Læserbrev: Havnepladsen - delt område = anarki


Læserbrev: Havnepladsen - delt område = anarki

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Lars E. Henriksen, Finsensgade 46, Aarhus N
Billede
Læserbrev. 

For tiden debatteres det, hvorvidt en stribe fliser skal asfalteres på Nordhavnsgade/Havnepladsen i Aarhus for at tydeliggøre for strækningens trafikanter, hvor og hvordan man kan og bør optræde i området.

Den nuværende (fravær af) indretning af området mellem Bernhard Jensens Boulevard og Mindet/Europaplads er til fare for samtlige trafikarter, som færdes i området. Det kaldes for 'delt område' og for 'byens gulv', begge påhit, som ikke findes i færdselsloven. Jeg færdes der selv dagligt og kan konstatere, at de faktiske forhold er, at der hersker trafikalt kaos og anarki med mange livsfarlige situationer til følge.

Når området er allemandseje, er det i virkeligheden, i trafikal henseende, ingenmandseje. Fodgængerne går på kryds og tværs uden at orientere sig, og ser indimellem ud som jaget vildt. Cyklisterne må konstant være på vagt overfor fodgængere, lygtestandere, personvogne, tilskuertribuner, skødesløst henkastede håndværkerbiler og turistbusser - for blot at nævne, hvad jeg umiddelbart husker.

Intet sted står tavler med et trafikalt ordensreglement for området. Der er ingen striber og belægningskontraster, som kunne indikere udmøntningen af nogle regler.

Langs den rute, som udgør en mere eller mindre naturlig nord-syd-rute for cyklister, er der tilmed, med knap en meters mellemrum, placeret nogle opadbuende, under alle vejrforhold glatte metalkapsler, som cyklister hele tiden må være på vagt overfor for ikke at skride på. Hvis kapslerne er tiltænkt en funktion som markering af en cykelstis placering og bredde, kan jeg, efter over et års brug af området, ganske klart konstatere, at det slet ikke fungerer. Fodgængere bemærker dem slet ikke. "Cykelstien" er så smal at overhaling er vanskelig og risikobetonet, ved Toldboden er på tværs opsat nogle metalstolper uden reflekser, og sluttelig indsnævres "cykelstien", når den nærmer sig Dokk1, hvor de kritiske og farlige situationer kulminerer, når publikum, stort set altid uden at orientere sig, krydser "cykelstien" med nærdødsoplevelser til følge!

Cykelby Aarhus har ved planlægningen (?) af området næppe ønsket udstrakt brug af cyklen som transportmiddel på strækningen, da havde man næppe valgt den ujævne, cykeluvenlige, fortovslignende flisebelægning, som her i begyndelsen er en realitet syd for den utætte og smalle tunnel under Bernhard Jensens Boulevard, men heldigvis ikke nord for boulevarden, hvor der, qua forskellige belægninger for gående og cyklende, er en utvetydig opdeling af trafikarterne.

At kalde arealet for 'delt område' og behandle det som sådan er simpelthen uansvarligt overfor de mange trafikanter, som dagligt færdes rekreativt eller til og fra arbejde og uddannelse. Alle lades i stikken i dette farlige ingenmandsland.

Vis handling, analyser forholdene, og tag så og lav en fuldgod kvalitetscykelsti med klare afgrænsninger på strækningen. Kom i gang!

Læserbrev: Havnepladsen - delt område = anarki

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce