Letbane eller problembarn?


Letbane eller problembarn?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Balthasar Bützer, August Kroghs Vej 55, Grenaa
Billede
Læserbrev. 

Intentionerne var store med en forbindelse fra Odder til Grenaa Havn, men stopklodsen, som jeg ser det, er igen Aarhus, som har gabt over for meget. Vi kan bare tænke tilbage på Tirstrup Lufthavn, som de ville have placeret ved Thomasminde, men heldigvis vandt Djursland, og en udvidelse er i fuld gang, til gavn for os alle, der bor på Djursland.

Nu er problemet letbanen, hvor godkendelsen endnu en gang blev udskudt. Og dermed rykkes tidspunktet med forbindelse Odder og Grenaa længere ud i fremtiden. I Aarhus projekterede man og fik lagt nye spor med forbindelse for eksempel til Skejby med de store armbevægelser, men en lille sløjfe fra Kolind til Trustrup forbi lufthavnen kan ikke komme på tale. Er alle pengene måske brugt på fratrædelsesgodtgørelser? Dette lille tiltag ville bringe lufthavnen på listen som første jyske lufthavn med skinneforbindelse. Er man bange for omtale af, at man er på højde med Kastrup?

I marts 2008 blev sporene lovet renoveret til Grenaa Havn, til stor gavn for transporten af varer. De ligger nu engang der. At de ikke bliver brugt, som det oprindeligt var meningen, skyldes, at godstransporten er bortfaldet. Nu kunne man bruge det jordareal, som er ejet af DSB, til at etablere letbanen til aflastning af den bybustrafik, som dårlig nok eksisterer i Grenaa mere, jo, telebussen. Således kunne der oprettes en sikker forbindelse en gang i timen, fra tidlig om morgenen til de sene aftentimer, og forbinde havnen og byen til gavn for fastboende, turister og handelsstanden. Master og el-ledningen i baghaven er et onde for de få beboelser men til gavn for alle. Vi må alle en gang i mellem træde tilbage og indse det fornuftige i valget.

Nogle af os kan huske Kvælstoffen (nu Erhvervsparken). Sikke en endestation, som kunne laves der, det kunne være et alternativ i stedet for det trange område ved marinestuen. Men det er jo vigtigere at få etableret et stoppested ved Hessel Gods.

El-ledninger tværs over vejen samt overskæringer? Toget skal i forvejen krydse ringvejen til Aarhus, Søndergade og Randers. Havnevejen er jo ikke en motorvej, og toget køret kun en gang i timen. Vente de 5 minutter tager bilister ikke skade af. Ringe til skattevæsenet tager længere tid.

Er der ikke mange af os, der har været i udlandet og ventet på at kunne krydse jernbaneskinnerne, eller har kørt i bybusser, sporvogne, metro eller ventet på et tog. (Forkortet af red.)

Letbane eller problembarn?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce