Fremtidens trafik i Aarhus C


Fremtidens trafik i Aarhus C

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Anders Winnerskjold, Ango Winther og Louise Lindskrog, byrådsmedlemmer i Aarhus Byråd for Socialdemokratiet, hhv. politisk ordfører, næstforman

Billede
Læserbrev. 

Debatten om infrastrukturen i Aarhus fyldte meget under valgkampen, og det gør den sådan set stadig i dag. Skal vi have mere letbane eller ej? P-pladser på alle gader og stræder, eller skal bilerne i store p-huse? Kollektiv transport eller privatbilisme? Det er spørgsmål, som blev stillet i valgkampen, og spørgsmål, som byrådet skal tage stilling de kommende år. Det er en kompleks debat med mange nuancer, som desværre ofte bliver reduceret til en debat om skinner eller antal p-bøder.

Vi vil i dette indlæg - beskedent - forsøge at male med en lidt bredere pensel og forsøge at fremhæve nogle af de rigtig gode takter fra mobilitetsplanen og parkeringspolitikken, som behandles af byrådet i disse dage.

Lad os starte med de tørre tal, som ikke desto mindre er vigtige. Aarhus har mere vokseværk end en teenagedreng, der spiser havregryn morgen, middag og aften. Middelalderbyen vokser med ca. 5000 mennesker hvert år, hvilket betyder, at vi i 2050 bliver omkring 450.000 mennesker i vores skønne Aarhus.

Det betyder alt andet lige, at presset på vores infrastruktur stiger markant! Hvad er løsningen? Er det flere biler i centrum af byen, hvor køerne vokser og tidsspildet stiger? Nej, flere biler i Aarhus er ikke løsningen på det trafikale pres.

Betyder det, at vi slet ikke skal have biler i byen? Nej selvfølgelig ikke! Det er ikke enten-eller, det er både-og. Selvom man bor i byen, kan en bil være nødvendig for nogen i en stresset hverdag, hvor ungerne skal hentes fra skole, køres til karate, der skal handles ind osv. Det er der fuld forståelse for. Derfor støtter Socialdemokratiet i Aarhus også op om, at man udvider beboerparkeringen i og omkring midtbyen, så folk, der rent faktisk har en bil, også kan finde en p-plads.

Bliver det så umuligt at finde en p-plads for dem uden beboerparkering? Nej, heldigvis ikke. De seneste fire år er der blevet tilført byen langt flere p-pladser, end befolkningstilvæksten. P-pladserne er ganske vist i større huse, men der kan besøgende så parkere deres bil billigere end på gaden. Det betyder også, at gadebilledet kan blive brugt til andet end parkering - f.eks. udeservering eller lokale blomsterkasser, som beboerne passer. Konkret lægger vi i mobilitetsplanen op til, at man udvalgte steder kan lave flexgader, som altså kan skifte karakter i løbet af de fire årstider.

Men grundlæggende er flere biler i byen ikke ideel for trafikken eller luftkvaliteten i Aarhus. Derfor skal letbanen udbygges, så vi får udnyttet togenes potentiale. Når letbanen kommer til at brede sig fra Aarhus og videre ud i Østjylland, har vi et effektivt kollektivt transportmiddel, som binder landsdelen sammen.

Men Anders, Ango og Louise, hvad med de selvkørende biler?

På nuværende tidspunkt er der vist ikke rigtigt nogen, der ved, hvornår der kommer selvkørende biler - udover at de kommer på et tidspunkt. Men selv når de eldrevne, selvkørende biler kommer, så har vi brug for en effektiv kollektiv transport. For selvkørende biler kan holde i kø lige så vel som almindelige biler, og desuden skal vi ikke passivt vente på en fremtid, som vi ikke ved, hvornår kommer.

I andre storbyer - London eller New York - er det hyppigst brugte transportmiddel kollektivt. Hvorfor? Fordi den er effektiv, og fordi beboerne ikke gider at holde i lange køer, hvis man tager bilen. Vi ved godt, Aarhus ikke er New York, men vi har det til fælles, at man ikke bare kan udvide vejnettet alle steder, hvor der er spidsbelastninger. I New York vælter man ikke Empire State Building for at bygge vej, ligesom vi heller ikke bulldozer domkirken for at lægge asfalt. Derfor skal vi transportere os mere effektivt, dvs. kollektivt. Når Anders' forældre, som bor i Hasle, skal til midtbyen, så kommer de i fremtiden til at vælge den kollektive transport. Fordi det er bedre for klimaet, og fordi de undgår at sidde i trafikpropper.

Derudover skal det også være attraktivt at vælge cyklen. Derfor foreslår vi bl.a. med mobilitets- såvel som cykelhandlingsplanen, at gader som eksempelvis Nørregade og Frederiks Allé gøres mere sikre at cykle på. Det skal være attraktivt at vælge cyklen. Fordi det er bedre for klimaet, og fordi man undgår trafikpropper.

Kære læser, læn dig tilbage, luk øjnene, og forestil dig et fremtidigt Aarhus. Er det en by, som er plastret til med biler og p-pladser, eller er det en by, hvor man bevæger sig til fods, på cykel, eller med god offentlig transport? En by, hvor grønne arealer springer i øjnene i stedet for bilos?

Når vi lukker øjnene, er der ikke et alternativ til at udbygge den kollektive transport i et fremtidens Aarhus. Byen vokser i et uset tempo, og det betyder, at vi skal transportere os smartere. Derfor mere kollektiv transport, flere og bedre cykelstier. Parkeringspladser til dem, som bor i byen, parkeringshuse til de mange besøgende - og på sigt parkeringsanlæg udenfor midtbyen, så man kan stille bilen dér og tage den kollektive transport indtil Aarhus C.

Fremtidens trafik i Aarhus C

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce