Hvad tøver de med?


Hvad tøver de med?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det kan ske for dig i dag, for dit barn i morgen eller for mig i overmorgen. Spritbilister er hver eneste måned årsag til død og lemlæstelser på de danske landeveje. Det går ikke kun ud over dem selv. Helt uskyldige mennesker risikerer at blive ramt af en bilist med alkohol i blodet.

Det er derfor med nogen undren, at man kan iagttage borgerlige politikeres dansen rundt om den lunkne øl, når spørgsmålet handler om alkolåse i nye biler. SF og Socialdemokraterne har meldt klart ud.

De vil have alkohollåse i alle nye biler fra 2015 og kræver desuden, at alkohollåsen sættes i ældre biler, når de alligevel er til periodisk syn.

Regeringen derimod vil hellere vente og se. Først når en bilist én gang har mistet kørekortet på grund af spirituskørsel og vil have det igen, vil regeringen kræve, at der kommer alkolås på bilen. Hvad er det dog for et tankesæt. Las os lige se, om du kan holde loven, inden vi reagerer. Det har jo vist sig, at alt for mange ikke holder loven. Og vi kender til et system, der virker. Hvorfor så ikke bruge det?

Formanden for Færdselssikkerhedskommissionen, Venstres Karsten Nonbo fremfører, at »hvis det bliver almindeligt standardudstyr (i nye biler), vil vi selvfølgelig ikke pille det ud«. Nej, det var da ikke at håbe. Man kunne vel forvente, at netop formanden for Færdselssikkerhedskommissionen ville gå ind for ideen med alkolåse. Men sådan spiller klaveret tilsyneladende ikke. Hvorfor kan man kun gisne om.

Det kan da ikke være et spørgsmål, om indgriben i den personlige frihed. Hvis det er argumentet, er det lige lovligt langt ude.

Danskerne er faktisk i stort omfang parate til at bremse spritbilister ved hjælp af netop alkolåse. En meningsmåling i Berlingske Tidende fortæller, at 73 procent af befolkningen er »enig« eller »overvejende enig« i, at en alkolås skal være obligatorisk i alle nye biler. Det må da mane til en vis form for eftertanke blandt de borgerlige. Og forhåbentlig også hos formanden for Færdselssikkerhedskommissionen.

Politikerne er normalt ganske gode til at fornemme hvilken vej vinden blæser, når en Gallupundersøgelse rammer. Lad os håbe, at det overbevisende signal i undersøgelsen om alkolåse har gavnlig effekt.

Noget andet er så, om det overhovedet skal være tilladt at køre, når man har drukket. Forslaget fra SF og Socialdemokraterne indebærer, at alkolåsen først får effekt, hvis promillen er over 0,5. Det ville være langt lettere for både bilister og politi at administrere, hvis det overhovedet ikke var tilladt at køre bil, hvis man havde drukket. Så var der ingen tvivlstilfælde, og vejene ville være et mere sikkert sted at færdes.



Af chefredaktør Flemming Hvidtfeldt

Hvad tøver de med?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce