Kronik: Når Aarhus Kommune hyklerisk modarbejder elbils-revolutionen


Kronik: Når Aarhus Kommune hyklerisk modarbejder elbils-revolutionen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Benjamin M. Longerich, studerende, Barthsgade 12A, Aarhus N
Billede
Læserbrev. 

"Aarhus er i gang med en historisk omstilling. Samtidigt med at byen vokser, skal energiforbruget ned, og vi skal skabe et fossilfrit samfund"

Således lyder ordene fra Aarhus Kommunes egen hjemmeside gogreenwithaarhus.dk, som skal vise kommunens borgere, hvor seriøst de tager den grønne omstilling, og hvilke midler de må tage i brug for at gennemføre den. Ifølge hjemmesiden og kommunens "Klimaplan 2016-2020" skal der ske et "gennemgribende skift i teknologi", hvor "transporten skal elektrificeres, så den vedvarende energi kan bruges i transportsektoren". Det lyder jo alt sammen fortrinligt, og man foranlediges til at tro, at kommunen knokler hårdt for at opnå disse mål.

Tillad mig nu at tegne et lille billede af Aarhus: En dejlig kommune på knap 350.000 indbyggere, og tilvæksten er støt stigende. Af disse indbyggere bor 213.042 personer enten i midtbyen (69.732 indbyggere) eller i de seks direkte omgivende lokalsamfund, Vejlby-Risskov, Skejby-Christiansbjerg, Hasle, Åby, Viby og Holme-Højbjerg-Skåde.

Lad os nu tegne et billede af kommunens infrastruktur i forhold til offentlige ladestandere til elbiler: På offentlige veje er der i Aarhus Kommune i dag 50 ladestandere. Hver stander kan oplade to elbiler, altså råder kommunen over i alt 100 parkeringspladser med ladestandere til elbiler. Jeg må lige nive mig selv i armen: I dag, i år 2019, har kommunens 350.000 indbyggere altså 100 offentlige ladestandere at slås om.

Der skal naturligvis tages forbehold for alle, der ejer egen indkørsel og dermed har mulighed for at lade deres elbil på hjemmeadressen samt alle de private ladestandere, der måtte eksistere. Dog, uden at kunne finde tal på, hvor mange århusianere der bor i lejlighed, vil jeg vove den påstand, at en væsentlig del af de tidligere opremsede 213.042 indbyggere bor i lejlighed. Af disse er der igen en del, der ejer en bil, og som er nødsaget til at parkere den på kommunens veje. Såfremt denne bil er, eller en kommende dag skal blive, en elbil, er der altså ufattelig hård kamp om pladserne.

Nuvel, kampen er nok ikke så hård for tiden, da antallet af elbiler i Aarhus er forsvindende lille, men med kommunens selvpromoverende grønne ambitioner for øje virker infrastrukturen næsten hyklerisk. I kommunens føromtalte "Klimaplan 2016-2020" fremviser kommunen stolt sine ambitioner og kommende projekter, heriblandt at kommunens egen flåde af biler skal være fossilfri inden 2030. Det er godkendt, men højere ambitioner ville ikke skade. Til min store overraskelse er der til gengæld ingen konkrete ambitioner om, at borgernes flåde af biler skal gennemgå en omstilling, til trods for, at kun fire ud af 1000 personbiler i Aarhus er elbiler. Det, der syner som værende den eneste reelle ambition (klimaplanen kalder den sågar en milepæl for år 2020), er, at andelen af elbiler i Aarhus skal forblive over landsgennemsnittet (tre ud af 1000 personbiler). Dette er i virkeligheden ikke engang en rigtig ambition, for hvad hvis landsgennemsnittet forbliver ualmindeligt lavt? Så stiller kommunen sig ifølge klimaplanen godt tilfreds med det.

Tilfældet vil, at jeg næsten er nabo til tre af disse ladestandere. De udgør, sammen med en enkelt lader på Tordenskjoldsgade, de eneste offentlige ladestandere på hele Trøjborg. Sagt med andre ord, kan der altså lades otte elbiler op på Trøjborg ad gangen. For de, der sjældent får okset sig op til denne del af byen, kan jeg fortælle, at bilerne her, som i resten af Aarhus, står næsten hermetisk tæt parkeret i gaderne. Man skal være overordentlig dygtig, hvis man formår at klemme sin bil ind i de få spalter, der engang imellem opstår mellem to dårligt parkerede biler.

Jeg går dagligt forbi disse tre ladestandere og ser til min store forundring, at parkeringspladserne konsekvent bliver optaget af fossil-biler. En gang imellem sniger der sig en enkelt elbil ind - som et enkelt grønt træ midt i den store ørken. Normalt blev jeg sådan lidt gammelmandssur, mens jeg samtidig skadefro frydede mig over de p-bøder, som disse fossilbils-ejere naturligvis måtte modtage. Lige indtil i går, hvor jeg nysgerrigt begav mig en tur hen for at nærlæse informationstavlen angående p-pladsen. Fortvivlet søgte mit blik en eller anden form for advarsel mod at parkere her som fossil-bilist. Yderst skuffet måtte jeg sande, at disse elbils-ladestandere, der som de eneste skal forsyne elbiler på Trøjborg med strøm, gerne må blokeres af fossilbiler. Ifølge kommunens hjemmeside forholder det sig åbenbart således, at kun én ud af seks parkeringspladser til elbiler er forbeholdt elbiler. I mine øjne svarer det til, at man bygger en tankstation, men samtidig tillader elbiler at parkere og blokere fem ud af seks pumper.

Jeg bliver yderst fortvivlet, når kommunen sender et så tvetydigt signal. På den ene side promoverer den sig selv som en grøn kommune, på den anden side gør den nærmest hånligt grin med den grønne omstilling.

Storbyerne er som bygget til de nuværende elbiler med endnu relativt kort distance, og Aarhus Kommune kan næsten med et fingerknips være first-mover på elbils-omstillingen. Samtidig er gevinsterne enormt høje, da både luft- og støjforureningen ville nedsættes kraftigt. Men hvilket fornuftigt menneske ville dog udskifte sin benzin- eller dieselbil med en elbil, hvis opladningsmulighederne er så svært tilgængelige? Skal byen først drukne i elbiler med parkeringsbesvær, før kommunen opstiller ladestandere, eller bør man løse problemet, før det opstår?

Tænk engang, hvilken enorm gulerod det ville være for kommende (el)bilkøbere, hvis de vidste, at kommunen kunne garantere parkeringspladser med lademulighed i nærheden deres bopæl.

Det eneste, elbils-revolutionen kræver, er bedre forhold: Flere ladestandere, p-bøder til fossilbiler, der optager en parkeringsplads til elbiler, og så en portion tålmodighed. I København er de godt på vej (i 2018 blev der gennemsnitligt udskrevet 10 bøder dagligt til fossilbiler, der blokerer en opladningsmulighed), i Norge og Holland er de langt foran - spørgsmålet er, om Aarhus Kommune fortsat skal køre bagest i feltet, eller om den vil finde modet frem, skifte til et højere gear og sætte skub i den udvikling, der før eller siden vil indhente os.

Kronik: Når Aarhus Kommune hyklerisk modarbejder elbils-revolutionen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce