Simseks plan bør stoppe flytningen af Molslinjens færgehavn


Simseks plan bør stoppe flytningen af Molslinjens færgehavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Jens Kurt Jørgensen, Assensgade 24, Aarhus C
Billede
Læserbrev. 

Teknik og Miljø-rådmand i Aarhus Bünyamin Simsek har aldeles ret i sit forsøg på at få den fremtidige havnetunnel under Marselis Boulevard opdateret til en boret tunnel fra Åhavevej/Skanderborg frem til Aarhus Havn. Det er faktisk ganske uforståeligt, at ansvarlige politikere i byrådet ikke tidligere har krævet en nærmere opdateret analyse heraf og samtidig har fået lavet beregninger for økonomien af en sådan. Så en stor tak til teknik- og miljørådmanden for sit initiativ.

Men forslaget hænger bare ikke sammen med de nuværende planer om, at Molslinjens færgeterminal ved Bassin 6 i havneområdet ved Kystvejen om blot halvandet til to år skal flyttes til en ny færgehavn på Østhavnen - for bliver planerne realiseret, vil det skabe trafikproblemer af hidtil uset omfang ved Marselis Boulevard og i området på Frederiksbjerg og Marselis.

Som det fremgår af Simseks planer, skal hele projektet revurderes ud fra den klogelige erkendelse, at man ikke "bare sådan" kan presse op mod 1,3 millioner personbiler og lastvogne årligt gennem en Marselis-tunnel uden problemer.

Derfor haster det også med en beslutning i byrådet og andre steder om, at man udsætter flytningen af Molslinjens færgehavn, indtil man har skabt tålelig tilkørselsforhold. Og så vidt jeg kan forstå på de seneste artikler i Stiftstidende, vil det alene tage op mod to år med papirarbejdet herom, hvorefter selve anlægsarbejdet af en tunnel vil vare op mod fem år.

MED ANDRE ORD - så må beslutningen i Aarhus Byråd og Aarhus Havn om flytningen af færgehavnen udskydes i mindst syv år, hvis man vil skabe en trafik- og sikkerhedsmæssigt forsvarlig adgang til den nye færgeterminal.

Jeg deler således de bekymringer, som adm. direktør Jesper Sandahl fra rederiet Eimskip - der er en af de største arbejdspladser i Aarhus - udtrykker i et interview i Århus Stiftstidendes erhvervstillæg torsdag 22. februar.

Han frygter her for trafikforholdene samt sikkerheden på Syd- og Østhavnen, når Molslinjen om blot halvandet år indvier ny færgeterminal her - og dermed årligt sender 1,3 millioner biler ind gennem det i forvejen tæt trafikerede havneområde med dagligt op til 1.500 tunge lastbiler.

Så presset på rådmanden for Teknik og Miljø for snarest at få trukket bremsen for udflytningsplanerne af færgehavnen hviler nu tungt på Bünyamin Simsek og partiet Venstres skuldre.

Personligt vil jeg håbe, at langt flere bekymrede borgere, foreninger, trafikorganisationer og ikke mindst politikere nu for alvor vil blande sig i debatten.

På den baggrund vil jeg atter anmode havnen, Molslinjen, Aarhus Kommune og de ansvarlige politikere om at tage ansvar og revurdere situationen: - Stil udflytningen af Molslinjens færgeterminal i bero her og nu. Og gør en fornyet indsats for at skaffe midlerne fra staten og regionen til en boret tunnel.

Simseks plan bør stoppe flytningen af Molslinjens færgehavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce