vej.

Torsdag 7. skriver Stiften dk: Århusiansk milliardær flytter kommunal vej: Vil undgå trafikstøj. Fredag morgen på tekst-tv toner overskriften "Rigmand betaler flytning af vej" frem på skærmen.

Det, der for mig at se er skræmmende ved dette, er ikke den ca. 500 meter nyanlagte vej. Det skræmmende er, at rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz, "ikke kan følge kritikken, da kommunen i forvejen havde overvejet at gøre noget ved den pågældende vej". Om "overvejelserne" har gået på ny vejbelægning eller ny linjeføring, melder historien ikke noget om. Det efterlader et par spørgsmål:

Betyder det, at borgere, der kan finansiere flytning af veje, finansiere trafikchikaner eller betale for fældning af udsigtshæmmende træer m.m. fremover kan få lov til at finansiere/få medindflydelse, hvis kommunen har været inde i "overvejelser om at gøre noget"?

Har den private finansiering af offentlig vej samt den ændrede vejføring ved Constantinsborg været udvalgsbehandlet?

Vil det være kommunens fremtidige holdning, at private kan få tilladelse til at finansiere dele af det offentlige rum?

For mig at se, er der ingen tvivl om, at offentlige veje bør være offentligt finansierede. Privat finansiering vil medføre et utal af gråzoner, hvor det ligger lige til højrebenet, at kommunen giver en modydelse for finansieringen - det kunne for eksempel være indflydelse på vejføringen eller hurtigere sagsbehandling.

Som medlem af Christianbjergs Fællesråds trafikudvalg ved jeg, at det er en årelang proces - inkluderende et utal af frivillige arbejdstimer - at få indflydelse og få påbegyndt noget så enkelt som trafiksikring af områdets veje.

Derfor virker det for mig paradoksalt, at Kristian Würtz ikke forstår kritikken. En kritik, som ikke kun handler om en halv kilometer vej ved Årslev Engsø, men som handler om, hvem der skal have indflydelse, og hvordan man får indflydelse på det offentlige rum.

Det handler ikke kun om 500 meter vej ved Årslev Engsø

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce