Hvorfor er arbejdet med Marselistunnelen endnu ikke i gang?


Hvorfor er arbejdet med Marselistunnelen endnu ikke i gang?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Ole V. Christiansen, formand LO Aarhus og Michael Ancher, formand Dansk Byggeri Østjylland
Billede
Læserbrev. 

Nu kan vi ikke vente længere. Begynd arbejdet med Marselistunnelen nu! Hellere i dag end i morgen.Vi medgiver, at indledningen på dette indlæg kan virke noget bombastisk. Men Aarhus står i en akut situation, hvor der er brug for handling. I 20 år har man diskuteret, hvorvidt der skal bygges en tunnel under Marselis Boulevard til den tunge trafik fra vores virksomheder på havnen. I 20 år er der intet sket. Og nu er vi desværre ved at blive overhalet af virkeligheden. Vi har mange logistiske udfordringer i Aarhus, men denne overskygger dem alle. Hver dag kører hundredvis af lastbiler mellem Aarhus Havn og motorvejen via Marselis Boulevard. En tung trafik, der både støjer, fylder og sviner i bybilledet.

Meldingen fra Aarhus Havn er, at trafikken vil blive forøget med op mod 50 procent i de kommende år. Positive tegn for forretningen og vores vigtige arbejdspladser, men et mareridt for trafikken på Marselis Boulevard. Dertil kan vi tillægge det faktum, at Molslinjen flytter til Østhavnen i 2020. Med i lasten har færgeselskabet 1,4 millioner biler om året, der i sagens natur skal til og fra færgelejet og dermed også presses gennem Marselis Boulevard. Det kræver ikke den store glaskugle for at forudse, at det giver endnu større udfordringer. Både for havnens øvrige trafik, men også for Molslinjen, som netop har oplevet flaskehalse efter byggeriet af letbanen. Rettidig omhu er i allerhøjeste grad påkrævet.Her vil vi skynde os at pointere, at vi ikke er modstandere af den tunge trafik fra Aarhus Havn. Den viser blot, at der er gang i hjulene, og Aarhus er et vækstcentrum med gang i importen og eksporten. Aarhus Havn er hjemsted for omkring 150 arbejdspladser med tusindvis af ansatte. Vi skylder disse mange mennesker at få lettere adgang til deres arbejde. Og vi bør hjælpe virksomhederne med at løsne op for den flaskehals, som adgangen til havnen i dag udgør.Vi har som by et ansvar for at løse de logistiske udfordringer, som den øgede trafik på havnen de næste par år medfører. Samtidig bliver vi flere og flere mennesker i vores by. Derfor skal vi handle nu.En næsten to kilometer lang tunnel, der skal løbe hele vejen fra havnen til motorvejen, er ret basalt en genial idé. Marselistunnelen vil løse flere store udfordringer. Støjen vil blive mindre. Trafiksikkerheden vil blive væsentligt forbedret. Og forholdene for både bløde trafikanter og hverdagsbilister på Marselis Boulevard vil blive meget bedre. Det samme vil gøre sig gældende for områdets beboere, der ikke i samme grad vil blive generet af støjen og osen fra de tonstunge lastbiler. Dertil er det klart, at et anlægsprojekt som udbygningen af en tunnel tværs gennem Aarhus vil skabe en masse arbejdspladser til byen.Hvorfor er arbejdet med Marselistunnelen endnu ikke gået i gang? Svaret må være manglende politisk mod fra både folketings- og byrådspolitikerne. I 20 år har man ikke kunne finde viljen til at igangsætte projektet. Og åbenbart heller ikke pengene.

Når det er sagt, er vi glade for, at byens borgmester, Jacob Bundsgaard (S), direkte appellerer til trafikminister Ole Birk Olesen (LA) om at åbne for pengekassen. Skiftende økonomi- og indenrigsministre har intet mindre end tre gange sagt nej til Aarhus Kommune om låneadgang til projektet. En låneadgang, som ret beset "bare" er en mellemfinansiering. For pengene er til stede blandt andet via dækningsafgiften, hvor virksomhederne via en særskat på erhvervsejendomme har bidraget med omkring 400 millioner kroner.

Hvorfor man ikke ønsker at afhjælpe Danmarks næststørste by med Danmarks største lokale, logistiske udfordring, er for os en gåde. Det er rent faktisk landets største containerhavn, der kan forudse store udfordringer til ulempe både for Aarhus, men også resten af landet, som bruger havnen til transport af varer til og fra Danmark.Så byrådspolitikerne skal egentlig bare trykke på startknappen. Og så skal folketingspolitikerne følge trop med adgangen til en mellemfinansiering de første år.Senest har byrådspolitikerne talt om at påbegynde arbejdet med tunnelen i 2020. Men hvorfor vente? På det tidspunkt vil trafikpresset være endnu større, og det vil være endnu mere udfordrende at igangsætte et kæmpe anlægsprojekt midt i byen. I bagklogskabens ulideligt klare lys skulle arbejdet være begyndt for flere år siden. Derfor må vi appellere til, at både folketings- og byrådspolitikerne udviser det mod, der skal til for at træffe så stor en beslutning. Vi har brug for Marselistunnelen nu!

Hvorfor er arbejdet med Marselistunnelen endnu ikke i gang?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce