Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Kompensation for Strandvejen


Kompensation for Strandvejen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Den smukkeste vej i Aarhus - og måske i Danmark - vil miste sin attraktion, hvis en opfyldning af de første 400 m i bugten til en yderligere udvidelse af havnen, besluttes af byrådet. En forståelig protest er dog rejst i sidste øjeblik herimod.

For få år siden vedtog Aarhus at udvide havnen betydeligt. Konkurrence blev afholdt. Man var stolte af at få vel Skandinaviens største containerhavn, men målsætningen var ikke samtidig at få den æstetisk og miljømæssigt bedste havn. Nyt var forslag til "en blå plan" med kanaler til især lystbåde. En ajourføring heraf er dog ikke vist for det nye forslag til udvidelsen.

Den tidligere havn var efterhånden blevet fyldt op, da arealer blev tilladt til formål, der ikke var relaterede til havnen. Den fejl er nu gentaget. Nye kommunale planer antyder, at der med tiden kan opstå behov for yderligere udvidelser, uden at protester fremkom. Det sker dog nu.

Strandvejen er fra tiden omkring Landsudstillingen og bød på attraktive grunde med adgang til skov og vand. Vejen førte ud til de attraktive områder tæt på byen og har siden dannet fine rammer om biler, cyklister og fodgængere. En trafikal opgave blev løst og var samtidig en miljømæssig og æstetisk gevinst. Da kommunen ville forny træerne, skrev en nabo, at de ville lukke for udsigten 'som en Berlinmur'. Blev overhørt. Siden skiftede kommunen lamper ud med skæmmende høje master og skærende lys. De blev dog fjernet efter ny protest.

I vor tid har især grundene nærmest byen på Strandvejen skiftet karakter. De er solgt til firmaer og skoler. De tidligere haver er tilladt inddraget til udvidelser af bygninger og parkering af mange biler. En fortsættelse heraf kan få denne fine vej til at minde om mange indfaldsveje.

Meget af det inddæmmede areal ønskes til udvidelse af rensningsanlæg. Behovet herfor burde have været forudset og imødekommet allerede. Desuden foreslås havn for flere lystbåde, parkering og grønt. Men der står intet om, hvordan kommunen kompenserer ved tabet af Strandvejen som den særlige trafikale, æstetiske og miljømæssige attraktion for Aarhus. Det burde være sket.

Udvidelse af Tangkrogen vil forstærke generne