Læserbrev: Dystopien om det århusianske skolevæsen


Læserbrev: Dystopien om det århusianske skolevæsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Bine Herold, lærer, Ryhaven 64a, Aarhus V
Billede
Læserbrev. 

Med forslaget til "ændring af samarbejde, ledelse og organisering af Børn og Unge" er der gennem de nye skoledistrikter lagt op til den hidtil største forringelse af og øgede konkurrence mellem folkeskolerne i Aarhus.

"Færre og større skoledistrikter betyder, at børn og unge med forskellig social og etnisk baggrund i højere grad mødes i folkeskolen". Det lyder på papiret storartet, men med de foreslåede skoledistrikter har man nok udlignet andelen af elever med behov for sprogstøtte (tosprogede), men andelen af elever med sprogstøttebehov i de nye skoledistrikter svinger fra 0,6 procent til 22,7 procent. Nuvel, det er bedre end nu, hvor der er områder med op til 80 procent børn med ikke-vestlig herkomst, men alligevel kan det næppe kaldes en jævn fordeling, og selv om der tænkes helhedsplaner og aftaler om udsatte boligområder ind i regnestykket, så er det hvad-nu-hvis-scenarier.

Medmindre der også kommer et forslag om, at politikerne har ret til at bestemme, hvor indbyggerne skal bo, så vil de fleste forældre med skolesøgende børn vælge at bo der, hvor den lokale folkeskole netop er lokalt forankret, og hvor den enkelte skoles bestyrelse sammen med ledelsen og det pædagogisk personale sætter rammerne for skole. Rammer, der også tager hensyn til og optimerer læring for de børn og unge, som ikke har behov for særlig indsats, men som også har de samme krav på at udvikle deres fulde potentiale - og det får hverken de eller elever med sprogstøttebehov i klasser og på skoler, der er pressede til det yderste på grund af urimelige besparelser forklædt som pædagogisk tænkning.

Beskrivelsen af spareforslaget til ændring i skolestrukturen indeholder blandt andet denne sætning: "Ved at sammensætte og sammenlægge skoledistrikterne på en anden måde vil der kunne skabes en folkeskole i Aarhus Kommune, som i højere grad lever op til idealet om at være folkets skole". Jeg mener, det bør omskrives, så det tydeligt fremgår, hvad intentionerne egentlig er, nemlig "Gennem massive besparelser og nedprioritering af den lokalt forankrede skole, tilsidesættelse af forældres frie skolevalg, nærværende og nødvendig skoleledelse samt engagerede og ikke ensrettede lærere ønsker Aarhus Kommune at afvikle den kommunale folkeskole".

Læserbrev: Dystopien om det århusianske skolevæsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce