Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fleksible reklameregler til gavn for det danske indhold


Fleksible reklameregler til gavn for det danske indhold

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

I en leder i Århus Stiftstidende (7. oktober) kritiserer redaktør Hans Petersen TV 2's ønske om at få mere lige konkurrencevilkår på reklamemarkedet, fordi han frygter, at TV 2 vil afbryde film og talrige programmer med reklamer. Den frygt er ubegrundet, og hverken Hans Petersen eller TV 2's seere står med udsigt til flere tv-reklamer i utide.

TV 2's mediepolitiske ønsker, som netop er offentliggjort, har fokus på at sikre dansk indhold i høj kvalitet - og dermed også på at sikre indtægter, så vi også i årene fremover kan producere masser af dansk indhold til glæde for de danske seere og brugere. TV 2 har altid været helt eller delvist finansieret af reklamer, og det sker i dag efter en lovgivning, som stort set alene gælder for TV 2. Vores største konkurrenter på reklamemarkedet arbejder efter andre og mere lempelige regler.

TV 2 ønsker ikke at afbryde vores programmer på samme måde som de udenlandsk-baserede kanaler. Slet ikke. Vi har i mange år sendt f.eks. gode film uden afbrydelser, og det agter vi fortsat at gøre.

Når vi alligevel beder om større fleksibilitet og mere lige konkurrencevilkår, sker det både af hensyn til TV 2's indtægter og til seerne. For at sikre sine reklameindtægter har TV 2 behov for en reklameblok f.eks. mellem 'Vild med dans' og 'Vild med dans - afgørelsen', der samler i omegnen af en million danskere hver fredag aften. Under de nuværende regler skal TV 2 sende en anden udsendelse i 'Vild med dans'-pausen mellem de to programmer for at måtte vise en reklameblok, og derfor må seerne vente yderligere syv-otte minutter, som er varigheden af pause-programmet 'Weekendvejret', inden de får afgørelsen i 'Vild med dans'.

Det er at irritere seerne, og vi tror, at vi med mere fleksible reklameregler kan skabe et mere naturligt flow i tv-oplevelsen. Det vil være til gavn for både seerne og for TV 2, hvis vi ikke skal en omvej forbi vejrudsigten eller et andet program i forbindelse med 'Vild med dans' eller de lange cykeletaper for at kunne vise en reklameblok.

Nej til flere tv-reklamer i utide