Læserbrev: Så ramte virkeligheden også byrådet


Læserbrev: Så ramte virkeligheden også byrådet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Lars Boje Mathiesen, Harlev, tidligere byrådsmedlem i Aarhus og spidskandidat til Folketinget for Nye Borgerlige
Billede
Læserbrev. 

Jeg kan til fulde forstå de frustrationer, som forældrene nu oplever rundt i Aarhus. Men det burde ikke komme som en overraskelse, at politikerne i byrådet nu må ud og spare. Jeg advarede nemlig allerede sidste efterår netop om præcis dette. Budgettet, man vedtog, var et kasino-budget.

Politikerne har igennem fire år brugt ufattelige midler på sjove projekter, eksterne konsulenter, spindoktorer og meget andet. Nu er kassen tom, og virkeligheden indhentede dem sidste efterår. Der var bare ét problem. Der var jo valgår, og vupti, så opfandt man lige 600 fantasi-millioner.

Når jeg skriver fantasi-millioner, så mener jeg det. Aarhus Kommune havde nemlig ikke én eneste indikation på, at man ville få 200 millioner ekstra om året, grundet en ændring i udligningen. Jeg spurgte ind til det og bad om at få udleveret de dokumenter, der lå til grund for denne vurdering, og som kunne påvise, at der var en sandsynlighed for, at disse midler ville komme. Intet kunne man fremvise, for der findes ingen.

Derfor stemte jeg heller ikke for budgettet, da det var lavet på en løgn og fuldstændig uansvarligt. Og jeg var ikke ene i kritikken. Indenrigsministeriet udtrykte også heftig kritik af Aarhus Kommune og politikerne, som ifølge Indenrigsministeriet brugte penge, som de ikke havde.

Men et valg skulle vindes. Og mange af jer stemte også på dem.

Derfor står man nu i situationen, hvor man skal finde 928 millioner over de næste fire år. Det er mange penge, men det kan sagtens lade sig gøre uden at skulle nedlægge/sammenlægge skoler og skoledistrikter. Jeg har tidligere påvist, hvor man kunne finde en milliard på budgettet, uden det ville gå ud over kerneopgaver.

Der er ingen tvivl om, at folkeskolen i Aarhus har for mange ledelses-lag. Men løsningen er ikke mere centralisering. Det er tværtimod det modsatte. Hvis skoleledelsen ikke skulle bruge så megen tid på rapporter, netværksmøder, evaluering og meget andet, som alt sammen stammer fra centralistiske krav, så kunne man godt finde besparelserne uden dette tiltag på skoleområdet.

Hvis politikerne derfor alligevel laver denne ændring, er det altså ene og alene et udtryk for politisk prioritering. Midlerne kan sagtens findes mange andre steder.

Desuden, så er det forligskredsen fra sidste budget, som reelt set skal finde midlerne. Det betyder også, at der skal være enighed. Så hvis der er nogle partier, som ikke vil være med til denne besparelse, så burde den reelt set ikke kunne ske. Det har politikerne rent faktisk selv skrevet under på.

Jeg har været længe nok bag de politiske mure til at vide, hvordan systemet fungerer. Derfor er der en reel mulighed, at dette forslag skal fungere som et røgslør. Lige nu er al fokus og debat på dette forslag, som kommer fra embedsværket. Borgerne er ganske berettiget utilfredse, og medierne skriver om det. Det giver politikerne en gylden mulighed for at fremstå lyttende og derefter afvise forslaget, for så at sælge dette som en sejr. Det er sådan, systemet virker.

Men tilbage står den faktuelle virkelighed. Det er politikernes overforbrug og forfejlede prioriteringer de seneste fire år, der tvinger århusianerne til at måtte forholde sig til disse markante og store forandringer. Det er grundet et vanvittigt budget, hvor man til lejligheden lige opfandt 600 millioner. Det gjorde politikerne med åbne øjne. Jeg advarede dem, men de ville ikke lytte.

Læserbrev: Så ramte virkeligheden også byrådet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce