Letbanens etape 2-forslag er ødelæggende for sammenhængen og forretningslivet i Aarhus


Letbanens etape 2-forslag er ødelæggende for sammenhængen og forretningslivet i Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Poul M. Andersen og Thomas Kruse, hhv. Fællesrådet for Møllepark-Vesterbro og Midtbyens Fællesråd, Aarhus
letbane forslag
Læserbrev. 

Byrådet vedtager onsdag at bruge 40 millioner kroner på en letbane-VVM-undersøgelse.

Forslaget om at føre letbanens etape 2 ad Vester Allé-Thorvaldsensgade og Viborgvej er ødelæggende for både sammenhængen og forretningslivet i midtbyen.

Midtbyens Fællesråd og Fællesrådet for Møllepark-Vesterbro er generelt tilfredse med Mobilitetsplanens overordnede idé om fredeliggørelse af midtbyen for fremmed parkering og gennemkørende trafik. Vi hilser letbanen velkommen, fordi den er elektrisk og hurtigt og komfortabelt og kan bringe os over lange afstande, til for eksempel Skejby Sygehus eller kommunens forstæder.

Men letbanen er en for voldsom og upraktisk spiller i den indre by. Letbanen skal være hurtig og hænge logisk sammen med det øvrige skinnebårne system. Med sine få stoppesteder er den ikke attraktiv i en tilstræbt bilfri midtby. En midtby, der må byde på mange stoppesteder og hyppige afgang.

Vi støtter en letbane langs banegraven over godsbaneterrænet, hvor arkitektskole, VIA og erhverv skyder op langs det nye brokvarter på Frichsvej. Vi går ind for kollektive trafikløsninger, som i dag findes som mindre el-drevne busser, som kan betjene hele bykernen. Shuttlebusser kan erstatte de mange dieselbusser i Nørregade-Nørre Allé, som i dag er en trafikflod, som skiller Øgaderne fra Latinerkvarteret, fyldt med dieselpartikler.

De gamle gader er stopfyldt med tekniske installationer. Alene af den grund vil det være en katastrofe at få et anlægsarbejde over flere år. Dertil kommer, at manglen på plads til at sikre gang og cykelarealer vil blive yderligere forringet. Ved rettidig omhu vil man på Frichsvej-strækningen kunne nå at få skabt plads til alle trafikformer og parkeringshuse. Dette bør kunne ske gennem relativt få ekspropriationer.

At alle involverede fællesråd er kommet med indsigelse, burde føre til yderligere drøftelser af VVM-prioriteringen - det kaldes borgerinddragelse.

Letbanens etape 2-forslag er ødelæggende for sammenhængen og forretningslivet i Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce