Læserbrev: Vi taber alle sammen, når børnene aldrig får øje på de praktiske fag


Læserbrev: Vi taber alle sammen, når børnene aldrig får øje på de praktiske fag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Janus Boye, formand for Skole og Forældre Aarhus, og Camilla Fabricius (S), 1. viceborgmester i Aarhus Kommune
Billede
Læserbrev. 

I Aarhus Kommune vælger kun 13 procent af de unge en erhvervsrettet uddannelse. På landsplan er det knap 20 procent. Samtidig skriger arbejdsmarkedet på netop erhvervsuddannede, og om få år kan vi risikere at mangle mere end 30.000 tusind. Så hvad kan vi gøre for at vende den udvikling?

De fag, hvor både drenge og piger får lov til at bruge hænderne, er blevet forsømt, og det er glædeligt, at der så småt er ved at ske noget. Desværre tyder meget på, at det langt fra er nok. Vi bliver allerede i folkeskolen nødt til at vise børnene og i særdeleshed pigerne, at et praktisk fag kan åbne lige så mange muligheder som en universitetsuddannelse. For i dag er det desværre stadig ofte sådan, at de praktiske fag bliver andetvalget, som børnene kun guides imod, hvis de ikke er bogligt stærke.

Det er ikke kun synd for børnene, men for os alle sammen. For på den måde risikerer vi som samfund at gå glip af kreative og innovative håndværkere. Som udviklingen er nu, kan manglen på erhvervsuddannede gå hen og blive en alvorlig flaskehals for økonomien og velfærden.

Udfordringen starter i folkeskolen, og det er også her, at løsningen findes. Det er her, vi kan gøre op med fordommene og skabe en anden fortælling om håndværk og praktisk arbejde. En fortælling, der afspejler den moderne virkelighed. En virkelighed langt fra fortidens maskinstationer og tekniske skoler med oliepletter. For med en erhvervsrettet uddannelse behøver man jo på ingen måde at være færdig med at studere som 18-årig, og man kan sagtens finde arbejde, der ikke kun kræver, at hænderne er skruet godt på, men at også hovedet sidder, som det skal. Alt lige fra komplicerede elektroniske systemer, programmering af maskiner i sværindustrien og automatisering.

Derfor er det afgørende, at vi ikke stirrer os blinde på de sikkerhedssko, vi gerne vil have fyldt ud inden for bestemte brancher. Jobsikkerhed er selvfølgelig et vigtigt parameter for de unges valg af uddannelse, men årsagen, til at vi i dag for eksempel har mange med en humanistisk uddannelse, er jo på ingen måde, at vi har lokket de unge med ledige job, der stod klar og ventede på dem. Det, som har drevet de unge ind på universiteterne, er nysgerrighed og den verden af muligheder, som de unge forbinder med at gå på universitetet.

Det er et fælles ansvar, at vi har talt universiteterne op og glemt de praktiske uddannelser. Nu skal vi vise både drenge og piger, at et håndværk giver mulighed for at være med til at bygge fremtidens infrastruktur, til at sikre, men også til at forme og udvikle vores velfærdssamfund for kommende generationer. Og at det er vanvittigt fedt at kunne være en del af netop det.

Præcis ligesom danskundervisningen i dag trækker på for eksempel digitale medier, skal de praktiske fag i folkeskolen også i højere grad end i dag vende sig mod verden og præsentere børnene for de mange spændende projekter, som de kan være med til, hvis de vælger en praktisk uddannelse.

Læserbrev: Vi taber alle sammen, når børnene aldrig får øje på de praktiske fag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce