Læserbrev: Letbaneskandalen fortsætter


Læserbrev: Letbaneskandalen fortsætter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Lars Boje Mathiesen, folketingskandidat, spidskandidat, for Nye Borgerlige i Østjylland, Aarhus
Billede
Læserbrev. 

Forleden offentliggjorde Midttrafik en prognose for passagerantallet på letbanen. Det fik da også et par overskrifter i medierne, men mest med fokus på, at der var sket en forøgelse af tallet. Ja, det blev nærmest fremstillet som en succes. Men intet kunne være længere fra sandheden.

Fakta er nemlig, at man er milevidt fra at nå det budgetterede tal for passagerer. Det oprindelige tal for passagerer er 11,7 millioner om året. Det er på den baggrund, at byrådet traf den oprindelige beslutning. Anlægsudgiften var beregnet til 2,5 milliarder kroner, men som vi alle ved, så oversteg den jo 3,7 milliarder kroner. Man var altså allerede bagud økonomisk.

I 2017 nedjusterede man så det forventede passagerantal fra de 11,7 millioner til 9 millioner, hvilket automatisk vil lægge yderligere pres på driftsøkonomien, som allerede var i markant minus på forventede 118 millioner om året.

Nu er der så kommet en prognose, der siger, at passagertallet ligger på 14.000 på en hverdag. Nu forventer man langt flere passagerer på en hverdag end i weekenden, men for at jeg ikke kan beskyldes for at bruge for høje tal, så indregner vi her, at der også er 14.000 passagerer lørdage og søndage, samt ferie og helligdage. Det giver et samlet årligt passagertal på 5.110.000. Det er kun lidt over halvt så mange, som er nødvendigt blot for at ramme det nedjusterede passagertal, og lysår fra det oprindelige passagertal, som projektet blev vedtaget på.

Jeg anerkender, at passagertallet vil stige, når Grenaa bliver koblet på. Men selv med disse estimerede tal vil man ikke være i nærheden af at nå de nødvendige passagertal. Og slet nok til at dække den øgede anlægsudgift.

Det kan kun betyde én ting. Endnu større underskud. Og en endnu større regning til borgerne i Østjylland, og især til århusianerne, da letbanen jo ejes af Aarhus Kommune og Region Midt.

Nu er jeg som bekendt spidskandidat for Nye Borgerlige her i Østjylland til det kommende folketingsvalg og sidder derfor ikke længere i Aarhus Byråd. Men hvis jeg gjorde, så ville jeg straks afkræve svar fra borgmesteren og den ansvarlige rådmand, om hvilken økonomisk betydning dette har for kommunen, og hvor man forventer at måtte skære for at dække det forventelige yderligere underskud for Aarhus Letbane.

Nu bliver disse spørgsmål sikkert ikke stillet, men som folketingsmedlem kan jeg også afkræve svar på disse spørgsmål. Det vil jeg gøre. For borgerne fortjener at få hele sandheden af vide om letbanen.

Læserbrev: Letbaneskandalen fortsætter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce