Læserbrev: Åbent brev om besparelser på 60 millioner kroner på de blå busser i Region Midt


Læserbrev: Åbent brev om besparelser på 60 millioner kroner på de blå busser i Region Midt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Ib Jensen, formand for Fællesrådet i Sabro-Fårup, Eshøjvej 50, Sabro
Billede
Læserbrev. 

Åbent brev til Region Midts Udvalg for regional udvikling vedr. .

Vi har i Fællesrådet for Sabro-Faarup med stor bekymring noteret os, at Region Midt har vedtaget at spare i første omgang 46 millioner kroner på busdriften i 2019, uden at det står klart, hvordan disse besparelser tænkes udmøntet. Nu stiger besparelserne til 60 millioner kroner grundet dyrere el end forventet på letbanen, som så i øvrigt fortsat ikke kører til Grenaa, hvilket må betyde endnu større omkostninger, når den på et tidspunkt kommer til det.

Fællesrådet for Sabro-Faarup finder det stærkt bekymrende for vores område, som ligger i udkanten af Aarhus Kommune. Området har heldigvis været i vækst de seneste mange år; ikke mindst Sabro Øst har været under udbygning med i alt mere end 1.000 nye boliger, hvorfor også kollektiv transport er både en nødvendighed og en klar forventning fra områdets cirka 4.000 beboere.

Følgende specifikke forhold gør sig gældende for Sabro-Faarup-området:

1. Området har kun de blå busser som kollektivt transporttilbud. Vi er derfor stærkt afhængige af disse med kontinuerlige afgange, hvis ikke alle skal have to biler i garagen, hvilket næppe gør noget godt for Regionens grønne regnskab.

2. Vi har ikke læge, tandlæge og tilsvarende i området. Borgerne er for eksempel tilknyttet lægehusene i blandt andet Harlev, Hinnerup og Tilst. Borgere uden bil (typisk unge og ældre) er derfor helt afhængige af offentlig transport til disse byer. Ydermere varetager lægehusene stadigt flere opgaver, hvilket gør det endnu mere relevant, at der er busforbindelser. Linje 111 kører i dag blandt andet mellem Sabro og Hinnerup.

3. De unge mennesker går på ungdomsuddannelser, for eksempel på Langkær Gymnasium i Tilst, hvor der er cirka syv-otte kilometer. Mange skal længere væk for at få en ungdomsuddannelse og er derfor endnu mere afhængige af kollektiv transport, der fungerer.

4. Sammenhængseffekten i den yderste nordvestlige del af Aarhus Kommune og tilsvarende sydvestlige del af Favrskov Kommune bliver slået itu af kassetænkning mellem region og kommune. For eksempel ligger Skjoldelev by tilsvarende yderligt i Favrskov Kommune. Under alle omstændigheder skal Sabro have samme betingelser for bustransport som Harlev, Hasselager, Solbjerg, Lisbjerg, Hjortshøj og Mejlby, som betjenes af busselskabet i Aarhus Kommune.

5. Transport fra området til Aarhus Midtby kræver klip i fire zoner. Med højeste betaling (Zone 4) må det være et krav, at Aarhus Rutebilstation nås med maksimalt 35 minutters køretid, så man også kan komme retur på samme billet/klip med et kort ophold i byen (to timer fra start til slut).

Vi ved, at mange andre områder i Region Midt har tilsvarende udfordringer med de vedtagne besparelser, hvilket kun understreger problemerne med disse. Set fra vores område ser det ud som afvikling - ikke som udvikling. Vi skal derfor bede om, at man ser på de vedtagne besparelser endnu engang. De holder ikke i den virkelighed, vi sidder i som borgere.

Læserbrev: Åbent brev om besparelser på 60 millioner kroner på de blå busser i Region Midt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce