Læserbrev: Busbesparelser ser ud til at vokse: Det er ikke særlig kollektivt


Læserbrev: Busbesparelser ser ud til at vokse: Det er ikke særlig kollektivt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Henrik Hansen, Løsning, faglig sekretær hos 3F Horsens
Billede
Læserbrev. 

Midt i sidste års regnfulde sommer lancerede Region Midtjylland en storstilet plan: Vores selskab Midttrafik nedlægger 17 regionale busruter og sparer 35 millioner kroner. Straks voksede en protestbevægelse af vrede lokalpolitikere, lokale underskriftindsamlere og stakkevis af læserbrevsskribenter. Enige byråd pointerede, at der bestemt ikke er kommunale penge til at oprette busruter, hvor regionen nedlægger dem.

Så skete der tilsyneladende ikke ret meget i lang tid. Men for en måneds tid siden sagde regionsrådsformand Anders Kühnau til Jyllands-Posten, at der skal spares 40 millioner kroner af et budget på 343 millioner kroner, og at 27 regionale busruter er i spil til at klare den besparelse. Det bliver således værre og værre.

Jeg ved ikke, om det er, fordi den letbane, der egentlig skulle klare trafikken omkring Aarhus, er blevet dyrere end beregnet. Foreløbig er dens rækkevidde stærkt begrænset, og selv når der bliver meldt klar bane til Grenaa og Odder, vil det være en mindre del af Region Midtjyllands befolkning, der kan nyde godt af den.

Set hernede fra den sydlige del af regionen er det i hvert fald svært at få øje på forbedringerne, når busforbindelserne nordpå og vestpå er i stor fare for at blive nedlagt.

Selvfølgelig er det ikke kun sparsomme busforbindelser, der er skyld i, at landsbyer sygner hen og måske dør. Men der er ikke meget kollektivt over et regionalt trafikselskab, der kun er effektivt for de udvalgte, der bor i letbane-området - hvis den altså kommer ordentligt i gang.

Det kan ikke være rigtigt, at familier, der bosætter sig i landsbyer, er nødt til at have to biler, hvis de skal have mulighed for at passe job på den anden side af kommunegrænsen.

Hvis Midttrafik var en privat virksomhed, skulle den selvfølgelig give overskud. Men trafikselskabet er sat i verden for at betjene alle de borgere, der bor i Region Midtjylland, og det er noget, vi alle sammen er med til at betale. Det er staten, der sætter rammerne for, hvor mange penge Region Midtjylland har til rådighed. Og staten har krævet, at regionerne sparer en enkelt procent på deres budgetter.

Hvis sparekravet på de 40 millionrt kroner fastholdes, vil besparelsen på bustrafikken i Region Midtjylland være på knap 14 procent. Det er der ikke meget kollektiv trafik over.

Her midt i den varmeste sommer i mands minde er der god grund til at huske regionspolitikerne på, at det trafikale fællesskab også bør omfatte alle os, der bor uden for Aarhus og omegn. Så kan det godt være, der skal sættes nogle mindre busser ind, og at de ikke skal køre helt så ofte. Men de skal være der.

Læserbrev: Busbesparelser ser ud til at vokse: Det er ikke særlig kollektivt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce