Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Stop den løbske letbane


Stop den løbske letbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Ole Linå Jørgensen, Laurbærvænget 20, Tranbjerg
Billede
Læserbrev. 

Tre socialdemokratiske byrådsmedlemmer jubler i Stiften 24. februar over den herlige fremtid, der venter Aarhus bys borgere med letbanen. Sådan ser virkeligheden bestemt ikke ud, når man bor uden for bymidten. Her har vi allerede måttet finde os i nedskæringer eller direkte nedlægninger af busruter, hvilket naturligvis medvirker til øget brug af private biler og øget trafikpres på gaderne og parkeringspladserne i Aarhus midtby.

I mit udgangspunkt, Tranbjerg, havde vi indtil 17. december sidste år busrute 4A, der deltes ved Tranbjerg station til henholdsvis øst og vest. På de svageste tidspunkter var der halvtimes kørsel på hver gren, og i de travle timer op til fire forbindelser i timen på hver gren.

Linje 4A deles ikke længere. Den består nu af den gamle vestgren forlænget gennem et område med skov, mose, et vandværk og et græsområde, til den møder den yderste del af den gamle østgren. Det har betydet, at passagerer fra endestation for linje 4A har fået fornøjelsen af fem minutters ekstra sightseeing i Tranbjerg, inden de når Tranbjerg station. Helt uden forbindelse med dette nævnes de par minutters rejsetidsforkortelse, som DSB og andre operatører kan opnå ved at føre hovedbanen gennem Solbjerg. Et projekt, som koster staten milliarder, og som en i skrivende stund ukendt del af Aarhus byråd støtter.

Som plaster på såret får beboerne i denne del af Tranbjerg fremover glæden af at se de nye letbanetog køre forbi uden at standse, så de kan fragte beboerne fra højere prioriterede dele af kommunen hurtigt til og fra Aarhus. Som erstatning for den nedlagte østgren overtog linje 81 denne rutes stoppesteder i det østlige Tranbjerg, og samtidig blev linje 81 forlænget fra Viby station til Aarhus rutebilstation og efter kort tid med mulighed for omstigning i Kongsvang; men letbane-erstatningen linje 81 forsvinder, når letbanen starter. Derefter er det definitivt slut med kollektiv trafik i en stor del af Tranbjerg. Nørrevænget trinbræt i byens nordøstre hjørne og med marker som nabo i tre af fire retninger erstatter da fire bybusstoppesteder inde i området.

Letbanen ødelægger den kollektive trafik i en god del af Tranbjerg og andre dele af kommunen.

Derfor byrådspolitikere: Stop den løbske letbane, og lad os få vores gennemgående velfungerende busnet tilbage. Det er politikerne og ingen andre, der har sat det dyre letbaneprojekt i gang, som kommunen åbenbart ikke har råd til.

Stop den løbske letbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.