Læserbrev: Lad os nu udvikle folkeskolen i fred


Læserbrev: Lad os nu udvikle folkeskolen i fred

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

De seneste fire år har Skæring Skole i samarbejde med den lokale idrætsforening og ungdomsskolen tilbudt en udvidet vifte af valgfag til eleverne på 7.-9. klassetrin. Vi kalder tilbuddet toning.

Før vi indledte arbejdet med toning, havde vi mange elever, som manglede motivation, så sammen med skolebestyrelsen satte vi fokus på motivation og variation, og ud over toning begyndte vi fra 5. til 9. klasse at arbejde med ugentlige fagdage, hvor eleverne får en hel dag med fordybelse i et enkelt fag.

I dag har vi et gennemarbejdet toningstilbud, som vi fortsat udvikler på. Vi forsøger f.eks. at få etableret innovation, E-sport og international toning i tilbudsrækken.

I dette skoleår har eleverne to gange to lektioner om ugen med toning. De har kunnet vælge håndbold, almen idræt, tysk, science, musik, kost & sundhed, kreativ design og elitetoning, hvor de, som er særligt talentfulde indenfor musik eller idræt, kan fordybe sig i deres talent eller bruge timerne til lektier, så ugen hænger bedre sammen.

Herudover har vi fagdage hver anden onsdag.

Alt det er med til skabe gode rammer for en mere varieret arbejdsdag for de unge og dermed bedre mulighed for at skabe mening og motivation hos dem.

Nu er der så kommet endnu et tiltag fra Undervisningsministeriet: Praksisfaglighed bliver obligatorisk. Eleverne i de ældste klasser skal have flere praktiske eller musiske fag. Det bliver bl.a. obligatorisk for 7. og 8. klasse at have enten håndværk/design, musik, billedkunst eller madkundskab, og faget kan afsluttes med en prøve.

Når det sker, kan Skæring Skole ikke længere tilbyde toning i samme form som nu. Der vil simpelthen ikke være timer nok til rådighed. Samarbejdet med den lokale idrætsforening om uddannelse af trænere og dommere som kommende frivillige i lokalområdet begrænses, science-eleverne, som elsker de fire lektioner om ugen, hvor de på tværs af klasser og årgange kan nørde i dybden med det naturfaglige, skal afvikles. Jeg kunne blive ved. Superærgerligt for eleverne og frustrerende for os, som er optaget af at skabe de bedste rammer.

Jeg er godt klar over, at ikke alle vores elever i udskolingen i dag har præcis de samme fag, men de elever, som brænder for det praktisk/musiske, har mulighed for at være i et læringsfælleskab med andre med samme interesse. De elever, som brænder mere for kropslige kompetencer, har mulighed for at vælge dét, og derudover er der mulighed for at arbejde indgående med sproglige, naturfaglige eller innovative kompetencer på andre hold.

Valgmulighederne motiverer og giver mening for de unge. Kunne man i stedet for at tvangsindføre praktisk/musiske fag med tests og eksamener give skolerne ro og råderum og opmuntre os til at udvikle på at integrere de praktisk/musiske kompetencer i den eksisterende fagrække?

Læserbrev: Lad os nu udvikle folkeskolen i fred

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce