Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Letbane til Aarhus Ø er at skyde gråspurve med kanoner


Letbane til Aarhus Ø er at skyde gråspurve med kanoner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Socialdemokraterne har i budgetforhandlingerne foreslået, at man bruger 100 millioner kroner på straks at starte en udvidelse af letbanen til Aarhus Ø. En ting er, at det er helt hovedløst at skulle bruge penge på en udvidelse, før vioverhovedet ved, om den nuværende etape bliver en gevinst for byen. Noget andet er, at der slet ikke er behov for at føre letbanen ned til Aarhus Ø.

Bor man i området, findes der tre slags rejser; man skal ind til midtbyen, man skal ud til en anden del af byen, eller man skal helt ud af Aarhus by.

Har man et ærinde i midtbyen, er det oplagt at tage cyklen i stedet for at vente på et letbanetog. Det vil tage otte-ti minutter til banegården, så da vil letbanen slet ikke betale sig. Er cyklen ikke en mulighed, har vi allerede en fint fungerende bus ind til byen fra Aarhus Ø.

Skal man til andre dele af byen, kan man gå eller tage cyklen op til det nærmeste letbanestop. Selv for dem, der bor længst ude på kajen, vil det tage 20 minutter at gå og fire minutter at cykle til nærmeste station. Igen er bussen et alternativ, som kan bruges til at skifte inde i centrum eller ved Skolebakken St.

Er det ud af byen, man skal, vil det næsten altid bedst kunne betale sig at tage bilen. Skulle man være så heldig, at destinationen ligger på letbanens strækning, er det igen op til nærmeste letbanestop.

For de fleste beboere lader det til, at en cykel og bussen mod centrum vil udfylde transportbehovet for Aarhus Ø helt tilfredsstillende. For erhvervet er der lige nu et behov for bedre kollektiv trafik, men det løses for de vestligste virksomheder som Bestseller og Navitas, når letbanen åbner. Resten kan vi sikre ved at øge frekvensen på linie 33.

At etablere cykelstativer ved de nærmeste stationer, vil være en langt lettere og billigere investering, frem for at spilde 100 millioner på at spare beboerne få minutter på deres cykel. Det er kort sagt at skyde gråspurve med kanoner.

Letbanen - velkommen til fortiden