Læserbrev: TGV-tog Aarhus-København vis Samsø


Læserbrev: TGV-tog Aarhus-København vis Samsø

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Erland Egefors, Rundhøj Allé 76D, Højbjerg
Billede
Læserbrev. 

Århus Stiftstidende skriver fredag 24. august om projekterne for en bro over Kattegat via Samsø. Der skrives i faktaboksen, at det var Nicolai Wammen, mens han var borgmester, og flere andre østjyske politikere, der først stillede forslag om en Kattegatbro.

Projektet er dog langt ældre, for i "Ingeniøren" april 1979 foreslår Carl E. Andersen en hurtigbane Aarhus-København via Samsø i forbindelse med en omtale af de franske TGV, Train à Grand Vitesse. I den forbindelse må også Rasmus Prehn, Socialdemokratiet, korrekses, for han skriver:

"Det er, som om transportministeren (Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, red.) har set sig sur på tog i al almindelighed. Det er ren privatbilisme-ideologi, han lægger frem. Jeg synes, han skulle kigge sig omkring i verden - se på Japan, Kina, Storbritannien, Tyskland; her satser man voldsomt på fremtidens trafikform".

Det er hovedsageligt Japan og Frankrig, der har udviklet højhastighedstog, Kina og Spanien har købt franske tog, og England har kun anlagt en højhastighedsbane på grund af Eurotunnel. Bortset fra den detalje er jeg enig med Rasmus Prehn, hverken pladsproblemer på veje og parkeringspladser eller minimering af CO2-udslip kan formindskes med flere motorveje og broer.

Ingeniør Carl E. Andersen anfører i 1979, at TGV kan køre 260 km/t mellem Paris og Lyon, men gennem snart fyrre år har de franske "lyntog" gennemgået en enorm udvikling. Nu er 320 km/t med dobbeltdækkere dagligdag, hvorved rejsetiden for en 200 km lang jernbanetur ikke vil være tre timer, som C.E. Andersen forestillede sig i 1979, men under én time. I september 2016 rejste jeg fra Strasbourg til Paris med TGV. Toget tilbagelagde 439 km på en time og 46 minutter. CO2-udslip pr. passager var fem kg, hvorimod udslippet er 200 kg pr. flypassager for samme rejse.

I dag var jeg et smut i Odder, fordi jeg ville prøve de nye letbanetog, og undrede mig over kilometerskiltene. Efter disse skulle der være 36 km mellem Odder og Aarhus, men der er reelt 26,5 km Forklaringen kan kun være, at den 9,7 km lange strækning Hou-Odder er indregnet i afstandene. Så hvorfor ikke anlægge en jernbane til Hou og have timedrift Hou-Samsø med lette og hurtige færger? Det vil lokalbefolkningen på Samsø såvel som i Østjylland have mere gavn af, og CO2-udslippet vil være beskedent.

Vi kan ikke planlægge broer, der vil stå mindst hundrede år frem tiden uden at beregne CO2-udslip og miljøomkostninger.

Læserbrev: TGV-tog Aarhus-København vis Samsø

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce