Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Løfterne skal holdes om sikker cykelvej


Løfterne skal holdes om sikker cykelvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Cyklister skal have sikker cykelvej i Aarhus midtby, fra Nørreport til Ceres krydset, sådan som politikerne i byrådet besluttede og gav penge til for et år siden. Vi har ventet længe nok - løfterne må indfries.

Jeg har både børn og børnebørn, der har gået på Samsøgade Skole, og det er snart 30 år siden, jeg første gang var med til at anmode om cykelstier i midtbyen af hensyn til skolebørn. Derfor blev jeg meget glad, da Enhedslisten sidste år fik med i kommunens budget for 2017, at der skal laves cykelbaner i Nørregade, Nørre Allé og Vesterbrogade.

Men endnu er der ikke sket noget. Enhedslisten har spurgt til sagen, og har fra Teknik og Miljø fået et svar, der nærmest sætter politikerne i byrådet helt udenfor indflydelse. Eller gør dem til grin.

I svaret henvises der til, at politiet mener, det er for farligt for cyklisterne at optegne cykelbaner på strækningen. Og der henvises til, at busselskabet mener, det vil koste 6 mio. kr. ekstra om året pga. forsinkelser i bustrafikken.

Ærlig talt. Hvordan kan politiet og busselskabet få lov til at bilde Teknik og Miljø så meget sludder ind. Altså, at bedre forhold for cyklister, skulle gøre det farligere at være cyklist, og at det vil forsinke bustrafikken. Enhver kan da se, at farlige situationer i trafikken og forsinkelse af busserne skyldes de mange, mange biler, der kører på strækningen.

Teknik og Miljø er åbenbart hoppet på den. Så det er altså politiet og busselskabet, der bestemmer, om der skal laves sikre cykelbaner i midtbyen.

Nej, stop. Det må da være politikerne i byrådet, der bestemmer. Og de har bestemt, at der skal laves cykelbaner. Og hvis det virkelig er så svært, med alle de biler, så lav trafikken ensrettet i Nørregade og Nørre Allé. Hvor længe skal vi vente?

 

Stiften tester cykelring: Nogle gader fungerer - Mejlgade stadig udfordret