Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Konsulent for Danmarks fremtid?


Konsulent for Danmarks fremtid?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Kristian Tage Kruse Hansen, lærer på Hadsten Skole, Galten
Billede
Læserbrev. 

Jeg kan huske, engang jeg var til en festlig sammenkomst, hvor der var en it-systemudvikler og en murer, som var uenige omkring stort set alt. De var uenige om politik, sengetider for deres børn, hvilket bilmærke der var det bedste, og alt andet mellem himmel og jord. Det sjove var dog, at der var en ting, som de var 100 procent enige om, nemlig at folkeskolen ikke var god nok, og at vi lærere skulle begynde at arbejde hårdere, sådan at vi kunne få alle eleverne til hæve deres karakterer.

Som lærer er du så privilegeret, at stort set hele Danmarks befolkning er interesseret i dit job og ikke mindst har gode ideer til, hvordan du skal udføre det. Jeg synes, det er dejligt, at folk har en holdning til mit arbejde og ønsker, at det bliver gjort på den bedst mulige måde. Helt seriøst, hvor mange faggrupper kan prale af det? Jeg tror ikke, at en tømrer oplever, at en topdirektør har en meget klar holdning til, hvordan han skal lægge et tag. Jeg tror heller ikke, der er mange hjertekirurger, som har oplevet, at en elektriker blander sig i, om han opererer på den rigtige måde.

Jeg har også fundet ud af, at det er et rigtig godt emne at "kaste op i luften", hvis der opstår pinlig tavshed, hvor folk ikke helt ved, hvad de skal snakke op. Så kan man altid sige, man er lærer, og så er der sjældent tavshed mere. Det fungerer næsten lige så godt, som hvis man begyndte at snakke om vejret. Desværre ender det ofte, ligesom når man snakker om det danske vejr. Folk bliver meget hurtigt enige om, at det ikke er godt nok, og at det var meget bedre i "gamle dage".

Nogle gange når jeg bliver lidt træt af at skulle forsvare, at jeg er lærer, så prøver jeg at sige til folk, som spørger, hvad jeg laver til daglig, at jeg er "konsulent for Danmarks fremtid". Det har folk sjovt nok ikke hørt om før og begynder at spørge meget interesseret ind til, hvad det går ud på. Så forklarer jeg dem, at jeg er ansat af staten til at hjælpe med at forme og forsøge at styrke det samfund og den fremtid, som vi skal leve i her i Danmark. Denne konsulentbistand består bl.a. i at være med til at sikre, at den fremtidige arbejdsstyrke har de fornødne faglig færdigheder, men også at de er i stand til at kunne bibeholde det demokratiske velfærdssamfund, som vi lever i. Og at de måske ovenikøbet er i stand til at styrke samfundet i forhold til, hvordan det ser ud i dag.

Det er en helt anden type reaktion, som folk kommer med, når man siger det. De spørger ofte, om det ikke er svært, og om der ikke er meget at se til. Jeg har aldrig oplevet, at der er nogen, som har en negativ holdning til denne jobbeskrivelse.

Men selvom jeg ikke har oplevet nogen negativ holdning, så vil jeg for alt i verden ikke kaldes for en konsulent! Jeg er lærer, og jeg er stolt af at kunne kalde mig for lærer! Jeg er stolt over, at jeg hver dag har ansvaret for at sikre, at op imod 27 forældrepar kan sende deres børn i skole med en forventning om, at jeg gør mit bedste for netop deres barn.

Jeg ville blot ønske, at samfundet også ville være stolte af, at der er nogen, som vil kalde sig for lærere!

Konsulent for Danmarks fremtid?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.